"Bend-meter"

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

"Bend-meter"

Legg inn av Kviljo »

Har lenge hatt planer om å mekke et såkalt bend-meter, for å kunne måle bøyen til en bue litt mer eksakt enn ved øyemål. Har allerede konkludert med at det er et bra tilskudd til verktøykassa.

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: "Bend-meter"

Legg inn av Oddbjørn »

Den er sikkert fin. Her er en annen sak. Oddbjørn
http://tradgang.com/noncgi/ultimatebb.p ... 5;t=011437
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: "Bend-meter"

Legg inn av Oddbjørn »

Eric Krewsons Tillering Gizmo. Passer best til buer laget av plank eller rette staver. En mutter er tilpasset slik at en blyant kan skrues inn og ut. Det ekstra hullet i denne er bare feilboring. Oddbjørn
Bilde
Bilde
Bilde
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: "Bend-meter"

Legg inn av Allan »

Oddbjørn, dingsen på linken der var jo en smart måte å sjekke tjukkelsen på. Kviljo: åssen bruker du bendmeteret, (-meteren?)? Forutsetter det ganske rette emner eller vil det funker på karakterbuer óg?

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: "Bend-meter"

Legg inn av Kviljo »

Kjekke dingser :)

Bend-meteret holdes mot ryggen av buen, slik at man kan måle hvor mye enkelte seksjoner bøyer. Det blir vel helst et hjelpeverktøy i å se mengden bøy, og slik sett mer nøyaktig kunne vurdere hvordan buer bøyer. Litt på samme vis som tykkelsesmåleren kan denne også kjøres langsetter ryggen, også vil viseren indikere om lemmet bøyer mer eller mindre.

Det er nok enklest å bruke den på et emne som er rett i utgangspunktet, men om man først noterer ned naturlig bøy for de ulike seksjonene av buen så skulle det gå fint å bruke den på krokvokste emner også. Men om det da er verdt bryet vet jeg ikke.

Jeg aner at den blir ekstra hendig på hornbuene, da det ofte er vanskelig å se bøyen på buer med korte lemmer.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar