Bronseøks

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Bronseøks

Legg inn av Kviljo »

Har lenge hatt lyst til å teste hvordan bronsealderøksene fungerte. Kjøpte ei øks av en kollega (http://bronsereplika.no/) og skjefta den for noen dager siden. Er ikke fornøyd med vinklingen på skaftet, så jeg skal mekke et nytt skaft etterhvert. Bilder av hele sulamitten kommer sikkert da.

Slipte øksa skarp. Etter litt engasjert hugging på et mykt tuja-emne bøyde eggen seg, som på bildene. Det kan slipes bort, men det gikk faktisk helt fint å rette ut eggen igjen med et leggbein. Nesten som med et "slipestål" for kjøkkenkniver. Det går også rykter om at eggen blir hardere om man kaldhamrer den - noe som sikkert med fordel kan kombineres med eventuell retting av bøyd egg.


Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lien
Mester
Innlegg: 106
Registrert: 27 nov 2009, 21:10
Sted: Kvam

Re: Bronseøks

Legg inn av Lien »

Du har 2 alternativer om du vil herde eggen:

Kaldhamring. dette får eggen noe hardere og ble gjort på omtrent alle bronse eggverktøy (funker på jern også)

Gløding. Mener at bronse har nesten samme egenskaper som kobber når det gjelder gløding. Varm opp til den gløder og la den avkjøle seg selv. det blir på en måte motsatt av herding av stål.
Her er det også viktigt at den kjøler seg ned så sent som mulig
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bronseøks

Legg inn av MalaWolf »

Hmm - kanskje jeg skulle ha fått meg en bronsealder kniv?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Bronseøks

Legg inn av Kviljo »

Det syntes jeg er en brilliant idé, Malawolf!

Men Lien, vil ikke gløding bare ta ut spenningene fra bronsen? Det er i alle fall slik det funker på sølv, såvidt jeg har forstått. Man kan kaldhamre det til et visst punkt, der man må gløde emnet for å kunne hamre/forme det videre igjen.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lien
Mester
Innlegg: 106
Registrert: 27 nov 2009, 21:10
Sted: Kvam

Re: Bronseøks

Legg inn av Lien »

er usikker på om du i det hele tatt skal prøve det på bronse, men om du skal ta ut spenningen av f.eks kobber så må du gløde den og avkjøle i vann. Jeg ville gå for kaldhamring siden jeg mener å ha lest at det ble gjort på bronsesverd.

prøv på et teststykke først så finner du ut hva som funker best.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Bronseøks

Legg inn av Christian »

Det her er rein spekulasjon, men jeg mener å ha lest at Tom Mills (Paleoaleo) mente at bronsjeøkser måtte "høgges inn" for å gjøre de driftsikre. Aner ikke hvorfor. jaja... men hvorfor er herdingsprossessen annerledes en stål?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Bronseøks

Legg inn av Jacob97 »

mykere metall?
Brukeravatar
Lien
Mester
Innlegg: 106
Registrert: 27 nov 2009, 21:10
Sted: Kvam

Re: Bronseøks

Legg inn av Lien »

Christian skrev: jaja... men hvorfor er herdingsprossessen annerledes en stål?
det er fordi det ikke er stål...

Har utført noen tester på noen bronsebiter og funnet ut at dersom man prøver å gløde for å herde så oppnår man svært lite og det er knapt merkbart, men kaldhamring funker :D
Fullhard bronse blir uansett ikke stort hardere enn bløtt jern.

Edit:

Forskjellige bronse legeringer krever forskjellig herde metode, det kan hende bronsen jeg testet er annerledes enn din

http://www.keytometals.com/Article71.htm mye info der
Svar