Hvor får jeg kjøpt tre?

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
Svar
Brukeravatar
ulvehund
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 09 apr 2006, 04:52
Bosted: Kristiansand
Sted: Kristiansand S

Hvor får jeg kjøpt tre?

Legg inn av ulvehund »

Bygget meg en bue i fjor, men da fikk jeg alt jeg trengte ferdig i henda, nå vil jeg bygge en til både kona, meg og jentungen. Hvor får jeg tak i eller kjøpt emner som er verd å bruke? :shock:
Ulvehund. To keep your childish joy for adventure is a must. :lol:
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Materiale til dine første buer får du kjøpt på Monter. Både Lumber og Kjøita har Eik og Kjøita har Ask og Bjerk i tillegg. Kjøp f.eks. et par meter 28x95 = 3buer hvis du er heldig og kresen (155kr/m) Eika har som regel best kvalitet, vær nøye, let i stabelen og rydd etter deg!
Buer under 50-60 (100) pund er ingen problem å lage av et godt stykke plank.
Skogen her er jo også full av Ask, hassel, lønn og eik- men da må du jo vente til de tørker - ca tre ganger så lenge som du tror, eller gidder å vente...
Bedre emner får du kjøpt f.eks. av Klåpbakken, men , vent nå heller med det til du har kontroll med produksjonsprosessen. Før du er så avansert at du designer buene dine for en spesiell hensikt eller egenskap er de norske løvtrærne mer enn gode nok.

Anbefaler at du tar en tur innom treningen til Kristiansand Bueskyttere, vi er av og til 10-12 stykker som skyter med tradisjonelle/selvlagete buer. Her kommer du i kontakt med folk med interesse for alle mulige typer buer. Bronseplassen er jo også et aktuelt kontaktpunkt.

K
Brukeravatar
ulvehund
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 09 apr 2006, 04:52
Bosted: Kristiansand
Sted: Kristiansand S

Legg inn av ulvehund »

Hei, Flott!
Når og hvor "trener" /møtes dere? Selvsagt så er det innteresant å komme!
Ulvehund. To keep your childish joy for adventure is a must. :lol:
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Hmmm

Trodde jeg sendte deg en PM.

Vi "trener" tirsdager, 18-20 i Odderøyhallen. førstkommende 25/4 er det klubbmesterskap så da er vi muligens ikke maks sosiale. Men vanligvis er vi nokså sosiale.

I går var det forøvrig 9 eller 10 langbueskyttere på skytelinja. buer fra 25 til 100 pund, ask, eik, horn, glass, you name it.

På lørdag kommer Truls Dahl fra NL for å spre ordet, så da samles vi på bronseplassen, vi kommer til å begynne å dukke opp i 16 tiden.

Se også www.kristiansandbue.org
Brukeravatar
ulvehund
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 09 apr 2006, 04:52
Bosted: Kristiansand
Sted: Kristiansand S

Takk

Legg inn av ulvehund »

Tirsdager er greie dager. Må pakke buen godt åse å ta meg en tur.
Ulvehund. To keep your childish joy for adventure is a must. :lol:
Svar