Forslag: Sticky tråd

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
Svar
Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Forslag: Sticky tråd

Legg inn av Alv Vatzdal »

Hei, kikket nettop her og det ser veldig uoversiktlig ut, går det ikke ann å lage en post med en liste av de vanligste verktøyene og hva de kan brukes til? Er vel få som orker kikke inn på hver eneste post hvis de skal ha litt nybegynner-info om hvilke verktøy er best. Jeg selv f.eks. brukte bare øks til å begynne med, og ødela en rekke emner.
MVH
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Forslag: Sticky tråd

Legg inn av dagsunde »

De fleste som ikke har båndsag bruker øks eller drakniv til å redusere stokken ned til "målene".
Deretter går man over til hovrasp, eller en spantehøvel for mitt vedkommende for å forme buen ned til de endelige målene, og få den til å begynne å bøye.
Under selve tillering prosessen bruker de fleste en finere rasp, sandpapir og sikling.

Husk at en øks som er skarp og god til vedhugst, ikke er i nærheten av hva du trenger til buemaking. Eggen på en vanlig øks er vanligvis " rundet" / ganske tykk. til bue må eggen være lang/tynn som på en kniv, og såpass skarp at den tar hårene på armen din.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Forslag: Sticky tråd

Legg inn av Lurz »

Dette er de verktøyene jeg bruker mest. Du trenger ikke alle til å begynne med. Mitt forslag:
1 verktøy: Stor kniv type "samekniv" Min har fått nytt håndtak for å være bedere å hugge med. Kan både forme og skrape.
2 verktøy: Liten øks og hovrasp. (øverst) Øks er en treningssak, ikke bruk den store kløyveøksa. Den fine sida på hovraspa gir overaskende fin overflate til å være en så stor og grov rasp. Grovsida fjerner tre veldig effektivt. (Du finner dem på felleskjøpet, ikke i verktøybutikken :D
Det neste ville blitt sikling. (nest nederst t.h. (Litt spesiell å sette opp. Ubruklig hvis du ikke kan det, flott når du har lært deg det. http://www.stewmac.com/How-To/Online_Re ... raper.html)
Så et rimlig skyvelær. (kjekt til å måle tykkelser). En drakniv (nede t.v) Liten høvel (t.h i midten) og spokeshave ( nederst, jeg foretrekker rund såle) kan være kjekt å ha. I tillegg selvfølgelig en tommestokk, en gammel sag og en tillestokk. (En stokk med hakk nedover som du kan bruke til å spenne opp buen.)

PS Det er en søkefunkjon oppe til høyre på sida, den finner ofte litt for mye, men det blir mindre enn å klikke gjennom alt. Kanskje noen burde skrive en verktøyartikkel å legge med de andre på forsida til langbuelaget?
Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar