Billig nybegynnerverktøy

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
Brukeravatar
Gaute
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 15 sep 2006, 20:42
Sted: Krokstadelva

Billig nybegynnerverktøy

Legg inn av Gaute »

Jeg er en fattig student som lurer litt på hva slags utstyr man absolutt bør skaffe og hvor man finner det? (det hadde kanskje vært lurt å spørre om dette da jeg var på buemakerkurs, men tenkte ikke på det akkurat da)
Jeg antar at man ofte får det man betaler for, men er alltid Clas Ohlson det beste alternativ for billig verktøy?
Hvis man bør bestille fra engelske sider vil jeg gjerne også vite hva verktøyet heter på engelsk da det gjør letingen meget lettere.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Billig er ikke alltid best :)
Men ofte er det mye gammelt godt verktøy å finne på bruktbutikker.

Stanley 151 /shavespoke er genial.

Ei plankonveks rasp og fil er vel også ganske nødvendig.

En sikling er heller ingen dum investering. Sparer masse sandpapir og pussestøv på det.

Så spørs det om du skal lage buer av plank eller trær. I sirkelsag er gull verdt om du skal sage planker, mens det vel holder med ei god håndverksøks om du skal ut i skogen.

Så er det kjekt med en kniv og ei motorsagblad-fil til nokkene.

Det er de verktøyene jeg bruker mest iallefall.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Gaute
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 15 sep 2006, 20:42
Sted: Krokstadelva

Legg inn av Gaute »

ok.
Takk.
Noen som vet om noen gode bruktbutikker i trondheim?
Når det gjelder sponhøvelen er det best med flat eller curved base? og noen som vet om http://www.axminster.co.uk/product-Axmi ... 453690.htm
er noe bra? eller bør jeg kanskje legge i de ekstra 70 kronene for en stanley 151?

tror forøvrig jeg skal holde meg til plank forløpig.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »