Bekledning i eldre og yngre steinalder

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Digger dette digitaliseringprosjektet :)

En hel bok om Øtzi Mannen i isen

FETT!!
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av Stein »

Du imponererer mer og mer. Utrolig hva du klarer å finne! Denne var jo helt genial.
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Brage tipset meg om denne, han har oversikt der han jobber som bibliotekar ;-) Men jeg setter alltid pris på ros .. hehe
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Endelig en referanse til vevet stoff fra steinalderen:

Estonian Journal of Archaeology 2005
Remains of the Neolithic and Bronze Age nettle fabric have been discovered in Denmark (finds from Slotshøj og Voldtofte).
Samme referanse i boken "Oldtidsdragter":
Oldtidsdragter-Elisabeth_Munksgaard.jpg
(23.54 kiB) Lastet ned 5325 ganger
.. og denne som satte meg på sporet av at nesle ble brukt før lin ..
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

bjørkebek i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Ang bruk av bjørkebek, olje og never i eldre steinalder: http://findarticles.com/p/articles/mi_h ... n28906101/

De har funnet, datert og analysert bjørkebek som er nesten 50.000 år gammelt, men ingen vet hvordan det ble utført. Kjenner noen til prosjekter hvor man har forsøkt dette, uten bruk av keramikk eller metall?

Olja kan benyttes til impregnering av skinn og tre, bek som lim - men ingen vet hvordan kan ha gjort det. Må vel være noen som har en ide om hvordan man kan fremstille bek slik de gjorde?

http://www.thefreelibrary.com/Middle+Pa ... a084341457
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av Stein »

Å joda. Vi vet en hel del om hvordan det kan bli gjort. Har endel artikler.
Topp-hemmelige forsøk vil bli gjennomført på Hordamuseet i løpet av vinteren og våren.......:-)

Hvis du kommer over til Hordamuseet på Steinalder- og Bronsealderdagen, som normalt sett arrangeres helgen etter påske, kan du få delta på siste innspurt i eksperimentene. Da skal vi demonstrere for publikum, det vi har kommet frem til. Og evt utføre eksperimenter vi ennå ikke har hatt tid til å prøve. For det er helt sikkert flere måter å gjøre dette på.
Kommer du med korrekt antrekk, er du lett med i eksperiment-gjengen....:-)
Det er bare 6 timer med bil, og overnatting ordner vi. Skal vi booke deg inn? ...:-)
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Bergen om våren, med bue og pil, i bronsealderdrakt hadde vært noe :) Jeg skal sette av helgen, så får vi se om jeg kan få transportert skrotten over fjellet.

Har du noen navn, artikler, om metoden dere skal forsøke å benytte til fremstilling av bek? Jeg er vil gjerne, som du finne ut av dette ;-)
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av Stein »

Du skal få info. Når vi har litt mer kjøtt på beinet, for å si det slik.
Først må teori prøves i praksis.
Vi skal samarbeide med en arkeolog, så det blir bra det her. Dokumentasjon og det hele.
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: bjørkebek i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

MalaWolf skrev:Ang bruk av bjørkebek, olje og never i eldre steinalder: http://findarticles.com/p/articles/mi_h ... n28906101/

De har funnet, datert og analysert bjørkebek som er nesten 50.000 år gammelt, men ingen vet hvordan det ble utført. Kjenner noen til prosjekter hvor man har forsøkt dette, uten bruk av keramikk eller metall?

Olja kan benyttes til impregnering av skinn og tre, bek som lim ]
En tysk rapport av et forsøk - hvor det vises at bek kan dannes under paleolittiske forhold, ved tilfeldigheter ...
Brukeravatar
Odin
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 10 nov 2010, 16:41
Bosted: Fredrikstad

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av Odin »

Jeg tror det mest historisk korrekte antrekket man kan ha, er absolutt ingenting. Jeg tror ikke steinaldermannen var så blyg hvis solen skinte en fin sommerdag og skinnfellene ble for varme... Men det spørs vel om vi hadde fått rekruttert så veldig mange deltagere hvis folk hadde troppet opp på NM i historisk bueskyting uten en tråd!
What we do in life, echoes in eternity.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Odin skrev:Jeg tror det mest historisk korrekte antrekket man kan ha, er absolutt ingenting. Jeg tror ikke steinaldermannen var så blyg hvis solen skinte en fin sommerdag og skinnfellene ble for varme... Men det spørs vel om vi hadde fått rekruttert så veldig mange deltagere hvis folk hadde troppet opp på NM i historisk bueskyting uten en tråd!
Jeg er delvis enig. Men om man ser på funn og på etnografien er det tydelig at man har hatt bekledning, og at man da som nå har vært svært opptatt av hvordan man tok seg ut. Pyntegjenstander uten funksjonell betydning funnet i Blombos-hulen er over 60.000 år gamle. Funn fra Danmark fra yngre steinalder viser pyntegjenstander har vært festet på draktene. Sammen finner man hos både eskimoer og indianere på våre breddeggrader. MEN - draktene har selvsagt vært funksjonelle - både i valg av materiale og utforming. Det er mange spennende betraktninger rundt dette feks i "Nunamiut" av Helge Ingstad, og i boken "Skinn" av Lotta Rahme. Hva slags funksjon klærne har vil selvsagt være bestemt av hva de skal brukes til, når og hvor de skal bæres. En sommerdrakt feks hos nunamiutene var laget av skinn fra bestemte kroppsdeler, sanket fra bestemte dyr, til en bestemt tid på året. Tidsrommet best egnet for slik sanking var svært snevert; feks: bukskinn fra simle, siste uke i august - egnet seg best til ett bestemt type plagg (merk: ikke ta dette eksemplet for gitt).

Jeg kan ikke se noen grunn til at nordboerne her oppe, både i boreal tid og senere når temperaturen steg hadde de samme kunnskapene. For en ting er sikkert. Mange overlevde - og det hadde det ikke gjort uten funksjonell bekledning.

Derfor er det spesielt spennende når man har funn av klær fra steinalderen. Tidlig eller eldre bronsealder sees og på som en forlengning av yngre steinalderens drakttradisjoner. Her kombineres skinn og ull. Men Ismannen fra Alpene, Øtzi hadde ikke tekstiler overhodet - og selv i dette svært så komplette funnet er det mange usikkerheter og varierende tolkninger (særlig knyttet til jakken / kappen) .

For vår del, i forumsammenheng, håper jeg vi kan gjøre noen dypdykk i disse tidlige periodene - og stille i mer enn middelalder / viking stæsj til neste NM ;-D
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Fant 30 000 år gammel farget tråd
For mer enn 30 000 år siden spant og farget våre forfedre tråder av plantefibre. Mikroskopiske rester er funnet på en steinalderboplass i Georgia i Kaukasus.
Dette er oppsiktsvekkende gammelt! At det har eksistert fargerike klesdrakter av plantefibre setter virkelig dette emnet i perspektiv :o
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Video-along av Oetzies kogger - laget av ugarvet lær... https://www.youtube.com/watch?v=7LEBnEqL48k
Video-along av Oetzies barlindbue - laget med steinverkøy https://www.youtube.com/watch?v=3WJdNxHLnZQ
Video-along av Oetzies piler - laget med primitive verktøy Del 1 og Del 2
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Ikke akkurat bekledning, men mer en liten gjennomgang av hvordan steinverktøyene kan ha blitt til. Hvordan var det våre forfedre for en mill år siden handterte disse verktøyene? Og det feteste av alt er at dette lar seg OBSERVERE i dag - hos bonoboene (både i ville og tamme bestander).

Be amazed!
https://www.insidescience.org/content/b ... -human/768
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/ ... stors.html
Svar