Dremel hvor?

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
Svar
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Dremel hvor?

Legg inn av Zeida »

Hei jeg tengte jeg skulle skaffe meg en "dremel" hørt at de er så praktisk er det noen som kan anbefale en god men ikke så dyr dremel? :D
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Dremel hvor?

Legg inn av nidrinr »

Dremel er ikke nødvvendigvis så nødvendig.. -Men den er god å ha når du glatter ut overganger mellom horn og tre f.eks. Til vanlige nokker er det enklere å bruke 1: baufil, 2: motorsagslipeting. (den får du på de fleste jernvarehandler), eller en av disse runde "bladene" du får til baufila. 3: sandpapir og slikt.

Men ellers er prinsippet med dremel enkelt, det er en liten dings som roterer i tuppen, der du kan skifte til forskjellige hoder med ulike bruksområder. Om den koster 200 eller 2000 er nok ikke det viktigste..
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Dremel hvor?

Legg inn av Zeida »

ok men det var ikke helt det jeg ba om men takk likavel og foressten nridrinr hva er adressen din jeg er på Nøtterøy i morra også så kansje jeg kunne ta meg en tur til tangen :D
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Dremel hvor?

Legg inn av Kviljo »

Bare ikke kjøp "Dremel"-merket. Det er ganske stor prisforskjell mellom originalen og kopiene, så selv om det er kvalitetsforskjell tror jeg man skal bruke den veldig mye og ha store krav til kvalitet før det lønner seg å kjøpe originalen. Det gjelder også slipeutstyret.

Men jeg er enig med Daniel, det er et verktøy man tror man trenger, men som man faktisk ikke får så mye bruk for. I alle fall ikke for å lage buer. Bråker gjør den også. Har ikke brukt mine på lenge.

Hva skal du bruke den til?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Dremel hvor?

Legg inn av Zeida »

Åhh de er fin til nocker på buen men det e sekkert et poeng det der at den ikke blir brukt så mye bare tengte jeg skulle se om eg fant en som jeg kunne bruke fordi alle sier den er så fantastisk ikke bare her på forumet men kk
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Dremel hvor?

Legg inn av Kviljo »

Det du trenger er ei rund motorsagkjede-fil til en tier, og en kniv ;)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Dremel hvor?

Legg inn av nilstor »

Vise ord fra Kviljo! Og så et lite eksistensielt spørsmål til buefolket før jeg stikker til fjells:

Hvor mye redskap er egentlig nødvendig for å lage bue og piler?
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Dremel hvor?

Legg inn av Zeida »

Du tenger: God kniv, rundfil, streng sag til nock på pila. tror det er alt vis det er noe mere si gjere i fra :D
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Dremel hvor?

Legg inn av nidrinr »

God samekniv holder.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Dremel hvor?

Legg inn av Christian »

Samekniv støttes! Har selv laga helt ok buer med bare samekniv, men som nybegynner er det lett å spikke ihjel emnet. Altså å spikke for store hakk og groper i treet. og hvis det er litt fibersvingninger og propellvekst så følger kniven gjerne disse og gjør jobben vanskelig.

Selv går jeg for ei lita øks/ryddekniv og hovrasp/sponhøvel :)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Dremel hvor?

Legg inn av Lurz »

Litt større verktøysett, grovere til finere:
(stort verktøy til store jobber, små verktøy til små sa en eller annen (nilstor?)
Eller som jeg fant ut sjøl på hornbueseminaret: Sag (eller hogg) når du kan, rasp og fil når du må.

Sag, øks, samekniv, spikkekniv, hovrasp, sikling. Sandpapir, filer til nokker. Resten fyller du på når/hvis du får bruk for det.
(båndsag hadde vært kult, men jeg har ikke plass, så det får bare gå litt seinere. Har dremel, men bruker stort sett til å borre hull i ting, veldig lite til buer. :) )
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Dremel hvor?

Legg inn av nidrinr »

Joda, mer verktøy gjør definitivt jobben enklere, men når det er snakk om hva som er nødvendig ville jeg nok vært glad for samekniven om jeg ble dumpa på en øde øy.. Den muliggjør hogging, spikking og skraping, og stort mer er ikke nødvendig (selv om det er nyttig).
Hvor mye forskjellig verktøy jeg har og bruker til buer vil jeg helst ikke telle, men øksa og diverse rasper kombinert med en god sikling er nok det som er flittigst i bruk. Liker ikke sandpapir, selv om det må til i blant.
Svar