Høvelbenk

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Høvelbenk

Legg inn av Kviljo »

Nylig fikk jeg tak på en gammel høvelbenk. Jeg har klart meg uten i over 7 år nå, men kunne ikke si nei til denne. Den ble lagd ei gang litt før 1905, og skulle da i alle fall være 107 år gammel. Den er lav og lang, på etter sigende tre meter. Har ikke målt den selv enda, bortsett fra å sjekke hvor tykk toppen er. ...3,75 tommer, tvers igjennom 8)

Toppen er i rimelig god stand, men beina var så som så... Som dere ser av bildene under hadde borebillene fått boltre seg fritt, men det er nok ikke annet å forvente etter såpass mange år på sørlandet. Så da fikk jeg et godt påskudd til å bruke noen timer i verkstedet for å lage nye deler til føttene. Siden benken er såpass gammel hadde jeg ikke samvittighet til å gjøre annet enn å kopiere de gamle delene. Alt ble gjort for hånd, selvsagt :wink:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Høvelbenk

Legg inn av Zeida »

Flott at det er noen som tar vare på gamle ting!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Høvelbenk

Legg inn av Allan »

SÅNN skal restaurering gjøres!:smile:

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Høvelbenk

Legg inn av Are »

Stå på Ivar. Virker som vi tenker i samme retning ;-)

Har jobbet som møbeltapetserer i ca 17 år nå. I løpet av den tiden har jeg sett mye skader etter borebiller. De elsker or og trives godt i sammenføyninger. Har sett skarpt skille der de har forsynt seg godt av furu ytterved og snudd med en gang de ha truffet kjerneveden. Hold relativ fuktighet under 60% så trives de heller ikke. Sørg for god tørke på verkstedet noen uker så knekker du dem, hvis de ikke allerede er knekt et annet sted.

Bare litt sjalu på en sånn benk...
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Høvelbenk

Legg inn av Kviljo »

Jeg tror muligens de ikke lever i den nå, men det vil vise seg etterhvert tenker jeg. Nå iløpet av vinteren holder verkstedet rundt 40-45%.

De jeg kjøpte benken av, sa forresten at naboen hadde en som var nesten identisk og som de også gjerne ville selge. Gi meg en lyd, så spør jeg etter et telefonnummer. - men du Are har jo gode muligheter til å skaffe deg en ordentlig benk. Jeg har fulgt litt med på finn.no det siste halvåret, og det nærmest florerer av gamle fine benker i telemark :)

Skruene på denne benken er forresten dreid på dreiebenk med bue, og ikke med motor 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Høvelbenk

Legg inn av Bowman »

Imponerende restaurering. Due er flink du Ivar. Jeg fikk en gammel benk i 50 årsgave i våres. Det er en gammel skolebenk. De er som oftest lagd for lave folk ( elever) men en 2" - 4" under hver av støttene gjorde susen. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Høvelbenk

Legg inn av Kviljo »

Kult! Jeg syntes det er litt snodig at denne er så lav, men jeg tipper at det har noe å gjøre med bruken den var ment for. En lav benk gir rom for å sette større ting oppå og samtidig ha en fornuftig arbeidshøyde. Samtidig tror jeg kanskje også at en lav benk er hensiktsmessig om man skal høvle store flater.

Jeg fant faktisk navn og dato skrevet med blyant på den. Har ikke helt klart å tyde navnet ennå, men tallet var 1903, så da er den faktisk ikke mindre enn 110 år gammel om et par uker 8)

Skal en høvelbenk fungere bra, må toppen være noenlunde flat og jevn. Benken hadde naturlig nok fått sin del av hakk og merker i årenes løp, selv om den var noenlunde flat, bortsett fra de tverrgående plankene der det på andre benker er en forsenkning til verktøy. Et lite menneske hadde også i den senere tid gått løs på den med en sprit-tusj, så jeg konkluderte til sist med at jeg ville ofre patinaen mot en helt flat og ren benketopp. Jeg vurderte først kun å gå lett over den med en skraper for å ta bort skit som kunne smitte over på ulike prosjekter, men fant ut at det var bedre å kombinere opprensingen med å flate ut toppen med en Nr.7 Jointer-høvel. Høvelstålet fikk virkelig kjørt seg her igjennom sikkert 109 år med opparbeidet skit, sand og mye annet godtstoff. Selv A2-stålet i Lie-Nielsen-høvlene mine likte dette dårlig.

I alle fall, her er noen bilder av hvordan den så ut før:

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Høvelbenk

Legg inn av Are »

Har selv som Bowman en liten høvelbenk. Inntil jeg finner ut nøyaktig hvilke behov/preferanser jeg hat venter jeg med å skaffe/lage meg en.

Gamle høvelbenker er som oftest lavere av tre grunner. menneskene var lavere. Høvlene var høyere. Og de hadde ofte en mer fremoverbøyd arbeidsstilling enn vi vanligvis har i dag.

Var nok lurt å flate av toppen ja, men du var tøff som turte å bruke godhøvelen til en slik jobb. Min erfaring er at det stort sett alltid sitter stift i gamle benker :-(
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Høvelbenk

Legg inn av Kviljo »

Oh yes, har dratt ut bortimot ti små spiker med nyhøvlede hoder, hehe.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Høvelbenk

Legg inn av Oddbjørn »

Ble fin den, de er solide de gamle. :D Oddbjørn.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Høvelbenk

Legg inn av Bowman »

Tenkte jeg skulle ta høvelen et tak jeg og. Ålreit med litt "veteransk utseende" Det er bedre enn "vintage look" ikke sant Are? :mrgreen: Men overflaten på benken bør vel være mest mulig plan fri for smuss ja. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Høvelbenk

Legg inn av Kviljo »

Greier dere å lese dette? :D

En bit av toppen var blitt kløyvd ut ved ett av hullene til "the bench dog", så jeg la inn en ny bit lønn.


Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Høvelbenk

Legg inn av Lurz »

Sørensen? M_ ars 1913
... eller noe..
"If it breaks you get to keep both parts"
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Høvelbenk

Legg inn av Oddbjørn »

Er benkehund en ny rase?
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Høvelbenk

Legg inn av Are »

... Sørensen. Mars 1903. ??? Svært vanlig med blyantskrift navn og årstall på antikke møbler. Har selv funnet navn og år skrevet inni mange stoler som hilsen til neste håndverker, ikke synlig for kunden.
@Bowman: jeg er tilhenger av patina. Men noen ganger må patinaen vike for funksjon eller ønske om originalt utseende. Jeg er f.eks. ikke tilhenger av svart sølvtøy eller ujevne høvelbenker ;-)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar