Høvler

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Høvler

Legg inn av Oddbjørn »

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Høvler

Legg inn av Lurz »

Kviljo skrev:Disse to små er mine "arbeidshester", spesielt når det gjelder laminerte buer eller buer fra plank:
Den største, er det en Lie-Nielsen Block Plane? Lav vinkel?
Lurer på å kjøpe en høvel, lurer på om dette er den riktige. Er det noen fordeler eller ulemper med å gå for "adjustable mouth" varianten?
Og så ser jeg at en kan få "tannet" blad til begge. Kan det være noe til å lage spor til horn/kjerne-laminering?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Høvler

Legg inn av Kviljo »

Den heter 102I, altså Iron low angle block plane. De med justerbar åpning er litt større, så jeg syntes de er litt mindre greie å holde fritt mot buen. De fungerer fint til å jobbe med på selve benken. Fordelen er jo at man kan justere de til å kunne ta tykke spon, mens 102 må files videre for å kunne ta mer enn et forholdsvis moderat spon. Åpningen er med andre ord ganske liten på 102, men jeg syntes den er akkurat passe til å ta finjusteringen på plankebuer.

Har tannet skraper til nr.212, men tror ikke det vil fungere greit å bruke de tannede bladene til hornbuer. I alle fall ikke mens de står i høvelen eller i skraperen. DeT er nok siklings-skrapere som gjelder, for det er jo ikke akkurat flate deler man jobber med... :) - og siklings-skrapere er jo enkle å file til selv.

Du må gjerne stikke innom en gang om du vil prøve de forskjellige.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Høvler

Legg inn av Lurz »

ok-takk! tenketenke :)
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Høvler

Legg inn av Kviljo »

- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Høvler

Legg inn av Bowman »

:D Imponerende.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Høvler

Legg inn av nidrinr »

Den der var lur ja :)
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Høvler

Legg inn av Are »

I forbindelse med at jeg tenker å kjøpe meg noen skikkelige høvler har jeg kjøpt meg en del bøker om emnet. Alle er selvsagt på engelsk/amerikansk. De er mer eller mindre interessante alle sammen, og det finnes langt flere høveltyper enn det jeg visste om.
Smooth plane (pusshøvel), jack plane, fore plane, jointer plane, block plane (støthøvel), scrub plane skrubbhøvel), router plane, shoulder plane, plow plane, dado plane, filliseter plane, moulding plane og spokeshave (sponhøvel) er de jeg kommer på i farten. Selvsagt savner jeg, som ansvarlig for ordlista, gode norske høvelnavn på mange av dem. Er det noen som kan hjelpe meg med det vil jeg sette pris på det.

Det stort sett alle bøkene konkluderer med er at høvler som skal være presise må være virkelig gode. Grovarbeidshøvler som skrubb/fore/jack kan gjerne være litt mer rufsete/slitne. Sistnevnte har jeg mange av i tre. I tillegg har jeg noen Stanley og en Veritas. Etter råd fra Ivar har jeg kikket en del på Lie Nielsen, men også en del på Veritas sine høvler. Jeg sjekket prisen på Veritas sin lavvinklete støthøvel: www.verktoyas :1999,- , Dictum tools 149,- £ og Lee Valley tools 149,- $. Konklusjonen er grei. Amerikansk verktøy handles fra USA. Både Veritas og Lie Nielsen har fått gode tilbakemeldinger i bøkene jeg leser, så det blir nok noe derfra.

I mellomtiden prøver jeg meg på noe av det jeg har. Her om dagen satte jeg opp en gammel trehøvel (fore plane) med god kuving (radius 17,5cm) på stålet og skulle rette av en plankebit. Denne var 1”x6” malmfuru med kvist. Det gikk radig, men stålet tok skade av kvistene. Skal prøve en litt brattere eggvinkel før jeg eventuelt kasserer høvelstålet.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Høvler

Legg inn av Kviljo »

Kult! Det kjekke med gamle høvler er at de ofte har laminert høvelstål, noe som gjør de ganske raske å skjerpe. Det er kanskje den største ulempen ved Lie Nielsen og Veritas som nesten samtlige har A2-stål. Det holder eggen lengre, men tar mer tid å slipe. Mens A2 har en slags gummi-aktig følelse på brynet og at man ikke kommer noen vei med slipinga, kjennes de vanlige karbonstål-bladene mer "krisp". Veritas har nylig utviklet en ny ståltype for bladene sine, som visstnok skal holde eggen lengre enn A2, samtidig som de er raske å skjerpe. Har ikke sjekka om de har kommet i salg ennå.

En Jointer kalles vel rubank på ordentlig gammelt?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Høvler

Legg inn av Are »

[quote="Kviljo"En Jointer kalles vel rubank på ordentlig gammelt?[/quote]

Tror også det ja. Men hva er da simshøvel og falshøvel? Tilsvarer det rabbet plane og shoulder plane?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Høvler

Legg inn av Moen »

Apropos stålkvalitet. Rart ingen har tatt i bruk stelitt eggstål på høvler? Skarphet fra hss og holdbarhet som hm. Dvs tåler mye og er relativt lett å sette opp med vanlig bryne.
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Høvler

Legg inn av dagsunde »

Are skrev:[quote="Kviljo"En Jointer kalles vel rubank på ordentlig gammelt?
Tror også det ja. Men hva er da simshøvel og falshøvel? Tilsvarer det rabbet plane og shoulder plane?[/quote]

en Falshøvel er en høvel til å lage en fal(s) med (sic);)
Altså et hakk på siden, en 90grader spor på siden.
Dere skjønner det med en gang dere ser høvlen:
http://digitaltmuseum.no/things/falshve ... =750&pos=1

En simshøvel høvler helt ut til kantene. Altså åpen på siden.
http://www.treverktoy.no/treforming/hov ... /simshovel
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Høvler

Legg inn av Stefflus »

Are skrev:Smooth plane (pusshøvel), jack plane, fore plane, jointer plane, block plane (støthøvel), scrub plane skrubbhøvel), router plane, shoulder plane, plow plane, dado plane, filliseter plane, moulding plane og spokeshave (sponhøvel) er de jeg kommer på i farten. Selvsagt savner jeg, som ansvarlig for ordlista, gode norske høvelnavn på mange av dem. Er det noen som kan hjelpe meg med det vil jeg sette pris på det.
Vi er litt fattige på slike ord i Norge, og deler gjerne inn i stor-mellom-liten rubank (tysk herkomst slik det ofte er i snekkerfag).
Router plane = "Grunthøvel". Antagelig tysk der også.
Shoulder plane = En variant med bladet langt frem (bullnose) kaller vi "Nesehøvel". I prinsippet en semshøvel (tysk?) eller falshøvel.
Plow plane = Dette kan være en "Nothøvel" eller en "Klyvhøvel" alt etter bredde og bruk. Tror det fins et enda norskere navn for høvelen som er brukt til å klyve med.
Dado plane = I prinsippet en semshøvel, men pga. bruken ofte skråstilt blad. Derfor må vi lage oss ord. "Sems med skrått blad" f.eks. I praksis brukes helst grunten til slikt arbeid i kombinasjon med sag.
Fillister/Filletster = Dette er en falshøvel med skrått blad, ofte brukt til å høvle fyllinger, derav kan vi si "speilhøvel", "fyllingshøvel", "falshøvel med skrått blad"
Moulding plane = Profilhøvel
Scraper plane = Siklingshøvel
Dovetail plane = Grathøvel (utvendig)
Circular plane (stanley 113 f.eks) = Skipshøvel (typisk benevning etter bruken). Konkav eller konveks såle.
Compass plane = Her tuller selv engelskspråklige. Denne har navnet etter sine buede sider, som gjør at den kan lage enten fals eller profil på et buet emne alt etter typen.
Radius plane = I prinsippet en stor profilhøvel. Kan være konkav eller konveks, og med rett såle, eller kombinert med bue andre veier. En slik kan altså være både Circular, Compass og Radius. En vanlig variant i norge har navn etter bruken, "Suhøvel", en høvel med konveks profil og egg, men rett såle, som brukes til å høvle "su" som "siet" (tettingen) mellom båtbord skal ligge i.
Den konkave varianten er mye brukt til å runde mastrer og årer, og kan få navn fra bruken.

Ellers er vel "høvel" også nokså tysk, det norskeste jeg kommer på er vel en "pjål". (EDIT: husket ikke hva som var hva. Riktig svar under:)
EDIT: Et ord jeg fant er "skavl", som ligner på "skavhøvel" både i ord og utseende. Pjål er et strekeredskap til å lage pynteprofil. Kan også utformes som en profilhøvel.
Ellers er "fletthøvelen" en falshøvel med fast anleggsbredde og særs lang såle. Denne brukes til å sette dybder i form av en fals langs kanten av større emner, før det som er mellom hugges/høvles vekk. (Kjøl i båtbygging, sikkert også annet bruksområde i husbygging)
Sist redigert av Stefflus den 20 jan 2013, 17:04, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Høvler

Legg inn av Are »

Takker for utfyllende svar.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Høvler

Legg inn av Are »

ImageUploadedByTapatalk1360783020.231391.jpg
(35.68 kiB) Lastet ned 5809 ganger
Fant tre stk mellomstore rubankhøvlet på loftet. Satte opp stålet kuvet med en radius 22 cm. Høvlene er 45 cm lange.
Jeg bestemte meg for å lage en kjøkkenbenk kun ved bruk av håndverktøy. Da kommer disse høvlene til sin rett. Fikk tak i noe fin 2" x 8" furu som skal brukes til plata. For å gjøre det ekstra tungvint velger jeg å ta hele høveljobben på stuegulvet :-) Alle flater/lister i stua er fra gammelt av håndhøvlet så prosjektet har en fin ramme.

Har lest at denne typen høvel skal kunne brukes til hele høvelprosessen, så det skal jeg prøve. Først høvler jeg flaten på tvers, deretter diagonalt og skal avslutte med langsgående høvling. Sidene rettes opp med tanke på sammenliming. Moro og se hvor effektivt høvelen fjerner treverk :-)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar