Lie Nielsen åpen dag 19/9

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
Svar
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Lie Nielsen åpen dag 19/9

Legg inn av Are »

Som noen sikkert har fått med seg så har firmaet No-10 i Lyngør blitt norsk forhandler av Lie Nielsens verktøy. Dette er amerikansk håndverktøy i toppklasse. Lie Nielsen reiser rundt og holder events, primært i USA. For første gang kommer de til Norge. Da har vi muligheten til å prøve hele sortimentet, få demonstrert verktøyet, og få muligheten til å prate med produsenten.

Jeg har selv tenkt å benytte meg av denne muligheten. Er det andre som har lyst, kan dere kikke nærmere her:
http://no-10.no/butikk/home/229-lie-nie ... yngor.html


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Lie Nielsen åpen dag 19/9

Legg inn av Jæger »

Det overveies sterkt, ihvertfall :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lie Nielsen åpen dag 19/9

Legg inn av Bowman »

Are og jeg drar. Vi gleder oss stort. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Lie Nielsen åpen dag 19/9

Legg inn av Are »

Jepp Det skal visstnok være tilgang til å tafse på hele sortimentet. Er det noen som vil vi skal sjekke ut noe spesifikt for dem, er det bare å si fra.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Lie Nielsen åpen dag 19/9

Legg inn av Lurz »

Da kommer jeg også :D
Are, er det båt ut? Vet du hvordan vi kommer oss dit?
Jæger- skal du bortover, ev kjøre sammen?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Lie Nielsen åpen dag 19/9

Legg inn av Are »

Så kult at det dukker opp flere buemennesker. Fikk denne etter at jeg hadde kjøpt billett på hjemmesiden til No-10. Husk å kjøpe billett!!!

Hei,

Du mottar denne eposten fra oss fordi du er påmeldt til verktøy event hos No-10 Klassisk Håndverktøy.

Her kommer litt praktisk info:


Reise:
Du reiser til Gjeving, «nybrygga», som er der veien stopper og havet begynner. Der er parkeringsplasser. Fra øst: Ta av mot Risør og følg riksvei 411 ved Sørlandsporten, Vinterkjær. Skiltet mot Lyngør. Ca 25 minutter fra Vinterkjær. Fra vest, ta av til Tvedestrand, kjør gjennom Tvedestrand og følg riksvei 411 til Lyngør, ca 20 minutter fra Tvedestrand.
Vi har opprettet en «eventgruppe» på Facebook, Lie-Nielsen event hos No10
https://www.facebook.com/groups/2641929 ... oup_header . Bli gjerne medlem der. Informasjon og forespørsler om samkjøring osv kan samordnes der.
Det går rutebåt fra Gjeving brygge kl: 14:40, kl 16:00 og kl 17:00.
Det går returbåt fra Lyngør kl 21:40. Om du ønsker å reise hjem tidligere, ordner vi det.
Ankommer du i egen båt, legger du til ved vår brygge.

Annen info:
nytt siden du meldte deg på er at vi også får besøk av Terje Granås. Han er smed og kan smi et bredt utvalg tradisjonsverktøy på bestilling. Han har gjort forskningsarbeid på biler og økser etter gammel norsk tradisjon og tar med eksempler. Er vi heldige, tar han med seg en esse også.
Erik Faber, musiker som også har skolert seg og jobber som møbelsnekker, tar med gitaren og synger et eller to sett utover kvelden.
Bendik Bergendal, utdannet treskjærer fra treskjærerlinja på Dovre, demonstrerer treskjærerteknikker, rasper og jern fra Auriou.
Utover ettermiddagen blir det anledning til å kjøpe mat fra grillen og drikke.
Arrangementet foregår stort sett under tak, men utendørs, så ta med klær som holder deg varm.
Vi starter kl 15:00.


Vi gleder oss og håper, i skrivende stund, på behaglig septembervær!

Ring oss, eller skriv om det er noe du lurer på.

Hjertelig velkommen!


Hilsen
No-10 Klassisk Håndverktøy AS
www.No-10.no
post@no-10.no
916 26 300



Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Lie Nielsen åpen dag 19/9

Legg inn av Lurz »

Takker Are!
Har meldt meg på, men ikke fått den mailen du posta, kjekt å vite!
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lie Nielsen åpen dag 19/9

Legg inn av Bowman »

Gleder meg. Flott at du kommer Lars. Hva med Tor Bjarne?

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Lie Nielsen åpen dag 19/9

Legg inn av Jæger »

Er i det revmatiske hjørnet, uteaktivitet på kveldstid funker dårlig for meg nå. Men utrolig bra arrangement og for ei liste med interessante ting og folk! Skulle altså gjerne vært der, håper dere kommer hjem med mange gode opplevelser og mye pent verktøy :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Lie Nielsen åpen dag 19/9

Legg inn av Lars Jensen »

Skulle gjerne ha vært der, jeg også. Men jeg tenker at jeg er så fersk i detta gamet at dyyyyyre verktøy og skikkelig spisskompetanse går over huet på meg, så da blir jeg hjemme. MEN, jeg skulle gjerne fått med meg settene til Erik Faber. En FANTASTISK låtsnekrer og flott formidler! Gled dere!!!
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Lie Nielsen åpen dag 19/9

Legg inn av Are »

Trist du ikke blir med Tor Bjarne. En snekkermester burde ha glede av en slik tur.
Lars: Noen ganger lønner det seg å kjøpe 1.klasses ting til å begynne med. Verktøyet varer livet ut. De kaller drt selv "heirloom". Som eksempel kan jeg nevne dykkerutstyret til dykkekameraten min og meg. Han kjøpte nybegynnerpakke da han tok dykkelappen. Jeg kjøpte 1.klasses med en gang. Jeg dykker stort sett fremdeles med det samme utstyret. Kameraten min har byttet ut det meste.
Billigere i det lange løp å kjøpe noe du kan vokse med og utvikle ferdighetene dine med. Heller det enn å vokse fra noe...


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Lie Nielsen åpen dag 19/9

Legg inn av Lars Jensen »

Ja Are, jeg er selvfølgelig helt enig med deg. Jfr Jæger's byline. Litt lite grunnlag øk akkurat nå og litt mye andre ting er vel DEN egentlig grunnen. Neste gang...
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Lie Nielsen åpen dag 19/9

Legg inn av Jæger »

Det er noe eget med kvalitetsverktøy, ja. Men det viktigste er å holde det man har skarpt og ved rett rbuk trenger man ikke slipe ofte. Observerer at en del enten liker å slipe mye eller jobbe med sløvt verktøy - det sages, hugges og høvles villig vekk uten å ta hensyn til at emnet har ligget på grus, dratt over sand og jord & cetera kan det virke som. Får vondt langt inni snekkersjela av og til ;-)
Skulle gjerne vært der, som sagt. Unge Hr. Faber er ikke bare en flink låtsnekker, han er en meget dyktig kar i snekkerfaget og har lært seg og utfører det aldeles glimrende. Jobber for en lokalavdeling til Hamran og spikker nydelige ting og kan sin Lie Nielsen. En ordentlig gutt, altså :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar