Materiale. HELP PLZ :D

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
REDHAWK
Nybegynner
Innlegg: 23
Registrert: 09 des 2010, 18:45
Bosted: Kongsberg

Re: Materiale. HELP PLZ :D

Legg inn av REDHAWK »

ja hjertelig tusen takk :D dette var akkurat det jeg spurte om :D
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Materiale. HELP PLZ :D

Legg inn av Christian »

bare hyggelig...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
REDHAWK
Nybegynner
Innlegg: 23
Registrert: 09 des 2010, 18:45
Bosted: Kongsberg

Re: Materiale. HELP PLZ :D

Legg inn av REDHAWK »

btw.. sorry for i går. men jeg håper at dere skjønner at det kan være lett å bli iritert når man trenger svar så fort som over hodet mulig og når ingen leser det jeg har skrevet fullstendig og svarer på allt annet enn jeg spør om, elkler bare begynner å krangle. da blir man litt iritert.

men jeg ber om unnskyldning for det. men til slutt fikk jeg endelig den infoen jeg ønsket

takk til are :)

ha en god morgen/dag
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Materiale. HELP PLZ :D

Legg inn av Christian »

JEG leste alltid alt det du skreiv og gav deg alltid den informasjonen jeg syntes du trengte. men men, hvis man har lyst til å krangle så får man det alltids til på et vis :wink:

Gleder meg til å se hvordan det går med vesten! Høres ut som et stilig prosjekt :)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Materiale. HELP PLZ :D

Legg inn av MalaWolf »

Forresten, etter ett par mindre garveprosjekter kan jeg og konstantere at det ikke bare er dyret alene som avgjør skinnets egenskap; hvordan det er garvet, hvilken del av dyret huden er tatt fra er og viktig. Fettgarvet er mykest. Vegetabilsk garvet skinn kan og etterfettes for å få det mykere. Nakken er tykkest, buk / overgang buk-bein er tynnest. Du kan fette selv med egg/olje (majones) eller hjernemasse :)

Vi har en og annen post her inne mht skinn og garving. Minner på denne sesjonen fra i høst sammen med Christian og den berømte grevlingen.
Bilde
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Materiale. HELP PLZ :D

Legg inn av Christian »

Kompetanse: We has it 8)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Materiale. HELP PLZ :D

Legg inn av Are »

Christian skrev:Kompetanse: We has it 8)
Jepp. Både fagutdanning og interesse gir en grei kompetanse når det gjelder skinn/lær/hud.

Nå som Redhawk har fått sine svar klarer jeg ikke lenger dy meg:

Siden det er LOTR som er inspirasjonskilden din vil jeg foreslå fingerbeskytter av troll og en armbeskytter av olifant. Mulighetene er mange :P
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Materiale. HELP PLZ :D

Legg inn av Christian »

:lol:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Materiale. HELP PLZ :D

Legg inn av Bowman »

Ja dette var jo en fornøyelig tråd. :lol: Redhawk: Du må ikke være hårsår når du skriver på dette forumet. Her gjelder det å være tykkhudet. Bare spør Zeida. Han lærte å skrive ordentlig etter noen måneder her på forumet. :lol: Jeg synes forøvrig at Christian var både saklig og informativ og svarte på alt du lurte på. Velkommen hit forresten. Her er det mange som kan mye og her kan du lære mye.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Materiale. HELP PLZ :D

Legg inn av SilentG2 »

Are skrev:
Christian skrev:Kompetanse: We has it 8)
Jepp. Både fagutdanning og interesse gir en grei kompetanse når det gjelder skinn/lær/hud.

Nå som Redhawk har fått sine svar klarer jeg ikke lenger dy meg:

Siden det er LOTR som er inspirasjonskilden din vil jeg foreslå fingerbeskytter av troll og en armbeskytter av olifant. Mulighetene er mange :P

Siden det er langt til LOTR sine dype skoger og sletter, passer det kanskje med Heffalomp og Veffler også?

Ellers kan det jo nevnes at sko ble også laget av steinbittskinn og dem har ganske kult mønster, og siden dem laga sko av det så tåler dem sikkert også en trøkk... Spørsmålet der blir jo om du vil gå rundt å lukte fisk når du skyter?!?!
REDHAWK
Nybegynner
Innlegg: 23
Registrert: 09 des 2010, 18:45
Bosted: Kongsberg

Re: Materiale. HELP PLZ :D

Legg inn av REDHAWK »

Are skrev:
Christian skrev:Kompetanse: We has it 8)
Jepp. Både fagutdanning og interesse gir en grei kompetanse når det gjelder skinn/lær/hud.

Nå som Redhawk har fått sine svar klarer jeg ikke lenger dy meg:

Siden det er LOTR som er inspirasjonskilden din vil jeg foreslå fingerbeskytter av troll og en armbeskytter av olifant. Mulighetene er mange :P



ahhahahahahhahhahhahahahah XDDD

btw lotr var bare eksempel. jeg ville mer si eragon xD

men uansett det er ikke det heller. inspirasjonen er fra mitt eget hode. det er en god sammensurring av masse rart.
og den vesten jeg skal lage har et design som jeg aldri ahr sett før. kan hende noe liknende eksisterer som film rekvisitt eller noe... men jeg har i allefall aldri sett det.


@christian

jo takk :P og jeg gleder emg også til å se det ferdige resultatet :P kommer nok ikke til å bli 100 prosent slik jeg hadde tenkt for det er det ingenting som har blitt :P men vi får se hva som skjer :)

kan ta lit tid pga trenger litt mer penger, må bestille og må gå gjennom avhåringsprosessen :)
REDHAWK
Nybegynner
Innlegg: 23
Registrert: 09 des 2010, 18:45
Bosted: Kongsberg

Re: Materiale. HELP PLZ :D

Legg inn av REDHAWK »

bowman skrev:Ja dette var jo en fornøyelig tråd. :lol: Redhawk: Du må ikke være hårsår når du skriver på dette forumet. Her gjelder det å være tykkhudet. Bare spør Zeida. Han lærte å skrive ordentlig etter noen måneder her på forumet. :lol: Jeg synes forøvrig at Christian var både saklig og informativ og svarte på alt du lurte på. Velkommen hit forresten. Her er det mange som kan mye og her kan du lære mye.
hvordan har det seg at jeg da ikke fikk den informasjonen jeg lengtet etter. jeg spurte spesifik etter åssen skinn type og fra hvilket dyr det kommer fra. (skynntype er garving og fra hvor på dyret det kommer fra for eksempel hesterygg)

det var det en annen som klarte å svare på.

riktignok christian svarte på garvingen. men det var det eneste jeg fikk svatr på fra han som jeg faktisk lurte på.

og hårsår.. vel var ikke slik jeg hadde tenkt det.. men her har det med tolkning å gjøre.

jeg var kun litt iritert når jeg spesifiserte hva jeg var ute etter, og enda drev folk å svarte på ting jeg ikke spurte om.

og samtidig var jeg littegrann iritert i utgangspunktet så ble litt amper ja. må inrømme det.

jeg kan riktignok klare å skrive ordentlig om jeg vil.


men la nå legge dette bak oss. jeg har fått svar på det jeg lurte på og er fornøyd.
nå trenger jeg bare å få tak i dette skinnet.... xD
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Materiale. HELP PLZ :D

Legg inn av Lurz »

SilentG2 skrev:Ellers kan det jo nevnes at sko ble også laget av steinbittskinn og dem har ganske kult mønster, og siden dem laga sko av det så tåler dem sikkert også en trøkk... Spørsmålet der blir jo om du vil gå rundt å lukte fisk når du skyter?!?!
Hornbuen min har steinbitskinn som backing 8) Den lukter ikke fisk :evil: (Og det er seigt som fy)
Lenge siden forresten, kommer mer tillbake etterhvert :D
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Materiale. HELP PLZ :D

Legg inn av nidrinr »

Bare for å fortsette litt om steinbittskinn... De lukter ikke mye etter at de er tørka og klare, men om man sliter med fotsvette kan jeg se for meg at tåsvettefukta fiskeskinn lukter ...spennende :)
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Materiale. HELP PLZ :D

Legg inn av Christian »

Christian skrev: Hvilket dyr du bruker har mindre betydning, men okse eller elg er gode alternativer til kogger, fingerTAB og bracer. SkyteHANSKE bør ha mjukere og tynnere skinn for ikke å bli fryktelig hard og klumpete å ha på hånda. Eventuelt kan du sy på tjukkere skinn på fingertuppene.

Fåreskinn og kaninskinn blir for "pusete" til ditt bruk tror jeg, gå heller for geit eller svin til klær.
okse, elg, geit og svin er fortsatt ansett som dyrearter, eller? :wink:
Følger du linken til Jørn Jensen som jeg la ut så finner du også diagrammer over hvor på dyret skinnet er tatt og hvilke bruksområder det egner seg best til.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar