Snekkerens snurrepiperier

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Snekkerens snurrepiperier

Legg inn av Jæger »

Skulle gjerne hatt råd til ei håndlaget rasp men det får vente. Kom over denne i ei rotekasse, fin gammel årgang, kanskje ikke så veldig gammel men er nok eldre enn undertegnede.
Ser ut som det står C REINHOLD, er det noen som kjenner til denne, eventuelt kvaliteten?
Uansett, den er fullt brukbar om enn ikke så superkvass lengre.
Legger ved et par bilder ved siden av en norsk alenstokk, selve raspa er omtrent 6 gamle norske tommer lang ;-)
Bilde
Bilde

Edit: Endret trådtittel da det kan være det blir ei salig blanding av nytt og gammelt verktøy i samme tråd :-)
Sist redigert av Jæger den 22 mai 2017, 18:45, redigert 1 gang totalt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Brukbar rasp

Legg inn av Kviljo »

Den ser da ganske så håndlagd ut :)

Ultrakul alenstokk :D
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Brukbar rasp

Legg inn av Jæger »

Takk for det.
Ja, den ser sånn passe ujevn ut i tannsettet og under prøverasping funker den bra.
Og en alenstokk burde alle ha ;-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snekkerens snurrepiperier

Legg inn av Jæger »

I min iver etter å dele det jeg har på hjertet angående verktøy til buefaget og litt annet så bygger jeg videre på tråden om raspa.
Under inne-NM i vinter ble det også en rasp fra Ivar. Er litt i tenkeboksen om jeg også skulle klint til med en av hans nokkrasper etter hvert.
I håp om å få sagd mitt første almeemne snart så får tursaga seg en omgang med fila i en Disston No. 2, en kjekk duppeditt :-)


Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Snekkerens snurrepiperier

Legg inn av HEO »

Hendig. Hadde vært en brutal fjærklemme, men den tar vel fint 8" fjær...?
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snekkerens snurrepiperier

Legg inn av Jæger »

Det var et godt forslag, HEO!
Omtrent 9 1/2 tommer lang klype ;-)
Fem minutter senere var det klart at det kan lages noe som fungerer hvis jeg tenker meg om et par ganger.

BildeBilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snekkerens snurrepiperier

Legg inn av Jæger »

Liten pilhøvel på gang, båtform og lett inspirert av høvler fra Nydam og Vimose. Fant ei laus tann til en nothøvel som ble orgadonor.
Litt foreløpige skriblerier så får vi ser hvor det ender. Hadde en bit kristtorn som skulle duge til formålet.
BildeBildeBilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Snekkerens snurrepiperier

Legg inn av Kviljo »

Tøøøft!

Den der Disstonduppeditten er bare ultragrom :shock: Det kan ikke ha vært mange pietistiske sørlendinger som investerte i en sånn, hehe...
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snekkerens snurrepiperier

Legg inn av Jæger »

Takker, den funker bra. Er etter oldefar, han tok svennebrev ei gang rundt århundreskiftet. Det forrige, altså ;-)

Snakka litt med Lurz om pilskafthøvling i går og vi synes begge at en flat høvel fungerer aldeles utmerket og det kan være en fordel å stille den på skrå for å få penere resultat hvis strukturen er litt variabel. Har egentlig ikke troa på pilhøvelen men det har rykka så lenge i må-ha-genet at det er ikke noe vei utenom. Får splitte litt furu, ask og bjørk med tid og stunder. Til utsvingte nokker er en høvel med tanna langt frem å foretrekke (Eng. bullnose plane, Sørl. studenesehøvel?).

Jeg velger å gi sponrom og kiletype en mer moderne utforming av brukshensyn. Det går sakte fremover. Det bores, gnaves, saves og hugges i små porsjoner. Kristtorn er seigt!BildeBildeBilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Snekkerens snurrepiperier

Legg inn av Bowman »

Jæger skrev:I min iver etter å dele det jeg har på hjertet angående verktøy til buefaget og litt annet så bygger jeg videre på tråden om raspa.
Under inne-NM i vinter ble det også en rasp fra Ivar. Er litt i tenkeboksen om jeg også skulle klint til med en av hans nokkrasper etter hvert.
I håp om å få sagd mitt første almeemne snart så får tursaga seg en omgang med fila i en Disston No. 2, en kjekk duppeditt :-)


Bilde
Hva i grevens navn er detta for no? :shock: Er det torturredskap?
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snekkerens snurrepiperier

Legg inn av Jæger »

Hehe, ja det er kanskje ikke så langt unna men det er bare tursaga som står oppspent i sagklemma (saw vice) og får ei omgang med fila. Satte opp bakksager på jobb i min grønne ungdom på denne. I dag er det fleste sager tannspissherdet og engangsvare. Det fører gjerne til at mange går rundt og er belemret med sløve sager for de kjøper ikke en ny. De som har hatt gleden av å sage med ei nyfilt Bacho, Superior, Disston et cetera vet som regel å verdsette sin sagklemme :-)

Det går sakte men sikkert fremover med høvelen. Moro å spikke litt selv om det fristet litt å gå bananas med båndsag og annet verktøy. Nå er det på tide å gjøre ferdig hull for tann, kile samt sponrom før videre utforming av sålen.

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Snekkerens snurrepiperier

Legg inn av Are »

Snasen liten høvel. Ble sjalu på sagklemma di. Har to gamle Disston, en tømmersvans og noe annet som trenger en runde med fila.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snekkerens snurrepiperier

Legg inn av Jæger »

Vi får treffes snart og dele mjød og sagklemmer, Are :-)

Pilhøvelen ble ferdig i helga. Den er i hovedsak spikket og skrapt med kniv, deretter fått rå linolje. Skal se om jeg kan lage meg et glattebein å fyke over den med.
Lagde sporet i sålen litt grunt og smalt, tar greit drøye 10mm skaft som den er nå og kan lett utvides ved behov.
Den fungerer mye bedre enn jeg hadde regnet med, trodde at å bruke en flat stusshøvel var det optimale - sånn som jeg hargjort til nå. Dette er noe helt annnet, gitt.
Hadde en bit skifer fra fjellheimen liggende som ble til et lite profilbryne. Eggbskytter er fri fantasi, brukte bare pyntehullene til noe fornuftig. Da slipper jeg å måtte passe på trekke inn tanna ved oppbevaring eller lage ei slire/pose.
Her er en lang bilderserie for de av oss som liker denslags:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snekkerens snurrepiperier

Legg inn av Lurz »

Flott høvel, og flotte bilder! :D
"If it breaks you get to keep both parts"
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Snekkerens snurrepiperier

Legg inn av olethearcher »

Veldig fint arbeid!
Svar