Skafte flintkniver

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
arky
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 19 jan 2011, 21:18
Bosted: Bergen

Skafte flintkniver

Legg inn av arky »

Dette er vel ikke helt buerelatert, men er det noen som vet hvordan en går frem for å skafte disse knivene? Jeg tenkte å tynne den største en del mer først. Den lengste er 10 cm lang. Jeg vet at en kan legge gevir i vann inntil det blir mykt, men prøvde det på en kniv før og det funka dårlig alene.. Noen som kanskje vet hvordan en lager harpiks? Det skulle jo fungere greit i samband med råhud..?
Vedlegg
flintkniver.jpg
(119.56 kiB) Lastet ned 5104 ganger
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Skafte flintkniver

Legg inn av MalaWolf »

Veldig kult!!

Jo - du skal lage bek av bjørkenever skal du :) Og feste de til skaft av lind slik Øtzi gjorde det -- og surre med sene eller lindebast! Dritfett!! har du knappa disse sjøl eller?

Denne howtoen fulgte jeg under buemakeruka i fjor sommer på Helgøya - finnes noen bilder og .. men de forsvant under siste forum-bug-fuck :(

http://www.jonsbushcraft.com/birchtar.htm
Sist redigert av MalaWolf den 15 feb 2012, 23:33, redigert 1 gang totalt.
arky
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 19 jan 2011, 21:18
Bosted: Bergen

Re: Skafte flintkniver

Legg inn av arky »

Kongelink! Gleder meg til å prøve det, tusen takk! Så snart masteroppgava er inne vel og merke.. Ja disse er selvknakka :) Begynner å gå tom for flint, men kan nesten ikke klage når jeg aldri hadde mye!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Skafte flintkniver

Legg inn av MalaWolf »

Skulle du ende opp med en kniv for mye, evt. befinne deg på Østlandet med litt ekstra flint og tid så må du si i fra ;-)
Hadde gjort seg med en flintkniv i beltet til en bronsealderskytter :D

Jeg har forøvrig lest at bakenden av flintkniven har blitt brukt som ildslagningssten mot pyritt i bronsealder - kanskje noe å forsøke ?

Bilde
arky
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 19 jan 2011, 21:18
Bosted: Bergen

Re: Skafte flintkniver

Legg inn av arky »

Tja, antall kniver korrelerer ihvertfall med prokrastinering med oppgava. Så kan nok knakke en kniv til deg :) er i elverum i påska ihvertfall! Jeg er ikke helt der på å bestemme form osv ennå, men kan som regel se en "tentativ" form i flintstykkene.
arky
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 19 jan 2011, 21:18
Bosted: Bergen

Re: Skafte flintkniver

Legg inn av arky »

Virker jo logisk at de bruke kniven til ildslaging også, kombiredskap sort of? sålenge skaftet er flint da
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Skafte flintkniver

Legg inn av Christian »

Slik en multitool det der serru :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Skafte flintkniver

Legg inn av MalaWolf »

arky skrev:Tja, antall kniver korrelerer ihvertfall med prokrastinering med oppgava. Så kan nok knakke en kniv til deg :) er i elverum i påska ihvertfall! Jeg er ikke helt der på å bestemme form osv ennå, men kan som regel se en "tentativ" form i flintstykkene.
:D En flintkniv i beltet hadde gjort meg veldig happy HAPPY!
Jeg har blitt tipsa om en lokal forekomst av pyritt i området hvor jeg bor. Så fort snøen forsvinner skal jeg ut og lete ... Christian - kanskje du vil være med ?
arky
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 19 jan 2011, 21:18
Bosted: Bergen

Re: Skafte flintkniver

Legg inn av arky »

Kniv coming up! Er det nøye hvor lang den er? Altså på det lengste blir den 9-8 cm. Hvor knakkbart er pyritt foresten? Hadde vært morsomt å lage kniver av norsk stein, selv om det sikkert er noget vanskeligere..
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Skafte flintkniver

Legg inn av MalaWolf »

hehe .. pyritt/svovelkis er IKKE knakkbart ... men er derimot ypperlig til å lage gnistregn mot knuskkjuke ved å slå en flintbit mot den, slik jeg gjør her:

Bilde

Hva skal du ha for kniven? evt .. noe du ønsker i bytte for den? PM meg du ;-)
arky
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 19 jan 2011, 21:18
Bosted: Bergen

Re: Skafte flintkniver

Legg inn av arky »

Haha, failz på mine vegne
arky
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 19 jan 2011, 21:18
Bosted: Bergen

Re: Skafte flintkniver

Legg inn av arky »

Hei Malawolf! Jeg klarte ikke å sende bilde over pm.. så legger det ut her! Er denne for kort? Den er ikke tidenes lengste ting, så har ikke noe problem med å lage en litt lengre til deg om det er ønskelig.
Vedlegg
svart liten kniv.jpg
(93.47 kiB) Lastet ned 5043 ganger
arky
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 19 jan 2011, 21:18
Bosted: Bergen

Re: Skafte flintkniver

Legg inn av arky »

Og denne, ca 1 cm lengre enn den forige
Vedlegg
forminsket 04244.jpg
(116.2 kiB) Lastet ned 5030 ganger
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Skafte flintkniver

Legg inn av MalaWolf »

Kult :)
Du bare stuper i det du. Jeg skal få klart fyrtøyet i løpet av uka tenker jeg ...
arky
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 19 jan 2011, 21:18
Bosted: Bergen

Re: Skafte flintkniver

Legg inn av arky »

Ingen hast for min del :) Går ganske fort å lage knivene, fin prokrastineringsaktivitet :) Hvilken kniv vil du helst ha foresten?
Svar