Japansk høvel

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
Svar
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Japansk høvel

Legg inn av ingos »

Hei,
Er det noen som har prøvd japansk høvel og kan dele erfarinene med disse.
Jeg skal legge ut en link til de jeg så på.

http://www.kiamedia.no/verktoyas/ side 67.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Har prøvd en kinesisk, samme prinsipp. Gode de, men vær klar over at de stort sett er beregnet til å jobbe i myke tresorter, bartrær. Og som japansk verkktøy jobbes det på trekk, ikke skyv. Gå heller for en metallhøvel hvis du skal jobbe i hardtre.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Jeg leste at de skulle skyves og jeg jobber nok med mest harde tre sorter.
Gode tresorten er jo knall hard uansett, selv om den ser grå og gammel på ut siden er den extrem hard inni:-)

Er Stanley noe av det bedre innen høvel eller er det noen som er grommere. Hater dårlig redskap, når det finnes bedre:-)

Biltema sine høvler er dårlige:-(
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Høvler ja..

Jeg har to slike
http://www.jernia.no/page?id=1053&key=73637&origId=958
Bruker bare den ene, stilt på veldig fint. bruker den på hardt tre. Den andre er sløv :wink:
(Den andre er omtrent helt lik, men ikke Stanley, og den er nesten helt ubrukelig)

Stanley lager gode høvler.

Men skal jeg høvle mye av noe, eller gran/furu, så er det min farfars gamle trehøvler som kommer ned fra hylla.

Det er nå uansett sjelden høvler egner seg til buemaking.

K
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

En sån som det er link til over, og en som denne http://www.jernia.no/page?id=1053&key=73492&origId=958
Ellers er ei god øks, gjerne slipt med den ene sida "rettere" (dårlig forklart) en favoritt sammen med kniv og rasp / fil. Se gjerne etter kniver og økser som ikke er rustfrie, de kan slipes skarpere. (Har noe med molekyler å gjøre)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Dere glemmer jo helt Stanley 151 her. Det en en genial høvel det.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Stanley 151 har jeg selv og den er grom å bruke, men savner noen ganger en større høvel.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Jeg leter etter en god vekt til å veie buene med og har dere noen gode anbefalinger?
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

(Har noe med molekyler å gjøre)
Klarte ikke å holde meg.. Ingen molekyler i stål, sorry. Som materialteknolog og over gjennomsnittlig kniv-interessert.

At kniver som er rustfrie ikke kan kvesses like skarpt som vanlig blått stål er ikke helt riktig det heller. Men det kan være riktig, og er ofte riktig. Men mer før enn nå, tror jeg.

Sk. sjøvannsbestandig stål, "kjøkkenknivstål" kan ikke herdes. Det inneholder typisk 16-18%krom og 8-10% nikkel (304,316, 18/8,18/10, SAF2507 etc). Magneter sitter ikke/dårlig på det og det ruster nesten ikke uansett hva du gjør med det. Tar egg dårlig og holder den enda verre. Burde vært forbudt å lage annet enn smørkniver av.

Mange rustfrie kniver er lagd av 420 stål, her er det ikke nikkel, da kan det herdes og vil holde eggen som bare.. Mange bra kniver er lagd av 420. Tar egg rimelig godt, holder den kanskje ikke fullt så godt så godt som veldig bra herdet karbonstål, vet ikke helt.

Moderne "rustfrie" kniver av høy kvalitet inneholder gjerne mye molybden, vanadium og kobolt og wolfram. Slikt stål ruster i saltvann, får flekker i oppvaskmaskin.. Men det ruster ikke i fuktig luft.
Et veldig populært slik stål har betegnelsen VG10, ofte ser en det laminert/damascert eller laminert med 420 utenpå og VG10 som egg. Tar egg godt og holder den godt avhengig av eggvinkel.
Et populært "svart" stål XC55 brukes også dyre kniver, det ruster som bare f.. og er knapt bedre enn VG10? Mulig det holder eggen bedre.

Uansett, det meste av eggverktøy har skjærstål av karbonstål og det er sjelden å se rustfritt i verktøy. Muligens fordi de gode rustfrie stålene er dyre og krever mer nøyaktig varmebehandling? Og fordi rust sjelden er et problem utenfor kjøkken/mat/slakting.


K
PunyV
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 17 aug 2007, 09:37
Sted: Pepperstad, Vestby, Akershus.

Legg inn av PunyV »

Når det gjelder gromme høvler europeisk, japansk eller kinesisk så er kanskje http://www.dick-gmbh.de/ rette plassen å lete/lese. Hvis man velger engelsk tekst så er det bare å velge "tools" og så "planes". Da kan man bare velge å vrake i utrolige verktøy. http://www.dick-gmbh.de/ har også ALT annet av verktøy som en buemaker kan finne på å trenge...
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Flere tips om gode verktøy sider her: http://bueforum.no/viewtopic.php?p=4914#4914
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

ingos skrev:Jeg leste at de skulle skyves og jeg jobber nok med mest harde tre sorter.
Gode tresorten er jo knall hard uansett, selv om den ser grå og gammel på ut siden er den extrem hard inni:-)

Er Stanley noe av det bedre innen høvel eller er det noen som er grommere. Hater dårlig redskap, når det finnes bedre:-)

Biltema sine høvler er dårlige:-(
Jeg har hatt mange samtaler med en snekkermester som er SVÆRT opptatt av godt verktøy. Hans kommentar er at Stanley er OK til bløtere tresorter, men ikke godt nok til de hardeste. Da anbefalte han Lie-Nielsen. De er ikke bare svært gode (og dyre) men også pene å se på :D

Har selv en par småhøvler fra Stanley. Den jeg er mest fornøyd med til buemaking er en Stanley 9 1/2. Denne er lett å stille presist og har i tillegg stillbar sponåpning noe som gjør høvling i vrient treverk enklere.

Ikke gå for noe dårligere enn Stanley er mitt råd.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

http://www.dick.biz/cgi-bin/dick.storef ... talog/1078

Are: Her fant jeg høvlene du nevner og de kostet flesk:-)
I love Mac!

Inongogaror
Svar