Er dette ALM? (Dårlig bilde og bare av barken)

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
Svar
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Er dette ALM? (Dårlig bilde og bare av barken)

Legg inn av Alv »

snapshot(45).jpg
(34.08 kiB) Lastet ned 4438 ganger
snapshot(43).jpg
(32.86 kiB) Lastet ned 4438 ganger
EDIT: MENER ALM ALLE STEDER JEG SKRIVER ASK I TRÅDEN
Når det altså gjelder barken så virker det som den blir mørkere og så tar en mer knudrete bark over, etterhvert som den blir større. Hvis det var forståelig.

Barken er brun med grå flekker og disse flekkene går ikke i et bestemt mønster, men opp og ned og fra side til side, nesten som om det er mulig å se hvor raskt den har vokst. Hvis jeg skal sammenligne den med noe, så kanskje bjørk, bare at det absolutt ikke er bjørk når jeg ser den, for der går stripene sidelengs i et ganske fast mønster. Og så er det et annet tre jeg ikke kjenner navnet på engang som har prikker, ikke striper, men det er lysere. Og totalt ikke selje (lys, jevn bark), rogn (bark av horisontale striper som veksler mellom grå og lys brun) eller noe annet løvtre jeg kjenner

Håper virkelig det er ask, for ikke bare virker det som et tilnærmet perfekt emne, det har vokst raskt på nedsiden av en høy fjellvegg med mur og bilvei over, så sikkert vokst raskest mulig for å nå opp til solen - det er helt rett i 3 meter, ingen kvister som deler treet, et helt tre, om enn ungt,

Edit2:Treverket er lyst og ensfarget. Fant noen propellformede frø på noen andre småtrær i nærheten som hadde tørket inn for vinteren. Edit3: Og som så ganske like ut, men som sagt kan fargen variere en litt, sånn som det har virket for meg.
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Er dette ALM? (Dårlig bilde og bare av barken)

Legg inn av Allan »

Litt vanskelig å vurdere barken utfra bildene. Hvis det er alm har veden gjerne en tydelig gul farge ytterst under basten, og veden er litt gulere en ask.

Trær med rakler som henger vinteren gjennom kan vekk være fler, ask kan ha det, om alm har det er jeg usikker. Ask har ofte rett vekst og strekker seg loddrett mot himmelen, mens alm bukter seg (slik ser de i alle fall ut her, men, jeg noe i innlandet og det kan være annerledes i kystnære strøk for alt jeg veit). Alm har en tendens til å sette greier i diverse retninger og har vel egentlig ikke krone.

Dette har vært diskutert før her, og det finnes noen informative bilder et sted på forumet trur jeg.


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Er dette ALM? (Dårlig bilde og bare av barken)

Legg inn av nidrinr »

ok, ut fra et veldig vanskelig bilde å identifisere ville jeg kanskje tippe hegg...
Men jeg vil nok se et bedre bilde før jeg klarer å si meg mer enn 40% sikker på noe som helst..
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Er dette ALM? (Dårlig bilde og bare av barken)

Legg inn av Hardwood »

Frøene høres ut som lønn, men bildet minner om hegg. Prøv å få til skarpere bilder, og en ting til : snitt i veden og kjenn etter lukt. Hvordan lukter det ?
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Re: Er dette ALM? (Dårlig bilde og bare av barken)

Legg inn av Alv »

Det lukter som selje, friskt, men er ikke selje, barken er (var) svært mørk med horisontale og vertikalt gående grå flekker som sagt.

Bilde

Jeg sa feil (tenkte feil) om "propeller", for frøene ser ut som det, bare at de er brune nå (plantbare til våren? Har en treskål full av dem, sammen med litt pepperfrø), var festet i kvaster med mange mikrotynne kvister som sprer seg ut og ender i en slags vridd pilspiss-form.

Så jeg er ganske sikker nå på at det er alm, bare at en bekreftelse fra noen andre hadde føltes godt :)

Stokken er ca. 1.80 nå, men etter å ha fjernet barken oppdaget jeg at den ikke var rett som et spett, men har en svak bøy rundt 1/3 på vei. og det eneste nevneverdige av kvist er akkurat på den delen.
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Er dette ALM? (Dårlig bilde og bare av barken)

Legg inn av Allan »

At barken er svært mørk stemmer bra med alm, men ingen alm her i traktene bærer frø gjennom vinteren, det er det først og fremst ask som gjør (hvis du googler ask + frø ser du at de er spissere i formen en fruktene på alm).

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Er dette ALM? (Dårlig bilde og bare av barken)

Legg inn av nidrinr »

joda, alm det der i alle fall. En enkel måte å kjenne igjen alma på er å spørre om den vil bli bue... Svarer den ja er det alm :lol:
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Er dette ALM? (Dårlig bilde og bare av barken)

Legg inn av MalaWolf »

Om basten er sterk - er det garantert alm. Når jeg ser etter alm sjekker jeg alltid om basten er sterk ved å tvinne en liten taustump av den .. er den svak er det IKKE alm ..
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Er dette ALM? (Dårlig bilde og bare av barken)

Legg inn av Allan »

Søk etter «bilder av bark ønskes» på forumet her. Da finner du en tråd som heter nettopp det, og der er det flere bilder av alm.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Er dette ALM? (Dårlig bilde og bare av barken)

Legg inn av nilstor »

Alm,ja. Bladet har asymmetrisk ansats på stilken. Resten stemmer også.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Er dette ALM? (Dårlig bilde og bare av barken)

Legg inn av dagsunde »

nilstor skrev:Alm,ja. Bladet har asymmetrisk ansats på stilken. Resten stemmer også.
Blad/gren var et eksempel på Alm...
Du må se på stokken øverst...
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Svar