Snekkerens snurrepiperier

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snekkerens snurrepiperier

Legg inn av Jæger »

Mange takk, karer! Det er like gøy å bruke den som det var å lage den-Anbefales på det varmeste, det er slettes ikke vanskelig. Underveis angret jeg på valg av kristtorn, der er noe henni veggane seigt og "kort" i seg. Akkurt nå er det kjekt da sålen er fin og glatt men andre materialer som ask og lønn er nok kjekt for selve fremstillingens del og mer enn godt nok til pilhøvling :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Snekkerens snurrepiperier

Legg inn av Gooseman »

Steike. Ikke bare praktisk, men fin å se på også!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Snekkerens snurrepiperier

Legg inn av Skaukraft »

Førsteklasses arbeid!
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snekkerens snurrepiperier

Legg inn av Jæger »

Mange takk for hyggelige tilbakemeldinger :-)
Vil igjen rette en takk til forumet som har vært og er en stor inspirasjon. Og anbefaler virkelig de ihuga pilmakerne å prøve seg på en pilhøvel. Det var slettes ikke så vrient som hodet mitt ville ha det til når jeg bare kom i gang. Høveltann kan lett lages av ei fil, gammelt hoggjern, gammelt sagblad med litt tykkelse og annet stål av passe kvalitet. Et gratisprosjekt som nesten er gull verdt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Snekkerens snurrepiperier

Legg inn av Kviljo »

Fantastisk! Respektabelt spikkeri :D
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snekkerens snurrepiperier

Legg inn av Jæger »

Takk for det, Kviljo.
Jeg hadde den med til Tønsberg men tror vi hadde den fremme før dere kom. Du må få prøve den ved anledning :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Snekkerens snurrepiperier

Legg inn av Allan »

Den ble virkelig veldig fin! Svært inspirerende !

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snekkerens snurrepiperier

Legg inn av Jæger »

Takk for det, unge frilanser!
Hadde vi hatt bedre tid i helga så skulle du fått prøvehøvlet litt :-)

Med fare for å brenne lyset i alle mulige ender samt mase ihjel mine medforumister kommer det litt mer fra meg med det samme:
Har en god stund hatt lyst på ei lita celt/holkøks og har vært litt på kikk etter en barkespade eller liknende som kunne modifiseres.
På Hamar i helga hadde HEO vært og myst litt hos en trivelig smed fra bratwürstland. Det ble å slå av en prat på lørdags ettermiddag, vise litt hva en mente og i går var jeg den lykkelige eier av en artig liten sak.
Nå har jeg ikke noe skaftemne klart så jeg fant ei bjørkeplanke med en kvist/vedretning som får duge inntil videre. Prøver den først som vanlig øks, den blir lett og til vanlig bruk er nok ei vanlig øks å foretrekke. Spent på å se hvordan den fungerer som både øks og tverrøks på neste bueprosjekt.
I dag fikk den bli med på kveldstur i skauen, planta almefrø fra Are, hugget en einerkvast til pilkoggeret og slang av gårde et par piler.
Skaftet er grovt formet, det er ikke så nøye for å kjenne på funksjonen. "Nebbet" forsterket med en fransk treskrue for sikkerhets skyld da vedretning og kvist var av tvilsom bonitet. Tilpasset med rasp og det virket å sitte ganske bra. Limte på hodet med bek, deretter surret med hampetråd. Det var nok ikke nødvendig men setter egen og andres sikkerhet ganske høyt. Vurderer å stressteste litt i trygge omgivelser.
Her kommer en del bilder, synes det er mer forklarende enn all denne teksten ;-)
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snekkerens snurrepiperier

Legg inn av Jæger »

Har ikke fått prøvd holkøksa noe særlig men vurderer å snart snu den til tverrøks og prøve å bruke den til grovforming av neste bue. Er ellers glad i å bruke øks med eggen samme vei som skaftet.

Fikk sanket litt never her om dagen, da var den nye med på jobben. Forholdsvis enkelt å bruke den som en slags kniv ved å holde rundt holken.

Har som tidligere nevnt en gammel øks med tynt blad og gjenbruksskaft av en bue, jeg synes det er ei godt øks å telje med. Da jeg lagde 'lista' av barlind til å feste balgen til scramasaxen i så ble det noe til overs. Øksa fortjener en eggbeskytter. Hulet ut til eggen, nå træs den over øvre spiss og holdes på plass av ei enkel lærremse. Enkel strekdekor, fri fantasi.BildeBilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snekkerens snurrepiperier

Legg inn av Jæger »

Pilhøvelen funker som snus, har snart ferdig i kastepil som skal prøves.
Den var imidlertid litt ensom i kassa men får snart et par slektninger i ask på besøk :-)Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snekkerens snurrepiperier

Legg inn av Jæger »

Har vurdert hovrasp til grovforming men armene er mer glad i lett verktøy selv om det betyr flere repetisjoner og/eller mer press for å få samme resultat. Snubla over en Stanley Surform hos Jula til 149 kroner, den ble jeg raskt glad i! Størrelse som en liten stusshøvel men lettere - kan anbefales :-)
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snekkerens snurrepiperier

Legg inn av Jæger »

Fikk en god bunt rusk og rask av en reserveonkel i fjor, deriblant en kniv med blad av KR. DALEN (1914-1986) fra Gjerstad. Det var forsøkt å fjerne rust med grovt sandpapir så den var ganske medtatt. Nå har den fått nytt liv med forsiktig puss, linolje, beis, oppsatt egg og ei neverslire. Har prøvd meg på det ei gang på nittitallet. Har siden kjøpt en kniv med slire fra Finnskogen. Det er helt klart forskjell; den kjøpte er laget av en som virkelig kan sitt fag og ikke har brukt tilfeldig valgt never.
Uansett, nå ble det ihvertfall opprykk fra knivkjuke til slire på gamle Dalen :-)
Er det noen som kjenner til om hvem som kan stå bak skaftet så si gjerne ifra. Holk av støpt tinn, ser det ut til

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Kjøpekniven nede til høyre, utrolig jevn og tett fletting

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snekkerens snurrepiperier

Legg inn av Jæger »

Pusseklosser i forskjellige fasonger er ikke noe nytt men kjekt å ha. Holder på med en laminert bue etter mål hvor teksten anslår diameter på råemnet. Finner noe rundt av omtent samme diameter, legger på sandpapir og pusser fasongen inn i klossen. Så er det bare å snu papiret og gå løs på ryggen.

Bilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snekkerens snurrepiperier

Legg inn av Lurz »

:D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snekkerens snurrepiperier

Legg inn av Jæger »

Kjapp spikkeøkt i dag.
Har hatt lyst til å prøve å bruke tverrøks/teksle. Holkøksa som tverrøks ble jeg ikke helt fortrolig med. Nå fant jeg en bjørkekvist, litt tynn men kanskje brukanes til småpusling. Buet tann fra en profilhøvel og et huggjern fra attenpilogbue kjapt tilpasset, en slags multiteksle.
Så hadde jeg et blad til gammel type sponhøvel liggende, sagde ut et grovt emne som kan bli en slags grov sponhøvel i mangel av drakniv. Testet kjapt, ser ut til å kunne fungere greit.

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar