kjells pilnokkesag

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
Svar
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

kjells pilnokkesag

Legg inn av kjellhar »

Etter å ha saget en del nokker, så fant jeg ut at det måtte da finnes en bedre måte å gjøre dette på. I tillegg har jeg også laget en del nokker med 2mm innlagt plate for å forsterke nokken. Dette sporet måtte også sage ut. Den vanlige måten å gjøre dette på er å bunte sammen 2-3 baufilblad, men jeg synes ikke dette funker spesielt.

Så derfor bestemte jeg meg for å lage min egen lille spesialsag nettopp for dette formålet. Den måtte være passe liten, men plata må være 2mm tykk. Tanningen ganske fin (12tpi) og hugget for å skjære langs veden. Så her er det jeg kom opp med:

Jeg startet med en plate med noe de kalte "Fjærstål". 2x30mm, ca 300mm lang. Den var passe myk. Lett å sage og file. Litt mykere kanskje enn et vanlig sagblad (av den gamle sorten som man kan kvesse).

Så begynte jeg å forme sagtenner. Jeg bruker en metode som er demonstrert av en fyr ved navn Paul Sellers, https://www.youtube.com/watch?v=mTqZTGPPRj0

Først merker vi opp avstanden mellom tennene
Bilde

Så meisler jeg bort så jeg får kanter å legge baufila mot.
Bilde

Så sager jeg hakk til hver tann.
Bilde

Så var det på med trekantfila og begynne å forme tennene
Bilde

Masse filing senere så begynner det å likne på noe. Litt småpussing til, så er de klare.
Bilde

Bilde
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: kjells pilnokkesag

Legg inn av kjellhar »

Så er det en del saging og filing for å lage en tange, samt runde av alle skarpe kanter.
Bilde

Og vi trenger selvfølgelig et lite skaft. Jeg bruker litt ask jeg har liggende og sager et spor i det. Først med en vanlig sag, og så utvider jeg det med mitt selvlagede sagblad.
Bilde

Bilde

Den passer selvfølgelig perfekt.
Bilde

Meisle, raspe, file, pusse, bore og hamre inn splinter, så er vi her.
Bilde

Og slik ser den ut.
Bilde

Litt linolje, så er den ferdig.
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: kjells pilnokkesag

Legg inn av kjellhar »

Og hvordan er den å bruke?

Den sager både furu og bjørk som smør. Og det er mye lettere å holde rett kurs enn med baufilblader.

Bilde

Bilde

Bilde

Nokken under laget jeg slik jeg pleier å gjøre det (dette er ikke den samme som bildene over, men jeg tok ikke bilder underveis på denne)

1. Først setter jeg sporet med en trekantfil. Da er det lett å justere til nøyaktig senter.
2. Sage med min nye sag til rett dybde.
3. Bore ut bunn av sagsporet med 3mm bor.
4. Skrå toppen av sporet med trekantfil.
5. Jobbe litt nedi med 80 papir brettet 2 ganger.
6. File utsiden med 80 papir
7. Gå over med 240 papir

Alt dette tok meg nå mindre enn 2 minutter.

Før brukte jeg sikkert 3-4 ganger så lang tid. Noe på grunn av at selve sagingen tok lenger tid, men mest fordi sporet ble så dårlig at jeg måtte pusse mye mer.

Bilde

Bilde
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: kjells pilnokkesag

Legg inn av Jæger »

Å i sava, stilig sagprosjek!
Skal man få det som man vil så kommer man ikke utenom hjemmelagde duppeditter. Godt levert, kjelhar :D
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: kjells pilnokkesag

Legg inn av Lurz »

Kuuuuult :D Og nyttig! Også en video av favoritt-youtube-snekkern min som jeg ikke hadde fått med meg! Takk! :D
"If it breaks you get to keep both parts"
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: kjells pilnokkesag

Legg inn av kjellhar »

Favorittsnekkeren din? Min og :D

Jeg vil påstå at Paul Sellers er den beste nettbaserte underviseren jeg har sett, uansett tema. Fantastisk pedagogisk. Jeg har abbonert på kursene hans i 2-3 år, og sett nesten alle videoene han har laget. OG laget en god del av prosjektene hans.

Til de som sliter med å kvesse verktøy, så vil jeg anbefale å gå gjennom gratisvideoene hans. Der lærer du enkel og effektiv no-fuzz sliping av redskaper. Da behøver du ikke å slite med sløve høvler og drakniver i månedsvis fordi du kun sender dem til sliping en gang i året. I stedet kvesser du redskapene daglig, og kan nyte (nesten*) barberskarpe egger til enhver tid. Må muligens registrere deg som bruker.


*) Jeg vil anbefale å unngå å bruke begrepet skarpt som et barberblad (eller razer sharp på nynorsk). Til de som tror de har en tollekniv som er barberskarp, så vil jeg anbefale å forsøke å fjerne skjegg med den. Helst utenfor legevakta. Hint. Det er mye lettere å barbere armen. Hilsen en som faktisk barberer seg med ganske så skarp kniv.
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: kjells pilnokkesag

Legg inn av kjellhar »

Og så en kjapp test med forsterkning. Plata jeg bruker er en resin-fiber av ukjent type. Passet perfekt i sagsporet.

Bilde

Bilde
Svar