Bekledning i eldre og yngre steinalder

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Jeg lurer på om jeg må krype til korset for å få laget meg en steinalderdrakt..kjøpe ferdig garva skinn av lam i to farger og sy de sammen - men før jeg kommer dit kommer jeg nok til å lage en mal i rimligere stoff (ufarget lintøy). Et gyldig spørsmål vil vel være hvilke typer skinn vil være passende til sommerbruk? Finnes det noen føringer på dette, feks fra Nord Amerika?
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Her er en liten tekst fraNationalmuseet i Danmark:
Stenalderens dragter (14.500 - 1700 f.Kr.)

Vi ved ikke meget om, hvordan man gik klædt i stenalderen i Danmark. Vidnesbyrd om dragter er sparsomme, og tekstil er sjældent bevaret i arkæologiske udgravninger. Jægerne i den ældste del af stenalderen gik sandsynligvis klædt i tøj fremstillet af dyreskind. Blandt affaldet på jægerstenalderens bopladser findes ofte knogler af mår, vildkat og andre mindre pelsdyr, hvor snitspor på kranierne afslører, at man pelsede dem for at bruge deres skind. Vi mangler dog indtil videre konkrete fund af dragter fra jægerstenalderen.



Fundet af et lille stykke kalveskind fra Tværmose, nær Skive, dateret til 3090-2950 f.Kr., viser, at skindteknologien i bondestenalderen var veludviklet. Husdyrhold begyndte at vinde indpas ved overgangen fra jæger- til bondestenalderen, og her finder vi de første tekstilfund i Tybrind Vig på Vestfyn, Bolkilde på Als i Sydjylland og i Tulstrup Mose i Nordsjælland. Disse tekstiler er alle fremstillet af bastfibre, oftest lindetræsbast, i forskellige variationer af nålebinding.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av Hardwood »

God ide ! Til sommerbruk ville jeg ikke brukt lammeskinn eller sau, hvis du skal ha pelsen på.For varmt ! Derimot rådyr, kanskje ? Eller ku / kalv ? Hvis du dropper pelsen og satser på lær er mulighetene atskillig flere 8) Jeg sysler med akkurat samme tanker.
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av Sturlabuer »

Jeg vil vel tro at sommerklærne var uten pels. Kanskje avhårede skinn fra rådyr, eller kalv fra rein, hjort eller elg.
Evt. geit eller sau. Mulig de brukte en kortere skjorte, ermelengde?, eller en vest.
Noen indianerstammer brukte det.

Lammeskinn med hel eller delvis klipt pels er vanvittig varmt. Har en sånn jakke til vinterbruk, den holder fint når det er 25 kalde med sterk vind
og jeg skal stå stille, lenge... uten noe under... :mrgreen:
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av Sturlabuer »

Se der ja! Hardwood var ute med nesten samme svar som meg, mens jeg satt og skrev.
Tror kanskje kuskinn er litt tykt, men ikke noe verre enn elgkalv. Det kommer jo an på hva du lager.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Hey - en svensk kar har jo kurs i alt dette ... alt! Og det ser unektelig imponerende ut :D ....

http://www.primitiv.se/index.php?option ... &Itemid=26
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Homo benyttet klær for minst 190.000 år siden.
Using DNA to trace the evolutionary split between head and body lice, researchers conclude that body lice first came on the scene approximately 190,000 years ago. And that shift, the scientists propose, followed soon after people first began wearing clothing.
http://www.archaeologydaily.com/news/20 ... othes.html
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Bilde
Sep 8th, 2008
(AFP) - A Neolithic quiver found at the 2,756 metre-high Schnidejoch pass. Some 5,000 years ago a prehistoric person trod high up in what is now the Swiss Alps, wearing goat leather pants, leather shoes and armed with a bow and arrows(AFP)
Jeg har funnet masse referanse til dette funnet, men alltid er det skoen og koggeret som avbildes, og ikke buen og pilene. Jeg lurer veldig på hva slags bue dette var.

Oppdatering:
Det var en barlindbue, finneren (en tysk fjellvandrer) tok den med seg hjem, men den er nå retunert. Langbue? Flatbue? Er den utstillt?

Her er en lengre artikkel om funnet, riktignok uten bilder.

Her er enda en liten blogg
Skoen funnet i Schnidejoch er nesten identisk med en type baskersko - abarkak :)
Bilde
.. og akkurat dette synes jeg er veldig interessant. Mener å huske at en språkforsker og en genforsker nevnte dette i P2 programmet "Verdt å vite". Språkforskeren kommenterte DNA analysene fra den svenske genforskeren, som er utført på steinalderfunn fra hele Norden med helt nye metoder. DNA analysen viser at vi ikke er etterkommere etter jeger-sanker-folket som inntok landet etter siste istid, men at våre forfedre kom vandrende inn sør-øst fra og disse hadde jordbruket med seg. Jordbrukerene fortrengte jegerene østover (Finland, Polen og de baltiske landene) Og baskerene er jo i en helt annen språkgruppe enn den indo-europeiske. Språkforskeren antydet at kanskje baskerene er etterkommere etter de opprinnelige europeerene, etter jeger-sanker folket. DNA analysen viser nettopp dette(!) at baskerne er direkte etterkommere etter jeger-sankerne. Noe rotete innlegg dette men jeg skal se om jeg ikke klarer å finne "verdt å vite" innslaget på NRK sidene.

Jeg fant ikke innslaget jeg var ute etter, men heldigvis hadde jeg det i mitt podcast-arkiv :-) - jeg legger det ut jeg ...
(og jeg anbefaler dere alle å abonnere på Verdt å vite podcasten)

Radioinnslaget kan høres/hentes her: NRK P2 - Verdt å vite 2009-09-24 (om DNA analysen)..
De første menneskene som vandret inn i Skandinavia da isen trakk seg tilbake, var IKKE nordmenns forfedre.
Det viser DNA-analyser av knokler fra steinaldergraver.
Men hvem var de da, - jegerne som fanget sel langs norskekysten og jaktet på rein i iskanten?
Sist redigert av MalaWolf den 14 mai 2010, 11:11, redigert 11 ganger totalt.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Jeg kom over denne boka hos Google, på side 243 beskrives det hvordan man via experimentell arkeologi har kommet frem til hvordan flintspissene har vært festet med både surring og bek. Dessuten viser mer en 50% av flintspissene tegn til å fått skade ved bruk, og at deretter har vært knappet på nytt.

Dessuten, en innleggssåle av mose (Krusfellmose Neckera crispa) som ble funnet, har og blitt testet ut. Resultatet var svært spennende. Mosen dannet ved bruk en kompakt såle, som gjorde skoen mer behagelig og varm. Avtrykkene som dannet seg ved bruk stemmer overens med de man kunne observere på sko man tidligere har funnet.

Experimentell arkeologi er spennende, uten tvil :)
Sist redigert av MalaWolf den 25 jul 2010, 15:33, redigert 2 ganger totalt.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

MalaWolf skrev:
Sep 8th, 2008
(AFP) - A Neolithic quiver found at the 2,756 metre-high Schnidejoch pass. Some 5,000 years ago a prehistoric person trod high up in what is now the Swiss Alps, wearing goat leather pants, leather shoes and armed with a bow and arrows(AFP)
Jeg har funnet masse referanse til dette funnet, men alltid er det skoen og koggeret som avbildes, og ikke buen og pilene. Jeg lurer veldig på hva slags bue dette var.
Jeg fant jeg fant :)

http://www.bueforum.no/forum/viewtopic. ... 5c7#p13641

og her er hele saken ... Google oversatt ..

Link til STORT bilde av buefunnet og pilene
Sist redigert av MalaWolf den 24 jul 2010, 10:05, redigert 1 gang totalt.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Her er en god samleside om funnet i de Sveitsiske alper. Ettersom jeg ikke er stødigst i tysk, bnytter jeg google som oversetter :=)
Bilde
Kogger med pilspisser (se PDF her
Bilde
Barlindbue & piler
Bilde
Sko
Bilde
Beinklær av geiteskinn, sydd med tråd av lindebast ?
Bilde
Sist redigert av MalaWolf den 14 jul 2010, 18:53, redigert 1 gang totalt.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Kom over denne om Schnidis benklær:
Archaeological Service of the Canton Bern, Brünnenstrasse 66, 3001 Bern, Switzerland
Since 2003 more than 300 prehistoric remains were discovered in the vicinity of a melting ice patch of the Schnidejoch (2750 m; Bernese Alps, Switzerland), paralleling the finds accompanying the Iceman from the Tisenjoch (Oetztal Alps, Italy/Austria; “Oetzi”). One leg of a Neolithic leather trouser was found and 14C dated to 2900 – 2600 BC. The morphological identification of the animal skin was ambiguous because of the bad preservation of diagnostic features. Based on grain patterns of the skin the leather was made either from sheep or goat.

Because of the importance of the object, a genetic identification of the animal species was attempted. After DNA extraction with QiAmp DNA Mini Kit a 70bp fragment of the mitochondrial cytochrome b gene was amplified in the diluted extract. The leather was made of goat skin (Capra hircus). Six geographically broadly distributed goat lineages are recognized based on mitochondrial d-loop variation, of these lineage A and C were identified by others in prehistoric goat bones from France. The “trouser’s goat” however, belongs to lineage B, which is common in Asia, but extremely rare in Europe today.
PDF av benkledet
Sist redigert av MalaWolf den 23 jul 2010, 10:56, redigert 1 gang totalt.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Her er et sammendrag av utstyret og klærne som er funnet sammen med Øtzi. Jeg har vektlagt å ta med det som vil kunne være av interesse for replikere ismannens drakt, utstyr og tilbehør.

Utdrag fra ”Øtzi, Ismannen fra Hauslabjch” av Karen Weichert.

KIærne

Klærne er nesten uskadde og derfor enestående; en nesten komplett drakt fra den yngre steinalder. Drakta består av ei lue, et par sko, ei ”bukse” (leggings), ei pelskappe og et lendeklede. Det var overraskende at klærne var laget helt uten bruk av vevd stoff.

Lua og skoa

Lua er laget av bjørnepels, og de enkelte dele er sydd sammen men tråd av dyresener. En hakereim av lær skulle hindre at lua falt av hodet, men reimen var ødelagt og Øtzi hadde ikke lua på seg da han døde.

Bilde
Lua av bjørneskinn

Bilde
Dyresener, tørket og banket for kunne separere fibrene

Ismannen hadde sko av lær. Overlæret var festet til en såle. Skoa var festa til føttene med et snøre av grass festet rundt ankelen. Inne i skoa var det et isolerende for av grass som ble holdt på plass av ett nett, som også var laget av grass. Da Øtzi ble funnet hadde han bare den høyre skoen på seg. Den andre ble senere funnet blant resten av gjenstandene som ble samlet inn på funnplassen.
Bilde Bilde
Skoene, med nettholderen og grass

Beinklærne og lendekledet
”Buksa” er sammensatt av to strømper av geiteskinn som dekte lår og legger. I Øvre kant på hver strømpe var det påsydd et skinnbånd som var festa til et belte rundt livet. Nederst på strømpene var det en klaff som gikk ned i skoene og hindret at ”buksa” kunne skli opp.
Lendekledet består av tynt, mykt lær. Det var forma som et langt sjal, gikk under skrittet og over beltet foran og bak, og hang ned på begge sider. Dessverre er det bare den fremste overhengende delen igjen, og denne måler 50 cm.
Bilde Bilde
Livreimen holder lendekledet og buksebeina (leggings) på plass

Pelskappa
Klærne på overkroppen er bare delvis bevart. Øtzi hadde ei pelskappe som trolig rakk ned til knea. Kappen er laget av små pelsstykker som er sydd sammen med dyresener. Det er ikke sikkert om hår eller hudsida vendte ut. På flere steder er kappen reparert. Reparasjonene er særdeles godt utført.
Bilde
Pelskappa er bare delvis bevart

Bilde
Vertikale skinnstykker sydd med dyresener

Utstyret

Sammen med mumien ble det funnet flere gjenstander som lå ved siden av kroppen eller noen meter unna. En har lenge spurt seg hvorfor noen av gjenstandene lå lengre vekke fra mumien. Hvis teorien om smeltevann er sann, så fløt utstyret til ismannen opp sammen med kroppen for så å spre seg tilfeldig over hele gropa da vanne forsvant. Gjenstandene kan deles inn i fem grupper:

1) Våpen
2) Beholdere
3) Redskap
4) Reparasjonsmaterialer
5) Andre bruksgjenstander

1. Våpen

Buen og pilene
Øtzi var utstyrt for jakt. Han bar en bue som ikke var hel ferdig. Buen er 182 cm lang og er av barlind. I et pilekogger oppbevarte ismannen 14 piler, men bare to var ferdigstillte. Øtzi hadde vel brukt opp en god del av pilene sine og var nå i ferd med å produsere nye. Pilene er laget av spirene til filtkrossved, untatt en som er laget av en kvist fra en kornellbusk. De to ferdige pilene har spisser av flint som er festa til pila med bjørketjære. Deretter er tynne dyresener vikla rundt. I den bakerste delen av pila er det styrefjør. Det ble oppdaget en merkverdig forskjell på de to ferdige pilene. Den ene er laget av en keivhendt person. Øtzi har altså bare laget ei pil selv. Da koggeret ble åpna viste det seg at de ferdige pilene hadde store skader. Mens de halvferdige var uskadde. De to pilene var altså allerede i stykker da de ble lagt i koggeret. Det ble funnet enda tre bruddstykker av enda en pil utenfor koggeret.

Nettet og dolken
Øtzi hadde med seg et nett (av bast). Maskevidda var passelig stor nok til at det kunne brukes til å fange småfugler med. Slike nett er fremdeles kjent den dag i dag, fra for eksempel Portugal.
Bilde
Nettet, knyttet av slått bastfiber. Muligens bast av alm eller lind?

Den vesle dolken med et skaft av asketre hadde ei flintklinge og bar stukket ned i ei bastslire. Øtsi hadde bar trolig dolken festet i livreima. Både klinge, skaft og slire er skadet. Noen av disse skadene ble påført da mumien ble tatt ut av isen.
Bilde
Flintdolken og sliren knyttet av bast

2. Beholdere

Pilekoggeret og neverbeholderene
Pilekoggeret er laget av en skinnfell og festet på en hasselstokk ved hjelp av lærreimer. Koggeret hadde mista fellen. Det inneholdt et snøre av bast, 14 piler, fire hjortehornspisser, to dyresener, og et redskap laget av en hornspiss. Da koggeret ble funnet var hasselstokken brukket i tre deler. En fant to av delene nær koggeret. Den tredje delen ble funnet senere tett ved mumien. Koggeret var altså skadet før Øtzi døde. I tillegg mangler koggeret bærereim og lokk.
Bare en av de to neverbeholderene er uskadet, men en går ut i fra at de to beholderene var ganske like. De er laget av bjørkenever og er sylinderformet, ca 20 cm høy og 15 cm i diameter. De er sydd sammen og har en oval bunn. Den uskadde beholderen inneholdt grass, blad og biter av trekull og den er svart inni. Forskerne tror at Øtzi benyttet denne til å frakte glør til å nære ild med.
Bilde
Pilkoggeret med piler

Livreima med lærpung.
Livreima av kalveskinn var to meter lang og ble båret rundt hofta. Den holdt lendekledet på plass. Til livreima var det festa en liten veske som Øtzi bar på magen. Verken livreima eller veska var hele da de ble funnet. Veska inneholdt fem gjenstander: ei flintskrape, et bor, en flintlamell, en syl av bein og en knusk. Det kan hende det har vært flere gjenstander i veska, men siden veska var skadd kan det hende de har falt ut.
Bilde
Bilde
Livreim med lærpung


3. Redskapene

Øksa
Øksa til ismannen er den eneste hele forhistoriske øksa som er funnet. Økseskaftet er laget av barlind. Det er blitt brukt en stamme med en kraftig kvist stående i rett vinkel ut fra stammen. Øksebladet er av nesten rent kobber. Bladet er festa med bjørketjære i en gaffelliknende åpning i skaftet, og det hele er snørt sammen med ei smal skinnreim.
Bilde

Retusjverktøyet og hornspissen
Retusjverktøyet kan ha blitt brukt i forbindelse med finarbeid ved produksjon av flintredskaper. Det kan også ha blitt brukt til å slipe klinger og spisser. Verktøyet ser ut som en overdimensjonert blyantstump og er laget av lind. Inni er det en spiss av hjortehorn. Spissen stikker ut akkurat som blyet i en blyant. Spissen er herdet av ild. Når hornspissen er nedslitt, kan en spisse den med en kniv på samme måten som en vanlig blyant. Øtzi bar trolig verktøyet i et snøre på livreima. Hornspissen var i pilekoggeret og er trolig en slags universalredskap. Den kan for eksempel brukes til å lage tau og snører med, eller til å flå dyr eller reparere nett med.
Bilde
Retusjverktøyet

Flintskrapa og boret.
Flintskrapa var i veska på livreima og er nesten 7 cm lang. Øtzi kunne bruke den til å skjære, kutte, jevne, skrape og høvle med. Det er spor av grass på oversiden av skrapa.
Boret er 5 cm langt og er laget av flint. Den ene enden er litt tjukkere enn den andre og kan brukes som grep. Den andre er smal og spiss og god til å bore hull med.

Flintlamellen og beinsylen
Disse to gjenstandene ble også funnet i veska. Flintlamellen er bare 2 cm lang. Den kan for eksempel bli brukt til å lage utskjæringer med. Det ble funnet små deler av fjør på flintlamellen. Kanskje har Øtzi benyttet lamellen til å skjære styrefjør til pilene.

Beinsylen er 7 cm lang, spiss i den ene enden og stump i den andre. Den spisse enden kan Øtzi ha brukt til syarbeid. Beinsyler har vært brukt av skomakere også i det 20. århundret.

4. Reparasjonsmateriale

Snøret og senene
Blant gjenstandene i koggeret var to dyresener og et to meter langt bastsnøre, som kanskje tiltenkt som buestreng til den nye buen. Av dyresenene kan en lage sterk tråd, for eksempel til å sy klær med.

Hjortehornspissene og lærreimene
Koggeret innholdt blant annet fire hornspisser. Hornspisser og bein kan være et alternativt materiale til flint når en skal lage pilspisser. Øtzi hadde ikke flint. Kanskje han skulle bruke hornspissene som pilspisser. Øtzi hadde dessuten med seg ni lærreimer. Disse kunne han ha brukt til å reparere skoa eller pilekoggeret.

5. Andre bruksgjenstander

Bæremeisen og grassmatta
Konstruksjonen av bæremeisen minner om rammer til ryggsekker i dag. En stokk av hassel var bøyd i en u-form og holdt på plass av to tverrgående plankebiter av lerk. Alt var surra sammen med et snøre av grass. Dessverre er bæremeisen ødelagt, hasselstokken er knekt.
På funnplassen ble det oppdaget rester av ei grassmatte. Først trodde en at de hørte til ei kappe som ismannen hadde utenpå pelskappa. Nyere forskningsresultater gjør det mer sannsynlig at restene er en del av en grassbeholder som var festa på bæremeisen. Det ble ikke funnet noen annen beholder til bæremeisen, men på hasselstokken er det funnet spor som tyder på at noe var festet der ved hjelp av snøre. Det kan også tenkes at grassmatta ble brukt som liggeunderlag.

Knusken
I livreimveska var det en svart masse. Forskerne fant ut at det var fruktkroppen til ekte knusk, en tresopp (kjuke) som vokser på bøk (Fomes fomentarius) . I tillegg fant de restene etter bergarten pyritt (svovelkis FeS2). Knusk og pyritt er kjent for arkeologene som deler av fyrtøy fra yngre steinalder. For å gjøre fyrtøyet komplett trenger en i tillegg flintstein. Pyritten blir slått mot flintsteinen, gnistene faller på knusken og begynner å gløde når en blåser forsiktig. . I tillegg trenger noe å kutte knusken medog en beholder til å oppbevare knusken tørt. Kvaliteten på knusken blir dårligere når den har vært i bruk en stund. Da må den løses opp for eksempel med den stumpe enden av en syl. Øtzi hadde kanskje et fyrtøy. Dermed var han på den trygge siden dersom gloa i neverbeholderen skulle slokne. Han mangla bare en bit med pyritt (Fes2), en passende flintstein og en beholder. Kutteredskapene og syl hadde ismannen med seg. De tingene som mangler har kanskje falt ut av den skadde veska.

Bilde
Svovelkis / Pyritt


Steinperla, knivkjukene, steinbukkbeina og slåpefukta
Øtzi bar med seg ei steinperle av dolomitt. Den har et hull i midten. Perla er festa på ei lærreim og er trolig et smykke.
Bilde

Øtzi bar med seg to stykker av en tresopp eller kjuke. Disse var også festa på ei lærreim. Den ene kunne identifiseres som knivkjuke. Det er kjent at knivkjuke inneholder et stoff med antibiotisk virkning. Dette var trolig reiseapoteket til ismannen.

På funnstedet lå det også to små beinfragment av steinbukk. Steinbukken var i en periode nesten utrydda. Kjøttet ble brukt som mat, horna var flotte jakttrofe og enkelte kroppsdeler spilte en stor rolle i folkemedisinen. Kjøttet ble konservert for eksempel ved hjelp av kaldrøyking. Ved slik konservering blir kjøttet tørt og hardt og kunne lagres i lang tid. Det var lett å bære og ideelt for lengre turer. Beinrestene kan ha vært rester etter provianten til ismannen.

Øtzi hadde også en slåpefrukt (Prunus spinosa) med seg. Slåpefrukt inneholder mye fruktsyre og bitterstoffer og skal derfor bare spises av og til. Den er rik på vitaminer og mineraler. Kanskje Øtzi visste at det var sunt å spise slåpefukt?
Bilde
Moden slåpefrukt


... jeg skal lenke til bilder, og wikipedia der hvor dette kan gjøre teksten mer levende :=)
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Jeg kom over denne tegningen, jernaldertunika - men kan vel sikkert lages i skinn også for en mer steinalder preg:

Bilde
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Denne presentasjonen bør du få med deg. For nesten 1mill år siden (840,000 950,000 før nåtid) bodde det mennesker (Homo antecessor) i GB, i et klima som er svært likt det vi har sør i Skandinavia i dag. Etter min mening MÅ dette indikere at klær har blitt benyttet, at teknologien var mer avansert enn tidligere trodd. De finner verktøy OG biologisk materiale på denne boplassen. Se link under for videoen :)
First humans arrived in Britain 250,000 years earlier than thought

Archaeologists digging on a Norfolk beach found stone tools that show the first humans were living in Britain much earlier than previously thought
http://www.guardian.co.uk/science/2010/ ... tone-tools
Video :)
Svar