Presis vekt

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
Svar
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Presis vekt

Legg inn av Are »

Jeg fikk en overraskelse her om dagen da jeg koblet to buevekter mot hverandre og trakk. Den ene viste omtrent 10 % mer enn den andre :shock:

Hvordan skal jeg vite hvilken som er riktig?

Hvor kan jeg få tak i en buevekt som garantert er presis og som tar måler buer over 50 kg?

Hvor kan jeg få tak i en presis vekt som måler piler?

Dette spørsmålet stiller jeg av flere grunner:
1. Jeg vil vite hvor kraftige buene mine er.
2. Hvis vi noensinne skal arrangere konkurranser innen lengdeskyting der vi klassedeler etter buestyrke, vi ha en korrekt vekt til kontrollmålingen.
3. Jeg vil vite hvor mye pilene mine veier (tror forsåvidt jeg har en forholdsvis presis vekt til dette)
4 Hvis vi noensinne skal klassifisere en lengdekonkurranse etter buestyrke kontra pilvekt er det svært viktig at deltakerne på forhånd kan måle utstyret de skal delta med. En for lett pil vil diskvalifisere dem fra denne konkurransen.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jeg hadde samme opplevelse med fiskevekta jeg brukte tidligere. Den viste mer enn ei anna jeg testa den mot :roll:

Har den 3rivers selger. Ei svær greie som måler hvert pund helt ned til 110. Har ikke kontrollert den ennå, men den virker så solid at den burde være bra. Den har forsovidt mulighet for å nullstilles også. (noe som kanskje ikke betyr at den er verdens mest nøyaktige)


Til pil og bue-masse vekt har jeg funnet ei gammel brev-vekt. De burde strengt tatt være nøyaktige, og siden det ikke er noen fjør-mekanisme som kan bli trøtt burde den være så god som den var da den var ny.

Det beste er vel å få tak på diverse lodd i varierende størrelser, og kontrollere vektene i forhold til dem.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Om någon hittar fina lodd nånstans där alla kan köpa dem (claes ohlsson/posten t.ex) så borde man ju kuna enas om att ställa sina vågar efter dom och sen skriva det på sidan med regler. :)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Der tror jeg vi har den endelige løsningen. Klubben kjøper inn et par vektlodd, også bruker man dem til å kontrollere og justere fjør-vektene man bruker.

Jeg skal spørre hvordan de gjør det i junaiten.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Rune
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 12 okt 2007, 21:44
Sted: VESTNES

Legg inn av Rune »

Jeg kjøpte en bra vekt fra england som kom seg på 180kr med frakt.

Meget bra til piler,spisser osv. Veide 6 ferdige karbon piler med 1,2 grain mellom den letteste og den tyngste


http://altservices.eu/cgi-bin/htmlos.cg ... 3237502591
Svar