Pilskaftmakerverktøydings

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Pilskaftmakerverktøydings

Legg inn av Bowman »

Det er veldig lett å bruke en vanlig drill til dette. Rull sammen en pølse av sandpapir og drill skaftet i bakkant. Da får man en fin grop så det likner nydam og oppdalpilene.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Pilskaftmakerverktøydings

Legg inn av Kviljo »

Absolutt :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Pilskaftmakerverktøydings

Legg inn av MalaWolf »

Gratulerer med innkjøpet. Moro å se at du finner gode grunner til slike investeringer. Men for et monster!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Pilskaftmakerverktøydings

Legg inn av Kviljo »

Takk for det :) Det store spørsmålet er om det faktisk er gode nok grunner, hehe 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Pilskaftmakerverktøydings

Legg inn av Moen »

Slik jeg forstår fresen din, så skreller du skaftene? Hvordan blir rettheten da når du ikke får støtte helt inne ved "kuttet"? Jeg fikk etter noen år med mas, lov til å ta en titt i produksjonslokalene til de som bl a lager hexshaft borti junaiten. Jeg har spikkulert mye på hvordan de lager skaftene sine, og hatt mine antagelser. Mye var rett men noe var også helt feil. De freste f eks alle skaft i samme dimmensjon og pusset de til riktig dia senere. Altså veldig lite voodoo over hele greia. Skalerer man produksjonslinja deres ned til norske forhold, hadde de klart å fôre vårt marked med maskineri for snaue 8000,-
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Pilskaftmakerverktøydings

Legg inn av Kviljo »

Det stemmer det. Maskinen min er i prinsippet en stor blyantspisser. Blant andre de som lager POC-skaftene som f.eks selges hos 3rivers, bruker samme prinsipp såvidt jeg har fortsått. Det fine med denne teknikken er at man får helt runde skaft, og med riktig innstilling kan man også komprimere overflaten ørlite.

Jeg lurte også på hvor rette skaftene ville bli. Heldigvis viste det seg å ikke være noe problem. Med vanlig båndsag-kvalitet på emnene blir de helt snorrette. Egentlig er det ikke så rart, for skaftene er holdt svært godt fast av fire sett med selvsentrerende rullere - to foran og to bak kutteren. Det er ikke mange centimeter avstand fra kutteren til de nærmeste rullene. Det er nok et visst slingringsmonn på hvor rette emnene trenger å være for at maskinen likevel skal lage helt rette skaft. Men klart, om man sager skakke emner så får man ut skakke piler også.

De såkalte "Boyton pine"-skaftene blant andre, er lagd på det andre viset, hvor to halvrunde freser lager hver sin halvside av skaftene. Ulempen med denne metoden ser man på mange skaft på markedet. Av en eller annen grunn er det vanskelig å sentrere de to kutterne, slik at tverrsnittet består av to forskjøvne halvsirkler. Dette blir til en viss grad jevnet ut ved å sende skaftene igjennom en pussemaskin. Fordelen med denne metoden er nok at den er en del raskere, siden man slipper å sage ut hvert eneste emne.

Hvordan gjorde de det med hex-skaftene? La meg tippe: de limte sammen en masse tynne trekantlister til en bred planke, og så kjørte den igjennom en fres som i alternativ to?

Det store hodekløingsprosjektet mitt nå, er å finne ut hvordan man best kan lage en automatisert pussemaskin som taperer skaftene. Man kunne brukt en såkalt centerless grinder, hvor matingshastigheten er variabel, men det finnes en annen og muligens bedre løsning tror jeg.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Pilskaftmakerverktøydings

Legg inn av Moen »

Hex skaftene ble limt på ekte splitcanevis. Dvs 6 trekanter fra samme emne innsauset med lim og surret. Prosessen var overraskende rask. Metoden du nevner med to spindler er vel kanskje den dårligste, ja. Det ser man også på kvaliteten som du sier. De billige furuskaftene fra Bearpaw er laget med denne metoden. Moulding som spytter ut skaft fortere enn hva man rekker å telle.
Forstår jeg rett når jeg tror at skaftene dine blir ført inn i ei "hylse" eller passning? Siden du nevner at du til en viss grad kan komprimere de? I videoen ser det veldig slarkete ut. Derfor jeg spør.
Pusseprosessen, både parallell og taperingen til de hex-gutta ble gjort med "pussepapir" + forskjellige anlegg. Noen hemmligheter skal jeg selvfølgelig ha for meg selv ;)
Artig med maskiner, og spesielt med de man aldri har vært borti før.

Jeg holder på i disse dager å bygge meg nytt verksted. Fikk endelig kjøpt et hus som vi ville ha rett før jul, så nå er det slutt på håpløse kjelleraktiviteter ;) Jeg har dog gått mer over til den harde "siden" (metall) og tordenkjepper, men ser ikke bort i fra at det fødes en bue eller to nedi der. Trevirke er og blir moro!:)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Pilskaftmakerverktøydings

Legg inn av Kviljo »

Kult. Tipper det går med en del materiale til disse hex-skaftene. Ble de limte emnene ganske enkelt pusset runde etterpå? Ingen form for fresing, mao.? Det ser forresten ut til at de ikke driver lengre? http://www.hexshaftarrows.com/ er i alle fall ikke operativ nå.

Kutterne på min maskin har et fast hull som skaftene kjøres igjennom. Det er samme prinsipp som alle disse hjemmelagde "dowel makers" man kan se på youtube. Baketter går skaftet mellom to sett ruller som holder det på plass og trekker det ut. Disse rullene er selvsentrerende og fjørbelastede, slik at de åpner opp for skaftet når det kommer ut av fresen. Det er kanskje det som så slarkete ut. Hadde det vært slarkete til den prisen hadde de fått den i retur, om jeg så skulle båret de 240 kiloene tilbake til Italia :lol:

Hva slags tordenkjepper skal du lage?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Pilskaftmakerverktøydings

Legg inn av Moen »

Edit: Jeg har slik moderne pc, så når jeg trykker "Back" noen ganger dukker innlegget opp igjen :lol: (Internt, ja)

Jeg ska ta opp igjen gamle børsemakerkunster :wink: Helsa har herjet litt i de siste åra, så sjåføryrket er lagt på hylla for evig og alltid (tror jeg) Da må man finne på noe nytt iflg NAV. Ikke meg i mot for å si det slik 8)
Jeg tror det er en grunn til at Hexshaft er borte, for å si det slik. Vet de hadde problemer med forskjellige egenskaper på hvert enkelt "laminat" Og de ble kun pusset, ja.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Pilskaftmakerverktøydings

Legg inn av Kviljo »

Haha, fantastisk :lol: :oops:

Men kult da. Innenfor børsemekking bør det være en del moro å bryne seg på skulle man tro 8) Må vel ha lisens for å drive med slikt?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Pilskaftmakerverktøydings

Legg inn av Moen »

Jada. Mye finfiling ;) Lisens for tilvirking. Jeg holder meg på stokkmaking og utskifting/montering av div deler. Verktøymaking er jo i samme gaten. Så kanskje dropper jeg børsedelen og lager høvler i stede for. Hehe..
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Pilskaftmakerverktøydings

Legg inn av dagsunde »

DET! Hadde Vært noe, Moen. .. jeg kjøper!

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Pilskaftmakerverktøydings

Legg inn av Moen »

Hehe... Spørs om det er litt for mye jobb i forhold til fortjenesten.
Svar