Materiale. HELP PLZ :D

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
REDHAWK
Nybegynner
Innlegg: 23
Registrert: 09 des 2010, 18:45
Bosted: Kongsberg

Materiale. HELP PLZ :D

Legg inn av REDHAWK »

hei :)

jeg har tenkt til å lage en egen bue (av tre)
kogger (av skinn)
vambraces (av skinn)
2 eller 3 fingret skytterhanske (av skinn)
skytter vest (av skinn... beskytter for buestrengen på brystet og ikke hindrer eller senker hastigheten på strengen)

og jeg lurte på:

åssen skinn burde jeg bruke? og eventuellt hvor kan jeg få tak i dette? (tips på nettbutikker)


noen som vet noe om hvor jeg kan få tak i all slags skinn .. billig... og åssen skinn jeg burde bruke?

hanskene skal være tynne og ikke så stivt, koggeret skal være litt tykkere og være stivt (det er et ryggkogger)
og bryst beskyttelsen og vambracene skal være tykke (skal stå i stil med middelalderisk utrstyr/design) :P
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Materiale. HELP PLZ :D

Legg inn av Are »

Hyggelig at du ønsker å lage ditt eget bueskytterutstyr.
Siden du skriver middelet kommer jeg med noen innspill.
Vær klar over at middelalderen varte i ca 500 år og stolene endret seg mye i løpet av den tiden. Ikke i noen av disse stolene har jeg funnet bevis på at man brukte brystbeskyttelse til skyting. Derimot brukte man en skyteteknikk der det var unødvendig. Ønsker du å skyte middelaldersk vil jeg heller anbefale deg å tilpasse din teknikk framfør å tilføre moderne hjelpemidler til historien.

Sørg for at skinnet du bruker er vegetabilsk garvet stort sett alt skinn som brukes i dag er kromgarvet. Det skal du ikke bruke

Kontakt www.skinnlaaven.no. De er billige og har et stort utvalg. Finnes også andre som Jørn jensen og sløyddetaljer som handler i mindre kvanta.

Håper du får tak i det ønsker.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Materiale. HELP PLZ :D

Legg inn av Are »

Les stiler ikke stoler. Har litt store fingre til et telefontastatur og glemte å lese gjennom.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
REDHAWK
Nybegynner
Innlegg: 23
Registrert: 09 des 2010, 18:45
Bosted: Kongsberg

Re: Materiale. HELP PLZ :D

Legg inn av REDHAWK »

i know det med bryst beskyttelsen men det jeg mente er en skinn vest....
noe i det slaget som eragon bruker:
http://www.google.co.uk/imgres?q=eragon ... x=88&ty=66


det er en form for generell beskyttelse.
det er ikke spesielt for bueskyttere eller noe.
(blant annet for at mine egne klær også har en tendens til å komme i veien siden jeg bruker litt store hettegenserre osv ikkesannt)

men jeg kan si det på en annen måte.

jeg ønsker også å lage et skinn klesplagg til overdelen av kroppen.






(blant annet fordi det hjelper for å lage mindre motstand i stedet for stoff)


det var ikke så bokstavelig. jeg veit ikke helt om det engang er fra middelalderen men jeg brukte det for å indikere "gammelt"

men det jeg designer etter er sånn som du kan se i eragon, ringenes herre (fra tidsepoken handlingen i disse historiene skal være fra)

og samtidig er klitt tilhørende til resten av utstyret jeg skal lage. ser litt teit ut å gå med moderne klær og utstyr med gammeldags design. xD

jeg sier det bare for at dere skal forstå hva jeg mener xDDDDDD






men hva er ordet: "kvanta" for noe?

(du skrev: handler i mindre kvanta)



og forresten. greit nok vegetabilsk garvet... men vegetabilsk garvet hva da?
ku?, okse,? geit?

åssen skinn burde jeg bruke?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Materiale. HELP PLZ :D

Legg inn av Christian »

oi oi oi..... sammeligne middelalderstil med høllywoodfantasy :roll: pffff :evil:

Du trenger forskjellige typer skinn til klær og kogger. Du bruker ikke 3mm lær til å lage deg en vest for å si det sånn :) Jeg anbefaler deg å lage armbeskytter og kogger før du kjøper inn skinn til vesten, da det å sy klær er relativt mye vanskligere en å snurpe sammen et kogger...

kvanta = mengde.

men jeg synes det er kult at du går for litt fantasyinspirert utstyr, vi blir fort litt for historiskt korrekte her inne :wink: (bare ikke kall det middelaldersk :mrgreen: )
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
REDHAWK
Nybegynner
Innlegg: 23
Registrert: 09 des 2010, 18:45
Bosted: Kongsberg

Re: Materiale. HELP PLZ :D

Legg inn av REDHAWK »

Christian skrev:oi oi oi..... sammeligne middelalderstil med høllywoodfantasy :roll: pffff :evil:

Du trenger forskjellige typer skinn til klær og kogger. Du bruker ikke 3mm lær til å lage deg en vest for å si det sånn :) Jeg anbefaler deg å lage armbeskytter og kogger før du kjøper inn skinn til vesten, da det å sy klær er relativt mye vanskligere en å snurpe sammen et kogger...

kvanta = mengde.

men jeg synes det er kult at du går for litt fantasyinspirert utstyr, vi blir fort litt for historiskt korrekte her inne :wink: (bare ikke kall det middelaldersk :mrgreen: )
jeg sa "noe i den duren" og middelaldersk for å betegne at det er "gammel" design.. (et annet ord for IKKE moderne)

lol
poenget er.

fra hvilket dyr burde skinnet komme fra?

-.-

det er det jeg spør om.
og jeg hadde planer å begynne med det mest nødvendige først (som er vambraces og kogger)
...

og jeg veit jeg trenger forskjellige type skinn. om du leser hva spørsmålet mitt hadde det vert fint om noen kunne svare på det jeg spør om. i stedet for å diskutere bagateller og si ting som jeg allerede vet.

jeg spør om: åssen dyre skinn burde jeg bruke? fra hvilket dyr.

og btw... det skal være tøft og stilfullt ikkesannt. eget design. men det blir jo ikke brukt slike ting i moderne tider om du skjønner.
filmer som ringenes herre skal liksom forestille å være fra lang tid tilbake. og det samme skal det jeg skal lage være.
men samtidig skal de tikke være som i filmer. det skal være originalt men jeg skal bruke samme materiale som de brukte før i tiden.
for at det skal få et gammelt preg.

om du skjønner. så vennligst ikke heng dere opp i at jeg nevnte ordet "middelalderen" for jeg veit at det ikke ahr noe emd det å gjøre. men jeg har forklart hvorfor jeg brukte det orde 3 eller 4 ganger nå. så nå om det er mulig vil jeg gjerne ha hjelp med det jeg faktisk spurte om og ikke allt annet (sorry for at jeg gjentar meg 100 ganger men hadde ikke behøvd å gjøre det om folk hade lest den første posten min grundig (eller post nummer 2 for den sakens skyld)
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Materiale. HELP PLZ :D

Legg inn av SilentG2 »

Hei.

Trivelig med folk her inne som også kanskje ikke er 100000000% historisk korrekte, og det skal du ha for, og jeg vil også på vegne av andre kanskje beklage at det på dette forumet blir litt vel mye vekt på historisk korrekt og ikke "praktisk og lett" til tider..

Det betyr derimot ikke at dem ikke vil hjelpe deg, snarere tvert imot.

:D :D :D :D :D

Lykke til med prosjektet ditt.


Skal ikke begi meg utpå skinntyper osv da dette er noe jeg IKKE har peiling på :mrgreen:
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Materiale. HELP PLZ :D

Legg inn av Christian »

Hva er det med dagens ungdom og forumkonversering... all caps rage up in this mafakka :evil:

"Middelalder" er IKKE et synonym for "ikke moderne". Når du snakker med folk som ikke bryr seg nevneverdig om historie så høres sikkert middelaldersk ut som et treffende begrep for alt fra "The realms of middle earth". Når du derimot spør på et forum som ER nevneverdig interessert i historie så VIL du bli korrektert! Spør bare Zeida :wink:
Dette er ikke ment som sinna kritikk, men bare en vennlig heads up :wink:

Hvilket dyr du bruker har mindre betydning, men okse eller elg er gode alternativer til kogger, fingerTAB og bracer. SkyteHANSKE bør ha mjukere og tynnere skinn for ikke å bli fryktelig hard og klumpete å ha på hånda. Eventuelt kan du sy på tjukkere skinn på fingertuppene.

Fåreskinn og kaninskinn blir for "pusete" til ditt bruk tror jeg, gå heller for geit eller svin til klær.

Til vesten ville jeg gått til en skinnforhandler og følt meg fram 8) Sansynligvis vil det bli best med en kombinasjon av skinn. Litt hardere skinn på de store flatene (for å gi et utseende som samsvarer med "beskyttelse") og mjukere skinn som "møbelhud" der det blir mye bevegelse i skinnet. Hvis du lager en hel vest av hardt lær så tror jeg den vil være ganske ubehagelig å bære samt at den vil være vanskelig å skyte med.

Håper det hjelper :wink:
Sist redigert av Christian den 23 jan 2012, 14:29, redigert 1 gang totalt.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Materiale. HELP PLZ :D

Legg inn av Christian »

Og lykke til med prosjektet ja, vi forventer bilder :wink:

Her finner du det du trenger av skinn og utstyr :)
http://www.jjensen.no/web_katalog/wwwkat_set.html
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Materiale. HELP PLZ :D

Legg inn av Moen »

Hehe... Here we go again :wink:

Maler til beskyttere, tabs. osv finner du haugevis av det på "gugL".
REDHAWK
Nybegynner
Innlegg: 23
Registrert: 09 des 2010, 18:45
Bosted: Kongsberg

Re: Materiale. HELP PLZ :D

Legg inn av REDHAWK »

haaaloo


dere svarer ikke på det jeg spør om. enten så begynner dere å kverulere/krangle.
eller så sier dere en haugevis med andre ting.
jeg trenger ikke maler. for jeg har allerede.
jeg trenger ikke vite tykkelsen på skinnet. for det vet jeg.

det jeg trenger å vite er åssen type skinn fra hvilket dyr. pga. det er enkelte type skin som er mer egnet enn andre i enkelte ting pga slitesterkhet, hardhet, osv.
REDHAWK
Nybegynner
Innlegg: 23
Registrert: 09 des 2010, 18:45
Bosted: Kongsberg

Re: Materiale. HELP PLZ :D

Legg inn av REDHAWK »

Christian skrev:Hva er det med dagens ungdom og forumkonversering... all caps rage up in this mafakka :evil:

"Middelalder" er IKKE et synonym for "ikke moderne". Når du snakker med folk som ikke bryr seg nevneverdig om historie så høres sikkert middelaldersk ut som et treffende begrep for alt fra "The realms of middle earth". Når du derimot spør på et forum som ER nevneverdig interessert i historie så VIL du bli korrektert! Spør bare Zeida :wink:
Dette er ikke ment som sinna kritikk, men bare en vennlig heads up :wink:

Hvilket dyr du bruker har mindre betydning, men okse eller elg er gode alternativer til kogger, fingerTAB og bracer. SkyteHANSKE bør ha mjukere og tynnere skinn for ikke å bli fryktelig hard og klumpete å ha på hånda. Eventuelt kan du sy på tjukkere skinn på fingertuppene.

Fåreskinn og kaninskinn blir for "pusete" til ditt bruk tror jeg, gå heller for geit eller svin til klær.

Til vesten ville jeg gått til en skinnforhandler og følt meg fram 8) Sansynligvis vil det bli best med en kombinasjon av skinn. Litt hardere skinn på de store flatene (for å gi et utseende som samsvarer med "beskyttelse") og mjukere skinn som "møbelhud" der det blir mye bevegelse i skinnet. Hvis du lager en hel vest av hardt lær så tror jeg den vil være ganske ubehagelig å bære samt at den vil være vanskelig å skyte med.

Håper det hjelper :wink:


fra åssen dyr skinnet kommer fra har masse å si.
enkelte dyr har mer hardør skinn og mer slitesterke og andre er kanskje hardere.

og skjer med munnbruken da? hva med å jholde seg sakelig? har du noen invendinger utenom temaet send pm.


og btw. jeg bruker caps for å FREMHEVE
enkelte ord slik at det er det som blir lagt vekt på.
jeg bruker ikke caps for å skrike.

veldig voksent å kommentere slik som deg.
Sist redigert av REDHAWK den 23 jan 2012, 18:33, redigert 1 gang totalt.
REDHAWK
Nybegynner
Innlegg: 23
Registrert: 09 des 2010, 18:45
Bosted: Kongsberg

Re: Materiale. HELP PLZ :D

Legg inn av REDHAWK »

for aller siste gang. vær så snill. de som ikke vet om åssen dyr etc jeg burde bruke. ikke skriv her.
jeg e rikke interessert i å vite hvem som ikke vet noe.

jeg er interessert i de som vet noe.

klaging kan dere gjøre på pm.
og andre usakelige ting også.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Materiale. HELP PLZ :D

Legg inn av Kviljo »

Du kan stole på det Christian sier :wink:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Materiale. HELP PLZ :D

Legg inn av Are »

Christian kom med flere gode råd om hvilket dyr, så jeg vil anbefale deg å lese innlegget hans en gang til.

Lær til kogger og armbeskytter ville jeg valgt ku gjerne rårand.
Geiteskinn er glatt og noe av det sterkeste kommersielle skinnet du får tak i. Egner seg derfor godt til en fantasybueskyttervest.
Til fingerbeskytter ville jeg valgt bakre del av ryggen på hest. Samme område som skaft til ridestøvler taes fra. Dette er stift og glatt. Beste fingerbeskytteren jeg har brukt var av den typen skinn.

Håper dette ga deg noe av informert du ønsket.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar