Bekledning i eldre og yngre steinalder

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av Kviljo »

Herlig herlig :)

Det spørs om jeg ikke kommer til å hive meg på steinalder-bølga jeg også, etterhvert. Kunne vært kult med noe annet enn middelalder på neste NM.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Kviljo skrev:Herlig herlig :)

Det spørs om jeg ikke kommer til å hive meg på steinalder-bølga jeg også, etterhvert. Kunne vært kult med noe annet enn middelalder på neste NM.
Begynner å ta seg opp nå :) Men det er nå man (les: jeg) må stå på om det skal kunne realiseres - mye som skal klaffe om alt skal være på plass til NM neste år.... Kanskje vi skulle konstruere ei slik steinalderhytte under NM :) slik som de gjorde i første episode av "Helleristerne". Har opptak av hele serien - skal finne ut mer om han arkeologen som stod bak det prosjektet... men det er kanskje å dra den litt for langt ?

Men morro er det ja - hehe -
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Hardwood skrev: Skal du på buemakertreffet ? ...Hilsen Hardwood
Da er det endelig avklart. Jeg kommer sammen med Brage :=)
Sees der !

PS! Jeg er klar for en sesjon med preparering av skinn (!)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av Hardwood »

Nei og nei, folkens : her har dere jo en kjempeinteressant diskusjon på gang, og så har det gått meg hus forbi... fy meg. :oops: Klart jeg kan legge inn en beskrivelse av etterbehandling av skinn, og KLART jeg kan ta med litt barkgarvingsutstyr på treffet ! Moro at dere er gira på det.
Moen : det er sant som det ble sagt, at grisejobben er over når skinnet er åvhåret og skrapet for fett på kjøttsiden. Resten er bare kos, men det tar tid. Koking og siling av barkebad, vende skinnet nå og da. Men det er renslig, lukter godt og :mrgreen: Når skinnet er ferdig garvet, skal det vaskes, så mykgjøres under tørking. Det ble visst beskrevet av en annen kar her tidligere. Jeg tar med utstyr, og et ferdig garvet hjorteskinn. Og så har jeg en meget god dansk bok om emnet. Kanskje Nidrinr har nøkkel til kopirommet på skolen..? :twisted:
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Vet ikke om alle fikk med seg denne tråden, hvor det ligger en referanse til Oetzi om røyking/braintanning. Gleder meg masse til buemakerreffet :) Sees på fredag(!)
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Kom over denne Mesolithic hunters: setting the scenes hvor en kunstner på bakgrunn av de funn som er gjort har forsøkt å gjenskape folk, utstyr og situasjoner.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Men ikke helt korrekt i alt da.. hehe:
The bows are based on the examples form Holmegaard in Denmark; these were around 5’ long, with a flat section, made of yew
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Bonde, jeger og kriger
Bilde

Jeg liker denne kort-arma tunikaen - ser ut som et mulig sommerplagg for mr Oetzi ? Om Nationalmuseet benytter den i sine illustrasjoner er det vel et greit belegg for å kunne benytte noe liknende på våre samlinger :) ?

Den anden grav, fra tidlig bondestenalder, var en mandsgrav, der indeholdt en af landets første bønder. I graven lå hans bue og pile, et lille drikkekar af brændt ler, nogle flintflækker og en stridsøkse. Han havde en håndledsbeskytter af ben fæstnet ved venstre håndled, og dragten var påsyet ravperler. Gravgaverne afspejler hans liv som bonde, jæger og kriger.
Så vi må få tak i rav - det er klart ...
http://oldtiden.natmus.dk/livet_i_oldti ... s_dragter/
Blandt affaldet på jægerstenalderens bopladser findes ofte knogler af mår, vildkat og andre mindre pelsdyr, hvor snitspor på kranierne afslører, at man pelsede dem for at bruge deres skind. Vi mangler dog indtil videre konkrete fund af dragter fra jægerstenalderen.
Så - en slags universaltunika som denne i skinn, med alternerende mørke og lyse felt (ikke ensfarget), vil kanskje kunne være noe?
Bilde
Bilde

Og kanskje medmoccasiner som sko?
Sist redigert av MalaWolf den 18 mai 2010, 13:51, redigert 4 ganger totalt.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av Hardwood »

Herlig ! Som vanlig mye å tygge på fra deg, Malawolf. Mange muligheter her! Det er helt klart et poeng at Øtzi var litt for godt kledd for et sommerarrangement.... Noe lettere hadde vært praktisk.
Men... hjernegarving, det har jeg prøvd. Og det har jeg ikke så lyst til å fortsette med.... griseri ! Jeg satser på bark. Et hjerne/røkgarvet lær vil nok være mer vanntett, riktignok, men et barkgarvet lær kan både vaskes, impregneres og farges, i tillegg til at det kan gjøres veldig mykt.
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av Sturlabuer »

Hva? Hjernegarving grisete??? Tenk på det som emulgert fett/majones. Jeg synes heller at barkbadet er temmelig uggent og ikke minst muggent :lol:
Jeg tror ikke et hjerne/røykgarvet skinn er mer vanntett, det suger vann som et pusseskinn. Derimot kan det også vaskes og farges.

Jobber med en tunika inspirert av den til Øtzi, men den er av et helt elgskinn. Den ser ut til å kunne åpnes i front, noe som er en fordel når den skal av og på.
Forsøkte først med hel front alà indianer, men den må være mange størrelser for stor for å komme inn og ut av den.
Er litt usikker på hvordan Øtzis tunika lukkes, er det kun med belte i livet, eller er det andre festeanordninger i tillegg?
Tips tas imot med takk, gjerne hvis det finnes dokumentasjon på det i tillegg.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Sturlabuer skrev:Jobber med en tunika inspirert av den til Øtzi, men den er av et helt elgskinn. Den ser ut til å kunne åpnes i front, noe som er en fordel når den skal av og på.
Forsøkte først med hel front alà indianer, men den må være mange størrelser for stor for å komme inn og ut av den.
Jeg er vel ikke den eneste som håper på bilder av dette prosjektet :)
Sturlabuer skrev:Er litt usikker på hvordan Øtzis tunika lukkes, er det kun med belte i livet, eller er det andre festeanordninger i tillegg?
Tips tas imot med takk, gjerne hvis det finnes dokumentasjon på det i tillegg.
Det er ikke funnet festeanordninger til jakken/tunikaen såvidt meg bekjent - dette plagget er meget fragmentert - de vet vel ikke hvorvidt det er lange eller korte ermer på den heller. Men den er sydd sammen med senetråd, og av lyse og mørke skinn - med pelsen ut - og preparert med hjernegarving/røyking.

BildeBildeBilde


---- en oppsummering .....

Design & Details of the Ice Man's Garments

Bilde
Otzi
Bilde
Tunic

The shirt was made of long, rectangular strips of skin that were joined by over-sewing on the inside, with animal sinews used as thread. The different colored vertical strips of skin may have been intended as a pattern.

No pieces of the shoulders of the garment were recovered, so there is some speculation as to whether the Iceman's shirt had sleeves.
The upper garment likely reached down to the Iceman's knees.
Bilde

Loincloth

Originally about three feet long, the Iceman's loincloth consisted of long, narrow strips of goat hide joined by over-sewing with animal sinews.
The loincloth would have been drawn between the Iceman's legs and fastened at the front and back with a belt.

The Iceman wore leg protection that covered the thighs and lower legs, therefore not really a pair of trousers. The leggings were made of goat hide
with a deerskin strap sewn onto one end that could be tied down when doing up the shoes, preventing the leggings from riding up. Similar loincloths
and leggings were also worn by North American Indians well into the 19th century.

Bilde

Shoes
Bilde

Interior Construction os Otzi's Shoes

When Iceman was recovered, the right shoe was still on the mummy's foot. The shoe consists of an oval leather sole with turned up edges
that were held in place using a leather thong. A woven net of grass was attached on the inside to hold hay in place acting as protection
against the cold.

The Iceman's shoe was closed with a leather upper that was attached to the sole using another leather thong. The shaft around the ankle was
bound with grass filaments to prevent moisture from getting into his shoes. The soles of the shoes were made of brown bear skin. The uppers
were make of deerskin and were closed using shoe laces.

Bilde

Belt
Since there are no sign of fasteners, it is assumed that the Iceman's upper garment was closed with a belt. Fragments of the Iceman's belt,
made of calf leather, show that his belt was originally about six feet long, therefore reaching around his hips twice. A piece of sewn-on
leather formed a small pouch that contained five items including a drill, scraper, and a flint flake. A black mass of tinder fungus filled
most of the bag. Traces of pyrites were found indicating that lumps of pyrite were used by the Iceman to create sparks.

Bilde

Bearskin Hat
Bearskin headgear was discovered during the second examination of the site. The Iceman's cap was made of the pelt of a brown bear and had
two leather thongs attached to the lower rim for the purpose of tying it under the chin.

Bilde

Left: Vertical Strips Were Neatly Sewn

Right: Iceman's Garment Had Been Mended with Rough Stitching

Bilde

Grass Cape
The Iceman's cloak was made of long stalks of Alpine grass and was open at the front. The original length is thought to have been about
90 cm and would have covered the Iceman's entire torso and his thighs. Some Alpine shepherds wore grass and straw cloaks for rain
protection into the 20th century.

Bilde
Woven Grass Sample from Cape</p>
Sist redigert av MalaWolf den 22 mar 2010, 16:27, redigert 1 gang totalt.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Referanser til hva slags skinn Oetzi benyttet:
---------------------------------------------
15 July 2005

Oetzi's shoes were made for walking!
They are lined with hay, held together by a net of rough string, bulky, itchy and downright uncomfortable looking. But our "old" friend Oetzi the Iceman wore them, and when Czech shoe expert Petr Hlavacek, who has recreated replicas of Oetzi Shoes, took them out for a walk, he pronounced them far better than modern shoes!
"These shoes are very comfortable. They are perfectly able to protect your feet from hard terrain, and hot and cold tempratures." Hlavacek said. And dispite their flimsy leather soles, the shoes offer a good grip and superb shock absorbtion. "Best of all", Hlavacek had stated, "they are blister free and like going barefoot, only better!"
Scientists have learned so much from Oetzi since he was found in an Alpine Glacier in 1991 by German hiker Helmut Simon. For instance, we know his last meal included venison and that he was killed by an arrow, that he most likely spent his life within fifty miles or so from where his body was found.
After studying the original Oetzi Shoes at the Mainz Museum in Germany, where they are stored, Hlavacek and his collegues set out to duplicate them.
First off, there was the string netting that kept the hay in place and figuring out what it was made of, since ready to use string was out of the question. However, one collegue happened upon an old man who remembered how to make string from the thin strips of inner tree bark. Secondly, there was the leather. Testing showed that it came from three different animals: calf, deer and bear. Then there was the tanning process. An ancient Americal Indian recipe of boiled chopped pig liver and raw pig's brain. The fatty goop was smeared all over the leather and left for three days to dry. It smelled horrible and drew alot of flies, but it worked!
An expert on shoes for Diabetics, Petr Hlavacek is still learning lessons from that experiment, like what other materials could distribute pressure as well as the hay in the Oetzi Shoes.
Our 5,300 year old friend Oetzi is still teaching us lessons on life the way he lived it. And live life is indeed what Oetzi seems to have done. Let's all hope he continues to teach us, one step at a time!

Source: Buffalonews.com (7 July 2005)
------------------------------------------------

Min kilde: http://www.stonepages.com/news/archives/001381.html
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av Sturlabuer »

Dette blir nok bare løselig basert på tunikaen på tegningen, siden det er en annen type skinn, og uten hår.
Etter å ha sett fragmentene av originalen, synes jeg det er bra gjort å lage en tegning av den.
Tror den tunikaen har en ganske generell form som kan ha blitt brukt i en lang periode.

Kanskje det blir et bilde etterhvert, men det kan nok drøye en stund all den tid jeg forsøker å drapere et helt skinn rundt kroppen.
Det er litt vrient å få til en grei passform, første gang som skinnskredder, ellers må det syes for hånd, og det tar tid :roll:
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Sturlabuer skrev: Kanskje det blir et bilde etterhvert, men det kan nok drøye en stund all den tid jeg forsøker å drapere et helt skinn rundt kroppen.
Det er litt vrient å få til en grei passform, første gang som skinnskredder, ellers må det syes for hånd, og det tar tid :roll:
Hva med å lage en mal i rimelig tøystoff først? Tror du det kan være en ide?
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av Sturlabuer »

Hvis jeg skulle lage en tøymal først, måtte jeg nok brukt et ganske tykt stoff for å etterligne hvordan elgskinnet oppfører seg,
selv om det bare er kalv. Det har jeg ikke liggende så...
Tror jeg har fått en grei passform på den nå, det gjenstår å bestemme seg for hvordan den skal være over brystet, pluss ermene selvsagt.
Det meste av syinga blir på ermene, for de blir satt sammen av restene.
Tror jeg går for en eller annen form for lukning i tillegg til belte. Aner ikke om knapping var oppfunnet den gangen, men har litt bein og klover
liggende som kan brukes, eller bare lærsnorer.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av Hardwood »

Malawolf : Hjernegarving er det samme som fettgarving, siden hjerne er mest fett. Noen typer fett vil forbli i skinnet og forhindre vannintrenging til en stor grad. men ikke alle. Men det som er helt sikkert, er at røkgarving gjør skinn mer vanntett.
Svar