I stedet for skrapegamp?

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
Svar
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

I stedet for skrapegamp?

Legg inn av Are »

Kom over et alternativ til skrapegangen som brukes av en del skjespikkere. Det kalles en spoon mule. Den klemmer fra siden, og virker som den kan funke vel så bra som en klasssisk skrapegamp. På mange måter er det også en enklere løsning enn en skrapegamp.

Legger ved link til en youtubevideo av en ivrig skjespikker som beskriver sin versjon.

Er det bare jeg som mene en spoon mule kan brukes til buemaking?

https://youtu.be/eZK31diC66Q



Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: I stedet for skrapegamp?

Legg inn av Jæger »

Absolutt en god ide, Are. Fin video som viser konseptet. Har litt trangt med plass så foreløpig blir det ikke bygget en her. Må prøves med tid og stunder.

Sent fra min FIG-LX1 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: I stedet for skrapegamp?

Legg inn av kjellhar »

Hei, og takk for sist.

Jeg har fundert på en sånn vanlig skavegamp som klemmer arbeidsstykket ned. Fordelen med denne som klemmer fra sidene er jo at det er lettere å få et 2meter langt emne ut og inn av klemma, så det var smart. Men jeg tror jeg vil ha en mekanisme som holder klemma stram uten at jeg behøver å holde med bena. Jeg synes i hvertfall at det er lettere å stå når man skal dra en høvel eller skrape langs en hel lem på omtrent metern.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: I stedet for skrapegamp?

Legg inn av Oddbjørn »

God løsning og fint at den klemmer fra sidene. Med den vanlige gampen har jeg sett at mange ødelegger ryggen på buene ved at de klemmer merker ved ikke å bruke et mykt mellomlegg f.eks en lærstrimmel. Ulempe ved den viste er at man kanskje blir litt sliten av all skrævinga.
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: I stedet for skrapegamp?

Legg inn av kjellhar »

Men hvis man blir sliten av skræving, så vil jo en mulighet for å spenne fast med skrue eller noe slikt redde dagen. Det beste ville nok vært å finne en løsning som gjør at man kan spenne til med knærne når man jobber med noe som skal snus og skiftes ofte, men kan spennes med skrue e.l. når man skal jobbe lenger på en oppspenning.
Svar