Sliping av kniv

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
Svar
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Sliping av kniv

Legg inn av Jacob97 »

Lagde dette albumet i Facebookgruppa "Skogens menn og kvinner" i dag. Tenkte jeg skulle dele det her og. Livet er tross alt for kort til å ha sløve kniver og verktøy :D
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 949&type=1
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Sliping av kniv

Legg inn av Skaukraft »

Man må dessverre være medlem av gruppa for å få sett det.
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Sliping av kniv

Legg inn av Jacob97 »

Kan legge ut albumet er også i løpet av kvelden/morgendagen.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Sliping av kniv

Legg inn av Jacob97 »

Litt om hvordan jeg sliper knivene mine.

Her har jeg en foldekniv fra Asaklitt med et hulslipt blad (hvilket er ganske vanlig nå til dags, gir en primær- og sekundæregg) og en gammel speiderkniv fra Helle med en tradisjonell flatslipt slipfase. Jeg bruker et slipesett fra Lansky for å få en jevn vinkel over hele eggen på kniven med ikke-skandinavisk slipfase. På kniven med skandinavisk slip trenger jeg ikke jigg, her er eggen såpass bred at jeg kan legge den direkte ned mot steinen. Forklarer alt i bildene.

Jeg bruker klemme og steiner fra Lansky Sharpeners, men det er mange andre merker som gir like gode resultater. Eksempler er DMT, Gatco, KME og Egde Pro Apex. Egde Pro har ingen klemme, og man må derfor manuelt holde bladet i ro mot et anlegg/guide.


Begynner med å sette teip på baksiden av bladet. Dette er for å ikke ripe opp bladet, samt gi klemma bedre feste.
Bilde

Klemma fra Lansky har fire vinkler å velge mellom, 17,20,25 og 30. Disse vil selvfølgelig ikke stemme på alle knivblad, et blad som stikker 4 cm ut foran klemma vil få en slakkere vinkel enn et som bare stikker 2 cm ut. Mitt råd er: Ignorer tallene og velg den vinkelen som stemmer best overens med vinkelen som allerede er på bladet.
Bilde[/url]

For å få en lik vinkel på begge sider av bladet er det viktig at avstanden mellom hver side av klemma er minst like stor ved bakre skrue som der klemma holder bladet. Her er forskjellen bare 1/2 mm.
Bilde

Om man er usikker på hvor steinen sliper bort metall, kan man farge eggen med tusj. Der fargen ikke forsvinner etter 1-2 strøk med steinen blir ikke slipt av steinen.
Bilde

Styrepinnen blir festet i steinen (Grov stein, festet på denne er som dere ser reparert av meg etter "litt" for hard bruk) ved å tre pinnen gjennom hullet og stramme skruen i bakkant. Pinnen settes i styrehullet, og steinen beveges over eggen i det mønsteret du foretrekker. VIKTIG at den dras MOT eggen, og ikke bort fra den. Steinen kan fuktes med vann, olje (matolje eller annet) eller lignende. Jeg bruker foreløpig olivenolje og får et veldig godt resultat. Det er altså ikke nødvendig å bruke penger på "spesiell" slipeolje.
Bilde

Når kniven kan skjære papir uten å rive noe særlig er den skarp nok til å gå videre til neste stein. Bør kunne kjenne råeggen nå. Lærer dette fort når du har slipt noen kniver.
Bilde

Grov stein (ca 120-150 grit, blir slitt over tid) øverst og medium stein (ca 280 grit) nederst.
Bilde

Man skal slipe bort alle ripene etter den forrige steinen. Benytt foretrukket slipemønster.
Bilde

Kniven kan kutte papir lett, kanskje litt frynsete, når man er ferdig med denne steinen.
Bilde

Går så videre til fin stein. Man kan få "ultrafin" (1000 grit) og en stein sammensatt av kunstige safirer som går opp til 2000 grit! Jeg har foreløpig bare 600 grit, men det holder iogmed at jeg skal polere senere.
Bilde

Når man er ferdig med den fine steinen har man allerede fått en ganske fin egg, mer enn bra nok til å skjære papir ganske fint.
Bilde
Dette er en brukbar egg til det meste, men er ikke skarp i ordets rette forstand :wink:
Bilde

Jeg bruker lær limt på ett trestykke for å polere eggen. Læret er satt inn med polervoks for å ta skikkelig. Det er mulig å få tak i polervoks/-pasta som er tilsvarende 10 000 grit, men det er ikke nødvendig å gå helt dit opp med mindre du prøver å gjøre kniven din til landets skarpeste...
Bilde

Med polerstroppen gjør man stikk motsatt av det man gjør med steiner. Her gjelder det å dra vekk fra eggen, ikke mot den.
Bilde[/url]
Bilde

Resultatet etter 10 minutter på stroppen
Bilde
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Sliping av kniv

Legg inn av Jacob97 »

For å slipe kniver med en skandinavisk slipfase - noe som er vanlig her i Norge - Legg eggen inntil brynet slik at HELE eggen ligger flatt på. Behold denne vinkelen når kniven dras bortover brynet. Gjør dette på begge sider.
Bilde

Gå fram på samme måte som forklart tidligere. Bytt steiner når eggen er klar.
Lansky lager bryner av høy kvalitet, og de kan fint brukes til frihåndssliping.
Bilde

Avslutt på stropp.
Bilde
Bilde
Bilde
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Sliping av kniv

Legg inn av torkis »

Takk for gode tips. :)
Lansky slipesett har jeg bestillt av julenissen.
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Bastinus
Nybegynner
Innlegg: 1
Registrert: 02 des 2014, 17:53
Bosted: Bodo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Sliping av kniv

Legg inn av Bastinus »

Flott knivsamling :)
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Sliping av kniv

Legg inn av Jacob97 »

Nå ja... Dette er vel ikke mange nok til å kalles samling :) ? Tror jeg har rundt 30 kniver til i varierende størrelse (2-9.5" blad) liggende rundt om på soverommet, og samlingen utvides snart med flere kniver og steiner :D
Svar