Høvler

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Høvler

Legg inn av Kviljo »

Aiaiai... 8)
Husk å vokse sålen!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Høvler

Legg inn av Are »

Såla på høvelen jeg bruker er innsatt med olje som er herdet for mange år siden. Den er glatt nok. Når stålet i tillegg er kuvet skaper det en svak bølgeaktig overflate som gir mindre friksjon enn enn helt plan flate. Derfor ingen voks ;-)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Høvler

Legg inn av Kviljo »

Aha :)

Men du har prøvd og er klar over hvilken forskjell det utgjør? Jeg har ikke prøvd det på trehøvler, men på stålhøvler bruker jeg alltid voks når jeg høvler overflater som ikke skal limes. Sånn rent på gefylen vil jeg si et par streker voks på sålen utgjør nær en fjerdedel lettere høvling.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Høvler

Legg inn av Are »

Ikke prøvd da jeg aldri har sett behovet. Kjenner til trikset, så det ligger i bakhodet å venter på at det skal komme til nytte. Ved innkjøp av en nr.7 eller 8 blir det nok behov for det ;-)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Høvler

Legg inn av Oddbjørn »

GunnarE
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 01 mar 2009, 16:19

Re: Høvler

Legg inn av GunnarE »

Hei.

For masse år siden, tidlig på 70 tallet, kjøpte jeg en Stanley No 4, sletthøvel. Kjøpte samtidig en Stanley skavhøvel.( Husker ikke nr). Begge to hadde de vanlige tynne elendige stålene som følger med. Sletthøvelen la jeg vekk etter noen år. Jeg lagde meg en sletthøvel av ask med greenhart såle og fikke tak i et gammelt laminert Kongsberg stål. Det ble en helt annen verden.
Skavkniven brukte jeg lenger, slet ut to stål, og var like lei av hvor dårlig den holdt egga.
For noen år siden fikk jeg høre om Ron Hock, www.hocktools, som lagde stål til forskjellige standardmodeller sletthøvler, skavhøvler, blokkhøvler osv. Der kan man velge mellom legeringsstål eller karbonstål. Jeg kjøpte karbonstål til de to Stanleyene. Og det ble et helt annet liv. Skavhøvelen ble en helt annen, og sletthøvelen fikk nytt liv.

Men trehøvelene liker jeg bedre på grunn av vekt og at de ikke er kalde om vinteren. Kanskej også det at jeg har laget de sjøl?

En ting: Det er ikke alltid at det er bare stålet som gjør jobben. Trehøvler slites en del på såla etter mye bruk. Særlig i forkant av bladet. Men også bakover.Til slutt skjærer den dårlig. Da må såla høvles ned litt. Sjekk dette med en liten rettholt. Sjekk også for at såla er plan. De slites gjerne litt skjevt.

Selv stålhøvler kan slå seg og slites med årene. Noe som går ut over kvaliteten på arbeidet.

Ellers er det vel med høvler som med all anna redskap. Det er håndverkern som gjør arbeidet, ikke verktøyet. Men et godt verktøy gjør kanskje livet litt lettere.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Høvler

Legg inn av Moen »

Nja.....Er ikke helt enig med deg der. Det hjelper ikke hvor god håndtverker man er, hvis verktøyet ikke holder mål. På en annen side hjelper det også lite om verktøyet er godt hvis håndtverkeren er dårlig.
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Høvler

Legg inn av Stefflus »

@Are:
Satte du alle tre høvlene opp til skrubb?
Jeg foretrekker en mindre aggressiv kroning på 12" (30cm) radius til skrubb slik at jeg får brukt større bredde uten at den tar voldsomt dypt. Jeg har satt opp en #3 Handyman til dette, den funker ikke som pusshøvel pga. vibrasjon, men er ypperlig til skrubb. Jeg bruker den ofte, da planhøvelen ofte er opptatt eller er ugunstig til kortere emner. Høvler noen drag på langs for å finne kulene, drar de ned med skrå drag eller helt på tvers dersom veden er vrien. Deretter skifter jeg til en mellomlang høvel med helt rett blad, stilt mellomgrovt. Denne gir striper i emnet, men er finfin til å få alt rett med. Til slutt drar jeg over med en god pusshøvel som har en frihåndskroning som setter hjørnene 1/10mm tilbake for å unngå å ripe arbeidet.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Høvler

Legg inn av Are »

Stefflus skrev:@Are:
Satte du alle tre høvlene opp til skrubb?
Jeg foretrekker en mindre aggressiv kroning på 12" (30cm) radius til skrubb slik at jeg får brukt større bredde uten at den tar voldsomt dypt. Jeg har satt opp en #3 Handyman til dette, den funker ikke som pusshøvel pga. vibrasjon, men er ypperlig til skrubb. Jeg bruker den ofte, da planhøvelen ofte er opptatt eller er ugunstig til kortere emner. Høvler noen drag på langs for å finne kulene, drar de ned med skrå drag eller helt på tvers dersom veden er vrien. Deretter skifter jeg til en mellomlang høvel med helt rett blad, stilt mellomgrovt. Denne gir striper i emnet, men er finfin til å få alt rett med. Til slutt drar jeg over med en god pusshøvel som har en frihåndskroning som setter hjørnene 1/10mm tilbake for å unngå å ripe arbeidet.
Neida. Ikke alle tre høvlene er like brukbare. Den ene er i god stand og er den jeg nruker. Den andre er slitt latterlig skeiv og den tredje har så smal åpning at den ikke passer til stålet. Ser nesten ikke ut som den har vært brukt, men har likevel noen merker av mishandling. To av stålene er satt opp. Tenkte som du skriver at det kan være lurt å bruke en mildere kurve f.eks. 12". Tredje stålet tenker jeg å sette opp med bortimot rett egg. Dette med tanke på å få minst mulig bølget overflate på lanfside/limfuge.

I samme kasse på loftet lå også en liten pusshøvel, tannhøvel og en av de gode gamle to-mannshøvlene med håndtak stilt på tvers til å bruke fire hender. Alle disse krever omsorg før de kan bli brukbare. Men det kommer de til å få før eller siden :-)

Har en liten rakker av en skrubb også som i dette prosjektet kun har blitt brukt til å tilpasse benken mot bakveggen. Den har en realt aggresiv kurve på stålet. Mener å huske det er 4".

Jeg blir bare mer og mer glad i trehøvler. Tror det er på den lange "å-gjøre-lista" mi å lage meg noen trehøvler.

Hyggelig at du og GunnarE deler erfaringer. Det er det denne tråden er til for.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Høvler

Legg inn av Stefflus »

Kjøpte for en tid tilbake endel saker fra Lie-Nielsen i den forbindelse, men har ikke blitt prioritert å lage høvel. Kanskje jeg prøver nå i vinterferien.
-Making Traditional Side Escapement Planes, Larry Williams, DVD
Der fikk jeg rede på hvilke "rasper" (floats) jeg trengte, med tanke på om de skal skjære på dra eller skyv. http://www.lie-nielsen.com/catalog.php?cat=534
Jeg tror ikke det er særlig stor tradisjon i Norge med slikt verktøy, virker som om stemjern er siste finish i pasningen.
Også greit med, men ikke obligatorisk, et 1/10" tappjern av kraftig type. http://www.lie-nielsen.com/catalog.php?sku=mc_set
Man greier seg nok med et 3-4mm stemjern, eventuelt slipe til noe selv, men så er det også gjengs på Norske høvler at de har altfor stor munn.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Høvler

Legg inn av Are »

Stefflus skrev:Kjøpte for en tid tilbake endel saker fra Lie-Nielsen i den forbindelse, men har ikke blitt prioritert å lage høvel. Kanskje jeg prøver nå i vinterferien.
-Making Traditional Side Escapement Planes, Larry Williams, DVD
Der fikk jeg rede på hvilke "rasper" (floats) jeg trengte, med tanke på om de skal skjære på dra eller skyv. http://www.lie-nielsen.com/catalog.php?cat=534
Jeg tror ikke det er særlig stor tradisjon i Norge med slikt verktøy, virker som om stemjern er siste finish i pasningen.
Også greit med, men ikke obligatorisk, et 1/10" tappjern av kraftig type. http://www.lie-nielsen.com/catalog.php?sku=mc_set
Man greier seg nok med et 3-4mm stemjern, eventuelt slipe til noe selv, men så er det også gjengs på Norske høvler at de har altfor stor munn.
Har selv akkurat kjøpt og sett gjennom ovennevnte DVD og David Finck sin. Sistnevnte lager laminerte høvler. Det er nok enklere å få til, men det må være mer interessant å få det til på den vanligste gamlemåten. Tror nok noen floats (rasp er ikke helt dekkende) kan være lure å ha, selvom det er tydelige stemjernspor i åpningen på de fleste trehøvlene jeg har. Floats har kanskje ikke vært så vanlige i Norge. Det kan være fordi det er et spesialredskap og mange trehøvler i Norge har blitt laget av håndverkeren som skal bruke dem. Samtidig er float et tradisjonelt verktøy for engelske buemakere så det er kanskje noe flere her på forumet burde kjøpe.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Høvler

Legg inn av Are »

Are skrev:Har en liten rakker av en skrubb også som i dette prosjektet kun har blitt brukt til å tilpasse benken mot bakveggen. Den har en realt aggresiv kurve på stålet. Mener å huske det er 4".
ImageUploadedByTapatalk1361780065.917010.jpg
(14.3 kiB) Lastet ned 5199 ganger
Brukte også skrubben på undersiden av plata for å jevne ut. Ikke vet jeg om noen høvel som er råere til å forsyne seg av treverket. Snekkeren/skribenten Schwarz definerer trearbeid og verktøy som grovt - medium - fint. Skrubben vil jeg definere som grov :-)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Høvler

Legg inn av Truls med bogen »

hva med et eget høvleforum..eller norsk høvlelag eller norsk skyvelær og høvlelag? med standarsangen til vømmøl..høvleriie neppå stranna,,,som kampsang...er jeg ubehøvlet nå
Bilde
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Høvler

Legg inn av Allan »

:lol:

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Høvler

Legg inn av Truls med bogen »

og høvleriet nepå strana hadde firførtig tusen manna....med standpunkt for sin stand


hva er galt med svensk dra kniv til 700 kroner på jørn svensen i lillestrøm..med litt stell har man en slik for resten av livet....glimrende verktøy :D
Bilde
Svar