Fjør?

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Fjør?

Legg inn av Christian »

Er det noen som veit hvor jeg kan få tak i kalkunfjær type naturell? Altså ikke de kunststripegreiene fra 3-rivers... Gåsefjær er også interessant. Jeg fant ei side som solgte masse spennende "falske" rovfuglfjær en gang. Dette var kalkunfjær som var farga som ørn og hauk osv. Veldig bra arbeid, men de kosta grisemye penger :?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Fjør?

Legg inn av SilentG2 »

Hei

Har ikke kalkun, men et par HANE vinger som ligger å tørker seg... Kan sikkert sende en vinge et sted om du er interesert.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Fjør?

Legg inn av Christian »

Hane faktisk :shock: Kunne sikkert vært artig det. Hva skal du ha for den?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Fjør?

Legg inn av nidrinr »

-Om du veit om noen som jakter storfugl er det sikkert ikke værre enn å spørre. Jeg har noe tiur liggende, og noe fra påfugl av alle ting, men har planer om å bruke det til et eller anna. Ellers er det ikke værre enn at store måkefjør faktisk duger greit.
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Fjør?

Legg inn av woodstick »

Har snakket med Dale Karch på 3 rivers angående naturell kalkun. Det er en utfordring å få tak på dem. De kalkunføra som er farget er naturligvis fra oppdretts fugler ....og regner med at det er hvite kalkuner.
Han sa at det var kun 3-4 fjør på hver vinge som var brukbare ....og da var det ut å jakte ville kalkuner om det skulle bli noe, eller om du fikk av noen som jakter med plast :D
Da han var hos oss på Lillestrøm hadde han naturell kalkun på pilene sine. Den store fordelen med naturell var at de tåler vann siden de fortsatt har fett belegget på seg. De fargede blir kjemisk behandlet og fettet er fjernet. Forsto det slik at om de skulle ha lov å selge fjør så må de være industrielt behandlet og godkjent. Naturell gikk på kant med loven ....så da blir det vel som å prøve å importere tiger skinn :roll:
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Fjør?

Legg inn av Christian »

Hmf :( skakke værra lett nei :evil: Da blir det vel ebay og krangling med tollen igjen :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Fjør?

Legg inn av Zeida »

Ebay og krangling med tollen trokke du træng og krangel med tollen har bestillt yoyoa tell fleire hundredollar uten og betal toll fordi de som seller skriver 30dollar og ikke 200 så går de ikke til toll og vis noen oppdager det er det ikke min feil det er de som seller med mindre jeg "vet om det". Så bare bistill til under 30 dollar så er det ok :D
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Fjør?

Legg inn av Christian »

Tenker mer på innføring av animalsk materie. Tror tollvesenet tenker fugleinfluensa før indianerpiler for å si det sånn :?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Fjør?

Legg inn av Moen »

Zeida skrev:Ebay og krangling med tollen trokke du træng og krangel med tollen har bestillt yoyoa tell fleire hundredollar uten og betal toll fordi de som seller skriver 30dollar og ikke 200 så går de ikke til toll og vis noen oppdager det er det ikke min feil det er de som seller med mindre jeg "vet om det". Så bare bistill til under 30 dollar så er det ok :D
Har du tenkt på hva som skjer hvis de kontrollerer deg? Da hjelper det minimalt om du sier det "ikke er min skyld" Du er ikke gammal nok til å ha opplevd Norges lover på sitt beste unge mann.. Men fortsatt er det DU som bevist har unlatt å betale toll/avgift. Og ikke overraskende, er det DU som må ta støyten. Hehe..

Christian: Kjøp noen ruge-egg/kyllinger av kalkun. Da har du noen fjør + en flokk illsinte, digre fugler :lol: Jeg har òg vært innom en am "indianerside" som solgte nat kalkun.. Mistenker de for å være fargede. Men husker ikke navnet i farten.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Fjør?

Legg inn av MalaWolf »

Eller kanskje en kan få kontakt med noen øko-bønder som har kalkun kanskje ? Veit det er et par av dem her på Østlandet...
feks: http://www.oikos.no/newsread/news.asp?d ... ce=aktuelt

Bilde
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Fjør?

Legg inn av Zeida »

Moen: Renget med noen kom til å si noe sånt. Det der kan du da ikke mein men greit vis du mener det skal du få lov til det jeg skal ikke si noe på det. Gidd ikke å lag "sur" semning her. :) Må bare Så bare bistill til under 30 dollar så er det ok :D da er det fullt lovelig tok bære yoyoan tel eksempel :D
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Fjør?

Legg inn av Christian »

HAHAHA kalkunegg :mrgreen: Jeg hadde nok problemer med å forklare den søppelsekken med elgbein som kom sist høst, tror det kan bli vrient å bortforklare en haug gobblende kalkuner i stua :roll:

Zeida: Joda, det kan funke å få de igjennom ved å skrive en mindre pris på pakka. Problemet er at det er ulovlig... Så de fleste "ordentlige" selgerene vil ikke gjøre det. Og hvis tollerne tar deg, noe de ALLTID gjør i mitt tilfelle :roll: , så er det du som får smellen. Og da ryker sparegrisen for å si det sånn :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Fjør?

Legg inn av Stein »

Malawolf: Vi tenker likt.
Igår ringte jeg Homlagarden og forhørte meg. De holder til en drøy time fra Bergen, og selger frittgående kalkuner.( eller de var det før salg da..)
De kan klippe av de lengste vingefjærene for meg, og legge i en sekk. Men da får jeg bare halve fjæren, da de ikke kan gå i nærkamp med en levende kalkun, kun semi-kontakt.
Den ytterste halve fjæren høres ikke spesielt spennende ut. Så jeg sa no-go.
Kalkunen blir forøvrig maskin-ribbet, og de fjærene kunne de dytte opp i poser i bøtter og spann. De kaster dem uansett.
Men da må jeg hente så fort som mulig, da fjærene har en liten blodpose i enden. Så der må renskes. Fort. Ellers lukter det sikkert død innen kort tid. I tillegg er det sikkert endel brekasje på denslags ribbemetode, så det er uvisst hvordan kvaliteten er. De er også fuktig da, da maskinen bruker vann under ribbe-prosessen. Så fjærene må legges til tørk også.
Så jeg har sagt at jeg kommer tilbake på det. Det som muligens vil skje, er at jeg inviterer meg selv på besøk ifm en slakt, for å se på mulighetene.
Med andre ord, det er litt arbeid med dette. Nesten enklere å gå i parken og ribbe noen svaner mot noen brødsmuler....:-) Ok. Den var stygg.
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Fjør?

Legg inn av nidrinr »

Andefjør funker visst bra..
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Fjør?

Legg inn av Christian »

Og gås. Brukte ikke engelskene gåsefjør forresten? Dårlig med kalkun på de britiske øyer...

Jeg var i kontakt med prior ang kalkunene deres, og de sa at det bare var å komme å hente. Dessverre var det bare dødt kalkunsøppel... som lukta... død!
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar