Høvler

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Høvler

Legg inn av Lurz »

Da har jeg meldt meg inn i høvelklubben da. Pene spon :lol:

Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Høvler

Legg inn av Kviljo »

Hehe, fantastisk bilde! - og høvel!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Høvler

Legg inn av Lurz »

Og så var jeg på loppis.
Bilde
Pilskaft kanskje?
"If it breaks you get to keep both parts"
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Høvler

Legg inn av Oddbjørn »

Både høvel og buestav ser fint ut.Oddbjørn. :D
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Høvler

Legg inn av Stefflus »

Bilde
På Dyrsku'n i år fant jeg endelig det jeg har lett lenge etter, en Stanley 113 til god pris! (1/2-1/3 av gjennomsnittlig ebaypris)
Det er ikke min på bildet, da min er pillet i atomer for frosk-elektrolyserens, samt filing og planing av ymse anleggsflater. -Men den er kliss lik den på bildet, i patinaen også, ca. 1898-1902modell med patent cutter.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Høvler

Legg inn av Kviljo »

Den er tøff! Har en slik selv også, men den har en del skavanker.

Husk at filing og syrebad vil redusere verdien betraktelig... - selv om det for en brukshøvel kan være på sin plass.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Høvler

Legg inn av Stefflus »

jupp, den er tenkt utelukkende som bruksgjenstand, det er litt derfor jeg ikke ville betale det de går for på ebay. Men siden den var så fin har jeg ikke gjort noe som er synlig i montert tilstand.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Høvler

Legg inn av Are »

For noen år siden kjøpte jeg meg en liten støthøvel Stanley 90 1/2. Aldri ha den vært god, tiltross for at det da var den dyreste høvelen jeg hadde kjøpt. Etter å ha inspisert sålen i går fant jeg ut at såla var hul. For at den skulle ta måtte stålet stilles langt ut. Prosjektet ble da å merke hele såla med diagonalt rutemønster og begynne avrettingen. Dette gjorde jeg på en plan flate med sandpapir oppå. Jeg sa meg fornøyd da tåa, sponåpningen og hælen på såla var i samme plan. Den var riktignok litt hul fremdeles midt under og den ene siden av sponåpningen har fremdeles merkene mine intakt. Nå funker den. Stålet ligger heller ikke helt nede på senga, så det sniker seg inn noen trefiber der. Men dette er ikke noe stort problem.

Konklusjon: Kjøp Lie Nielsen eller Veritas hvis du heller vil bruke tiden til å høvle framfor å modifisere en metallhøvel.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Høvler

Legg inn av olethearcher »

Etter å ha kikket litt på litt forskjellige youtubevideoer så har jeg oppdaget at jeg har mye å lære når det kommer til høvler og høvling. Jeg har en gammel høvel av ukjent fabrikat som jeg nylig har slipt opp og høvlet litt med.
Men jeg har et spørsmål. Jeg sliter med å få justert dybden på kniven (?), og lurer på om det er noe som mangler fra min høvel, eller om det er jeg som gjør noe galt. Når jeg skrur skruen langt inn så tar selve skruehodet tak i de to metalldingsene og presser kniven utover, men når jeg skal få kniven inn igjen er jeg nødt til å prøve å klemme fast metalldingsene inntil det sporet i skruen for at den skal ta tak, hvis ikke så bare skrus skruen helt ut. Uten at noe skjer.
Håper det jeg skrev ga litt mening :lol: Legger ved noen bilder:

BildeBildeBildeBildeBilde
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Høvler

Legg inn av Jæger »

Ser ut som alt er på plass, men du kan nok knipe sammen den 'klypa' som passer over skruen litegrann. Og jeg er vant med å stille inn litt for grunt og stille bladet utover til det er passe. Skal du andre veien - løsne klemma og stålet, juster skruen så du kommer for lavt og start på ny. Det er mulig skruen som holder stålet er ørlite for stram, jeg synes det er mye lettere å forklare i levende live enn med ord.
Du kan uansett prøve med litt mer slakk på skruen som holder stålet og eventuelt slippe opp klemskruen når du justerer. Og alt glir bedre med litt olje eller fett. Er ting rusta eller med gammelt belegg glir det dårlig - eller ikke i det hele tatt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Høvler

Legg inn av olethearcher »

Hmm kan prøve det du skriver. Jeg synes den "klypa" er mistenkelig slakk, men da er det mulig den bare skal være sånn. Hadde vært litt enklere i levende live ja. Ikke det letteste å vise/forklare skriftlig.
Jeg har tatt alt fra hverandre og oljet hele, så det skal ikke være noe problem, men kan se om justering av klemma vil ha noe for seg. Synes for så vidt ikke den virker for stram, men nå har jo jeg begrenset erfaringsgrunnlag til å uttale meg hehe.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Høvler

Legg inn av Jæger »

Det viktigste er å løsne klemma når du justerer. Samtidig holder du stålsatsen stramt opp- og bakover med venstre tommel. Det bør funke.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Høvler

Legg inn av Are »

Savner de norske ordene. Har søkt på nettet etter hva de forskjellige delene heter.

Mitt tips er å ikke spenne fast høvelstålet med for mye kraft. Da kan det bli for tungt for justeringen å trekke høvelstålet tilbake. Den delen som på engelsk kalles "lever cap" Jeg ha justert skruen så hardt/løst at jeg fint klarer å åpne/lukke den med lillefingeren. Da sitterden akkurat så mye at jeg ikke klarer å flytte påden i lukket tilstand. Men den er løs nok til at jeg fint kan justere høvelstålet uten å åpne hendelen.

Håper du skjønner hva jeg mener.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Høvler

Legg inn av olethearcher »

Jepp, skjønner! Takk, prøver i morgen
Svar