Verktøy på loppemarked

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
Svar
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Verktøy på loppemarked

Legg inn av ingos »

Jeg var på loppemarked i helgen og fikk kjøpt noen eldre filer. Er det noen som kjenner til disse merkene? Nr.1 E.S.C Sheffield Vickers cyclops Nr.2 Nicholson made in U.S.A

Jeg vil anbefale dere andre til å ta en tur på loppemarked og se etter verktøy der, for de pleier å være rimelige der:-)
Jeg kjøpte mine to store filer, en grov fil 36cm lang, en fin fil 41cm lang, en stor trehammer og et jern til å kløyve/bryte med=35kr
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Verktøy på loppemarked

Legg inn av Brage »

Nicholson er veldig bra til det den er laget for. Det var jo jeg som fant disse filene for deg :P , og har selv akkurat en slik Nicholson. Problemet med den er at den er så fin, og er beregnet på metall. Den raspen fra Sheffield Vickers er ganske bra, hvis den er skarp. Lager skikkelig fine dype hakk i emnet, som det tar et kvarter a' tre uker å pusse vekk :lol:

Vel vel. Masse artig verktøy å finne på loppis og i bruktsjapper. På den annen side: en helt ny Bacho-fil, f.eks, koster ikke mye mer og er som oftest utrolig mye mer tilfredstillende å jobbe med...
Du kan sjekke ut Nichoson-filene de selger på http://www.3riversarchery.com/
Det er en litt annen type
MartiN
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Verktøy på loppemarked

Legg inn av Brage »

Altså disse
Bilde
MartiN
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Verktøy på loppemarked

Legg inn av nilstor »

Det er skralt med seriøse loppemarkeder omkring her, så jeg er stort sett henvist til jernvare/byggvareforretninger. Men av de filer og rasper jeg har prøvd (NB! Jeg har ikke prøvd alt!), har ingen kommet opp mot Õberg og de andre svenske merkene (Bacho, Sandvik). Disse holder også for glassfiber, særlig Õberg, selv om den blir laget i Spania!

Og selvsagt vet jeg at ingen av dere bruker et så moderne materiale som glassfiber, huff og huff! Jeg bare nevner det ...
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Re: Verktøy på loppemarked

Legg inn av ingos »

Når ikke du ville ha dem, så kunne like godt ta dem til den summen og den fine fila er ikke så ille. Bare kom å prøv den;-)
Den grover tar ikke så dypt og det kommer litt ann på hvordan man bruker den.

Öberg har jeg ikke prøvd, men har sandvik og bacho i garasjen å de er jeg godt fornøyd. Jeg likte bedre å file med en lang fin, enn de med normale lengde.
I love Mac!

Inongogaror
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Verktøy på loppemarked

Legg inn av nidrinr »

Her er jeg sikkert litt primitiv i valget, men jeg har kjøpt filer med blått handtak på C.O. som jeg selv foretrekker langt forran de jeg har hatt på diverse sløydsaler i oppveksten.. :wink:
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Re: Verktøy på loppemarked

Legg inn av ingos »

Nidrinr: Så lenge du trives med disse, betyr ikke merke noen særlig.
Bare ikke kom i den fella som en kollega gjorde. Han sa han hadde en kjempe god bil og bedre knapt kunne finnes. Jeg greidde ikke å dy meg, så derfor spurte jeg han om hvor magne andre bilmerker han hadde prøvd. Svaret var, ingen andre:-)
Loppeverktøy er billig, at det er aldri blir noen store tapet. Jeg kommer heretter til å følge bedre med der.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Verktøy på loppemarked

Legg inn av Are »

Skal vel også nevnes at ting kjøpt på loppis gjerne er brukt/slitt/sløvt. Høvler mm kan settes opp, filer/rasper kan ikke. Når rasper/filer blir sløve pensjonerer jeg dem. Frustrerende å jobbe med sløvt verktøy.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Verktøy på loppemarked

Legg inn av jamar »

Hva slitte metallfiler angår. Stålet er gjerne bra, og gjenbruk ikke å forakte. Jeg lagde engang en av mine beste kniver av en gammel bastard-fil. Gikk riktignok "noen" timer ved slipeskiva....
mvh jamar
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Re: Verktøy på loppemarked

Legg inn av ingos »

Jamar: Det var en god idee og jeg hadde ikke tenkt på dette, men det er vel bare fantasien som setter begrensninger. Kom gjerne med flere forslag til hva man kan lage ut av stålet.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Verktøy på loppemarked

Legg inn av Sturlabuer »

Ingos, av filer kan du lage det meste som trenger en egg. Men det kan være en fordel å ha tilgang til en smie.
Kniver av alle tenklige og utenklige typer, økser, huggjern, rasper (se kviljo sin), ildstål, og ikke minst pilspisser!
Bare tiden setter begrensninger.

Lars
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Verktøy på loppemarked

Legg inn av nidrinr »

Husker jeg laga pilspisser av loppemarkedskjøpt bestikk med smergelskive når jeg var yngre.. Funka sån delvis, fikk ikke til noen fornuftig måte å feste det til ei pil på.. Kanskje det er verdt et nytt forsøk..?
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Verktøy på loppemarked

Legg inn av Moen »

Husker jeg lagde spisser av bestikk jeg òg.. Men det var fra skuffen til moder`n :D :D

Apropos, loppis. Er det ikke ett eller annet loppe/bruktmarked i Vikingskipet på høsten? Eller var det våren. Har aldri vært på det, men flere sier at det selges mye verktøy der.
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Verktøy på loppemarked

Legg inn av Brage »

Ingar:
ingenting er bedre enn at de funker bra! Ikke sånn å forstå. :wink:
Synes selv det er artig å lete etter brukt verktøy og har en hel haug i kjelleren! :oops:
Det er bare at jeg alltid ender opp med å bruke de nye...
Men jeg har ikke gitt opp håpet om å finne en skikkelig fin drakniv,
eller en gammel howard hill bue...
MartiN
Batstat
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 aug 2008, 19:39
Sted: Ski

Re: Verktøy på loppemarked

Legg inn av Batstat »

Are skrev:Skal vel også nevnes at ting kjøpt på loppis gjerne er brukt/slitt/sløvt. Høvler mm kan settes opp, filer/rasper kan ikke. Når rasper/filer blir sløve pensjonerer jeg dem. Frustrerende å jobbe med sløvt verktøy.
Jeg har aldri gjort det selv og vet ikke hva det i parksis vil koste, men det er enkelte firmaer som skjerper opp filer og rasper. Boogs Tool & File Sharpening

Leste om dem her
Svar