Billig nybegynnerverktøy

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
Brukeravatar
Gaute
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 15 sep 2006, 20:42
Sted: Krokstadelva

Billig nybegynnerverktøy

Legg inn av Gaute »

Jeg er en fattig student som lurer litt på hva slags utstyr man absolutt bør skaffe og hvor man finner det? (det hadde kanskje vært lurt å spørre om dette da jeg var på buemakerkurs, men tenkte ikke på det akkurat da)
Jeg antar at man ofte får det man betaler for, men er alltid Clas Ohlson det beste alternativ for billig verktøy?
Hvis man bør bestille fra engelske sider vil jeg gjerne også vite hva verktøyet heter på engelsk da det gjør letingen meget lettere.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Billig er ikke alltid best :)
Men ofte er det mye gammelt godt verktøy å finne på bruktbutikker.

Stanley 151 /shavespoke er genial.

Ei plankonveks rasp og fil er vel også ganske nødvendig.

En sikling er heller ingen dum investering. Sparer masse sandpapir og pussestøv på det.

Så spørs det om du skal lage buer av plank eller trær. I sirkelsag er gull verdt om du skal sage planker, mens det vel holder med ei god håndverksøks om du skal ut i skogen.

Så er det kjekt med en kniv og ei motorsagblad-fil til nokkene.

Det er de verktøyene jeg bruker mest iallefall.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Gaute
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 15 sep 2006, 20:42
Sted: Krokstadelva

Legg inn av Gaute »

ok.
Takk.
Noen som vet om noen gode bruktbutikker i trondheim?
Når det gjelder sponhøvelen er det best med flat eller curved base? og noen som vet om http://www.axminster.co.uk/product-Axmi ... 453690.htm
er noe bra? eller bør jeg kanskje legge i de ekstra 70 kronene for en stanley 151?

tror forøvrig jeg skal holde meg til plank forløpig.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Har ikke vært borti det merket der før, meget mulig det er bra. Selv er jeg godt fornøyd med min Stanley nr. 151 skavkniv med flat bane, denne er også lettere å styre enn en med kurvet, men er ikke så god å bruke på konkave overflater.

Skaff deg en god sikling (Sandvik), den er uunnværlig. En liten sletthøvel er heller ikke dumt, men ikke uunnværlig. Og så trenger du bryner til å kvesse redskapen med.

Sirkelag er sikkert fint å ha, men det går bra med håndsag, også. Du kan gjøre det meste med det håndverktøyet som er listet opp i forrige innlegg.

Lykke til!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Vi prioritere forskjellig når vi velger verktøy.

Selv har jeg tilgang på båre bånd-/sirkelsag og avretterhøvel. Jeg bruker derfor et begrenset utvalg av håndverktøy. Jeg bruker primært småhøvler (blockplanes) fra Stanley til hele jobben og sandpapir til avslutning. Motorsagfil til nokkene og en flat/konveks rasp (Sandvik) er også en nødvendighet. Enkelte ganger bruker jeg sikling (Sandvik)

Peronlig ville jeg ikke gått for noe dårligere enn Stanley. Det koster litt ekstra, men du får det igjen på eggkvaliteten. Husk at det stort sett er ganske harde tresorter du skal jobbe med.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Tor
Nybegynner
Innlegg: 6
Registrert: 20 mar 2007, 21:57

Legg inn av Tor »

Gaute skrev:Når det gjelder sponhøvelen er det best med flat eller curved base? og noen som vet om http://www.axminster.co.uk/product-Axmi ... 453690.htm
er noe bra?
Stanley er ganske trygt, men selv bruker jeg nettopp den skavkniven du linker til. Nå lager ikke jeg buer og jobber mest med furu og bjørk, men den holder som bare det om du kan å sette opp stålet. Et godt brynesett og en smergel må en jo ha i alle fall.
Tor K. B. Iversen
Laugen Bueskytterklubb
Brukeravatar
Gaute
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 15 sep 2006, 20:42
Sted: Krokstadelva

Legg inn av Gaute »

Takker for gode tips.
Stanley'en dumpa ned i postkassa mi her om dagen.
Nå må jeg bare finne meg et emne :D
rosa77
Bueskytter
Innlegg: 47
Registrert: 31 okt 2007, 19:32
Sted: Steinkjer

Legg inn av rosa77 »

Ser i litteraturen at man sliter med klyve stokker som skal bli bueemner.

Jeg og min håpefulle var i skogen for et par uker siden og tok ned ei Rogn, skal bli vårt første forsøk på bue dette, denne Rogna er ca 15-17 cm i diameter og 210-220 cm lang. Når vi kom hjem sagde jeg til margen med sirkelsag.

I dag kjøpte jeg to vedklyver-kiler på Biltema til 39,50 pr stk. Jeg satte kilene i sporet etter sirkelsaga og dro til med øks. Deling av stokken kostet minimalt med kalorier, skuffende lite. Kunne kanskje hatt tre slike kiler, men jeg hadde ei ekstra øks.

Husk hørselvern!
rosa
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Har du først saga til midten, tror jeg deg når du sier det gikk lett. Bare å fjerne barken og lage et spor i ytterste årring med treskjærerverktøy langsetter stokken letter kløyving betraktelig.
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Ferskt trevirke køyver som oftest lett, men kan være noe vanskelig om det er propellvekst.
Jeg liker godt samekniver til å sikle med eller en godt oppsatt kniv og det har de fleste. Raspa er godt å ha, samt noen høvler og Sandvik 151 er god å ha.
I love Mac!

Inongogaror
rosa77
Bueskytter
Innlegg: 47
Registrert: 31 okt 2007, 19:32
Sted: Steinkjer

Legg inn av rosa77 »

Samekniv, god ide. Har en liggende som jeg ikke finner nytte for nå når jeg ikke må være så enormt mann :)
rosa
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Ja, det er flere i klubben vår som bruker denne til å sikle og andre er overrasket hvor god den var. Lett å sette opp er den også:-)
I love Mac!

Inongogaror
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Billig nybegynnerverktøy

Legg inn av MalaWolf »

MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Billig nybegynnerverktøy

Legg inn av MalaWolf »

Til piler bruker jeg et nålfil-sett fra Biltema (for å få snap-on), og saga på Letherman-kniven min til nockhakket :) Funker så fint så.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Billig nybegynnerverktøy

Legg inn av Moen »

Jeg har en lignende høvel. Kjøpt fra Highland Woodworking. Verdens beste høvel :wink:

Feil! Det var fra Dick.. http://www.dick.biz/dick/product/703651/detail.jsf
Svar