Drakniv

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
Svar
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Drakniv

Legg inn av Bowman »

Må bare slå et slag for denne fantastiske og prisgunstige drakniven fra Svante Djerv. Selgees hos Sløyd-detaljer for den koselige pris av 430,- Jeg har lenge gått og siklet på Lie-Nielsen sin kule sak til 170 dollar, og det er mye mer enn 430,- Den er sikkert hakket vassere men det får bli ved neste korsvei. Jeg anbefaler denne av hele mitt hjerte. :D
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
God helg.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Drakniv

Legg inn av Ingis »

Henger meg på anbefalingen. Har to slike selv og har brukt dem utrolig mye, helt til jeg kom over en større variant på loppis. :)
"Back to nature!"
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Drakniv

Legg inn av MalaWolf »

Enig!
Har en slik jeg og at det er en nyttig ting kan man ikke komme fra :)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Drakniv

Legg inn av Kviljo »

Jeg kjøpte en SD drakniv ganske tidlig etter at jeg begynte å lage buer, men ble aldri godvenn med den. For noen år siden, etter å ha spist nudler en periode, dukket det opp en LN i posten. (...) For mine hender og mitt bruk er den som natt og dag i forhold til SD-en. LN-en er nesten håpløs å bruke "rett vei", men om man snur den opp ned blir den himmelsk. Nå bruker jeg den mye, og den har tatt over en del som øksa gjorde tidligere. Det er et verktøy man fint kan klare seg uten, men så fort man får kontroll på den, er den ganske så effektiv og presis.

Nå som dollarkursen er såpass høy, ville jeg nok heller saumfart E-bay etter en gammel med samme form.

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Drakniv

Legg inn av Bowman »

Jeg tror du har rett Ivar. LN drakniv er en annen divisjon. Jeg ønsker meg en slik en og en vakker dag så bare gjør jeg det. Høvel, bed float og drakniv fra Lie-Nielsen. Siklingen skuffet ikke. Mye bedre enn Bacho og Sandvik.
Det kryr av gamle drakniver på E-bay. Hvordan er merket Witherby? Kjenner du til det Ivar? Blir endel billigere enn ny Lie-Nielsen.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Drakniv

Legg inn av Kviljo »

Formen til Lie-Nielsen-kniven er visst hentet fra en gammel Witherby, så jeg antar at en gammel en er minst like bra. Kjenner at jeg nok heller ville hatt en gammel Witherby i god stand enn en ny LN... :) Bladet på den kunne gjerne vært laminert så den ville vært noe raskere å skjerpe. Den er ganske hard, så det tar litt tid å få den skarp.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Drakniv

Legg inn av Bowman »

Det er mange Witherby til salgs på Ebay. Fra 150 og opp til 500,- Pluss noen hundrelapper i frakt Noen av de ligger ute for "bid" så det kan jo selvsagt bli dyrere, men det er såpass mange at sjansen for å få tak i en er stor uten store kostnader. Jeg vurderer enb slik gammel en. Må litt i tenkeboksen. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Drakniv

Legg inn av Gooseman »

Ja da gikk jeg i ebayfella. Fikk tilsendt en gammel drakniv fra usa i dag.
Bilde
Den er av merket Jennings & Griffin og har 10 tommer langt blad. Fornøyd med at den var like fin som på bildene. Eneste jeg må fikse er den rødmalinga en kar syns var "lurt" å male på.
Når jeg fikk slipt den opp og prøvd den mot treverk og bark var den helt rå sammenlikna med det jeg har prøvd før. Barking av alm ble en lek. Meget fornøyd :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Drakniv

Legg inn av Jæger »

Godt kjøp, gratulerer med fint verktøy.
Liker å se redskaper med litt patina.
Må vurdere å skaffe meg en drakniv selv, har foreløpig klart meg uten men nå rykker det i må-ha-nerva ;-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Drakniv

Legg inn av Gooseman »

Takk takk :)
Gamle verktøy har sin sjarm og er ofte av bra kvalitet er min erfaring.
Hehe, kjenner til den nerva. Jeg ser ikke hvordan jeg skulle klart meg uten i alle fall. Anbefales!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Drakniv

Legg inn av Bowman »

Flott. Kan jeg spørre om prisen? Kommer til å gjøre det samme plutselig en vakker dag. :shock: :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Drakniv

Legg inn av Gooseman »

Det kan du :)
Jeg endte opp på ca 830kr totalt. Litt under 500 for selve verktøyet, et par lapper i frakt og så 25% moms i Norge. Verktøy slipper tollavgift.
Jeg tenker det er en ok pris, selv om det sikkert kunne blitt billigere også. Men vær obs på selgere som ikke oppgir hva de tar i frakt, sånn at du ikke får deg en ubehagelig overraskelse :) (edit: gikk ikke på den smellen altså)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Drakniv

Legg inn av Bowman »

Ikke gæren pris det. Det er et evigvaren de verktøy hvis du steller pent med den.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Drakniv

Legg inn av Ingis »

Bilde
Min foretrukne drakniv er en gammel sak, som jeg tilfeldigvis kom over på et loppemarked. Litt spesiell med de to håndtakene som er vinklet forskjellig, men en drøm å bruke for å redusere et bueemne.
"Back to nature!"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Drakniv

Legg inn av Jæger »

Den var fin. Gøy med gammelt verktøy - det er ofte godt og gjennomtenkt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar