Bekledning i eldre og yngre steinalder

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

http://mathildasanthropologyblog.wordpr ... t-in-furs/
Woven clothing was being produced on looms 27,000 years ago, far earlier than had been thought, scientists say.
Bilde
Bilde
Bilde
There’s a common misconception that these people (the Gravettian people who roamed between Southern Russia and Spain between 22,000 and 29,000 years ago) were wandering around in crude furs using clubs, but the evidence shows they were more like they were like the plains Indians in America, but slightly more advanced in cloth technology.
Some of the fibre impressions may have been made accidentally, such as by sitting on a fresh clay floor or when wet clay was carried in woven bags.

“Other impressions may have been caused by deliberate action, such as lining a basket with clay to make it watertight,” said Professor Soffer.

A detailed examination of the impressions reveals a large variety of weaving techniques. There are open and closed twines, plain weave and nets. Professor Soffer told BBC News Online that twining can be done by hand but plain weave needed a loom.

It may be that many stone artifacts found in settlements may not be objects of art as had been supposed but parts of an ancient loom, which should now be considered as the first machine to be made after the wheel and aids such as the axe, club, and flint knife.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

http://www.larp.com/hoplite/iceman.html
RECONSTRUCTING THE ICEMAN
Et interesant prosjekt av < matthew_amt AT yahooo DOT com>. Han har samlet en masse gode referanser til bøker og nettsteder.

Enda en link i samme gate:
Dimensions of the Iceman's Belt
http://www.primitiveways.com/Iceman.html
Bilde
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Replikering av Oetzie's piler:

http://www.angelfire.com/me/ij/oetzie.html#replication

Bilde

Men dette trenger vi vel ikke, vi som allrede har Kviljo :=)
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Jeg kom over denne siden: http://www.abovetopsecret.com/forum/thread443475/pg1 hvor det vises til en replika av Oetzi:
A recreation of Otzi can be found in the Norsk Museum. It's based on all the evidence available from his remains, although I take exception to the hair
Stemmer dette, eksisterer en slik replika på et norsk museum? Hvor? Og hvem har laget replikaene?

Bilde
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av Bøck »

Så omfattende rekonstruksjoner pleier ikke å bli stua bort på ett museum her i lille Norge, så jeg antar dette er fra en vandreutstilling. Hvis det stemmer er det ikke sikkert den er i Norge lenger. Noen som vet mer? Skulle veldig gjerne sett den.

Oppdatering: Jeg fulgte lenkene og fant ut at bildet er tatt på Norsk bremuseum i Fjærland i Sogn. I følge museets hjemmeside ser det ut til at Ötzi er en fast del av ustillingen. Ergo tok jeg feil. :D
Jørgen Bøckman
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Jeg kjører forbi det museet et par ganger i året - får legge inn et besøk neste gang :)
Fant en liten publikasjon og som jeg bestillte via : post@bre.museum.no :

Karen Weichert (2005):
Ötzi - ismannen frå Hauslabjoch.
Revidert utgåve i farge.
15 sider.
Publikasjon nr.5 frå Norsk Bremuseum.
ISSN 0806-5985

Kanskje denne Karen Weichert kjenner mer til hvem som har stått for produksjonen av replikaene?

Oppdatering:
Jeg tok turen innom museet på vei hjem fra en familieferietur til Førde (hvor jeg og tok turen innom Hardwood :) ) - replikaen var en skuffelse må jeg si. Skinnet er garvet med moderne metoder, buestaven så ut som den var av gran, pilskaftene var 10mm rundstokker av furu og pilspissene var festet med tjæreteip ... vel - det mest positive med det hele var den overnevnte publikasjonen...
Sist redigert av MalaWolf den 20 jul 2010, 01:35, redigert 3 ganger totalt.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Fra Norsk Bremuseum til MalaWolf

Svar:

Når det gjelder hvem som har produsert replikaen så var det en svensk kulissemaker vi fikk kontakt med gjennom Vitlycke museum som var de som først laget en utstilling om Øtzi, http://www.vitlyckemuseum.se. Kanskje de kan sette deg i kontakt med ham.

Skinnklær ble laget av Bremanger skinn, mens kurver og øks er laget av lokale personer her i Fjærland.

Mvh
Nils P
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av Hardwood »

Hei, Malawolf !
Jeg har lenge fulgt spent med på dine mange innlegg om bekledning. Jeg har egentlig lenge hatt lyst til å lage en steinalderdrakt, og stille i denne på feks på NM. Men det er vel et problem at det blir for varmt, i alle fall med hjorteskinn.
Men til saken : Skal du på buemakertreffet ? Jeg spurte tidligere om det er interesse for hjemmegarving, men fikk ingen respons. Jeg tror ikke det er noe problem å lage drakten selv. Har garvet mange hjorteskinn og andre skinn, og med barkgarving blir læret fyldigere og sterkere enn ved "proff" garving. Nå har jeg nettopp sydd et hoftekogger av hjorteskinn, og det ble bra ! Kan legge inn bilde hvis det er interesse for det. Jeg jakter hjort selv, masse hjort her i Sogn og Fjordane. Det graves ned en drøss med skinn under jakta. Skal vi ikke ta en kikk på dette på treffet ? Jeg kan vise garving/bereding/sying (enkelt! Selv far..) og du er jo rene detektiven når det gjelder informasjonskilder. (Bilder osv.) Hva sieru ? 8) P.S.: Bare begynn med en gang å samle inn seljebark og/eller eikebark, mens trærne ennå har litt saft ! Trenger en søppelsekk ca.
Hilsen Hardwood
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Hei, Malawolf !
Heisann ja :)
Hyggelig at vi har sammenfallende interesser. Jeg jakter ikke hjort selv, men har kontakter i dine hjemtrakter (Jølster/Førde/Naustdal/Solheimsdalen) som kan forskyne meg med hjorteskinn, gevir og sener. Skal i første omgang få tilsendt endel sener denne høsten. Skinn må jeg kjøre over fjellet for å hente. Har snakket med Brage om å ta en hente-skinn-tur, men ingenting er panlagt ennå.

Drammen Bueskyttere avholder 3D-stevne samme helg som buemakertreffet, desverre - så jeg og Brage har kommet i en lojalitetskonflikt der, for den opprinnelige planen for helgen var å delta på buemakertreffet . Det frister dessuten langt mer å ta turen til Tangen, i sær nå som stadig flere viser interesse for steinalderteknologiene - jeg skal høre med Brage og se om vi kan bli enige med oss selv i denne saken.

Uansett - jeg vil mer enn gjerne se bilder av koggeret du har laget samt få høre med rundt ideene ang. steinalderdrakten. Har endel ideer der selv, og ser i første omgang for meg å lag en slags tunika/kofte og loin-cloth.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av Hardwood »

Nettopp ! Ser for meg noe slikt jeg også ! 8) Blir rått ! Så du har kontakter heromkring ? Artig ! Si i fra når du er her, så kan vi møtes. Jeg har for resten masse ferdiggarvede mårskinn m.m. til lue o.l. Har laget "Davy Crocket"-luer og pelsvotter, og små tasker osv. Det er lettere enn folk tror, siden sømmen er skjult under pelsen, og man kan bruke grov tråd og store sting. :mrgreen:
Uflaks med den krasjen med 3D-stevnet, håper dere finner ut av det.
Skal forsøke å legge inn bilder i kveld, av koggeret.
På gjenhør !
Hardwood
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av Sturlabuer »

Det er flere her som er interessert i garving. Kan ikke få til å delta på buemakertreffet jeg heller, men hvis noen legger ut en oppskrift her i
en tråd, hadde jeg vært meget takknemmelig. Spesielt hva som skal gjøres med skinnet etter at det er gjennomgarvet.

Har garvet noen elgkalvskinn selv, hjernegarving, eller rettere sagt egg-garving. Det største problemet mitt er kvaliteten på skinnene jeg har fått tak i.
De ser ut som om de er spikket av fra skrotten, så den største jobben er å sy sammen alle flengene.
Fikk også et rådyrskinn, det var ganske helt, men dyret var skutt med hagle, så det er i alle fall luftig :roll:

Har inntrykk av at barkgarving er det som har vært mest utbredt i Europa, men det kan jo hende at funnmaterialet gir litt feil inntrykk.
Har brukt barkelåg til å gi skinn farge før jeg har fortsatt med fettgarving. Det hadde vært moro å lære ordentlig barkgarving også.

Lars
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av Moen »

Hardwood: Jèg hadde virkelig satt pris på å lære litt om garving! Tror innlegget ditt er av de få som jeg ikke har fått med meg... :? Vet da om flere som er interessert i det samme. Jeg har nesten ubegrenset tilgang på skinn (Elg) Her oppe blir 150-200 skinn gravd ned hvert år fordi elg-jegerne ikke gidder å salte de. Så på høsten spinner jeg rundt oppi skogen her, og plukker skinn, gevir, tenner, sener, bein og vom på harde livet. (Vomma tørker jeg, og gir til hunden. Bruker det ikke til grep på buen, nei... :wink: ) Til nå har jeg kun tatt med kalveskinn, avhåret de, putta det i fryser`n i påvente av at råhudbacking blir aktuelt. Kunne vært moro å lagd noe annet også... Men det står for meg at garving er en jævla grisejobb?
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av Sturlabuer »

Moen, hvis du har avhåret elghudene har du vel også skrapet bort kjøttbiter og hinner på "kjøttsida" av hudene?
Da er du ferdig med den værste grisejobben! Skal du fettgarve, (hjerne/egg), er ikke det så grisete som det høres ut som.
Forskjellige metoder for å få det emulgerte fettet inn mellom alle fibrene i skinnet. Alle måtene innvolverer bruk av muskler.
Barkgarving får Hardwood lære deg.
Skal du bruke skinnet til buebacking, lønner det seg i så fall å bruke kun det ytterste bukskinnet, nederst på buken når dyret står på
alle fire. Resten av skinnet er altfor tykt=for mye vekt.
Hjorteskinn er litt tynnere enn elgskinn etter hva jeg har forstått.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Moen/Hardwood: Dette er glimrende folkens :=) Tilgang på råmaterialer & et ønske om å gjøre noe fornuftig med de. Selv har jeg tilgang på hjorteskinn, men desverre ingen gode steder å utføre jobben når skinnene skal tilberedes. Dere må gjøre dette under treffet på Tangen :) Når det gjelder den historiske bakgrunnen for barking vs hjernegarving/røyking, sitter jeg med en bestemt følelse av at hjernegarving/røyking er den eldste metoden av de to.....
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i eldre og yngre steinalder

Legg inn av MalaWolf »

Ok, det er visse tolkninger inne i bildet her mht rekonstruksjonen av mr. Oetzi - disse bildene viser hva som er funnet. Kjekt å se hvilke tolkninger som er benyttet i rekonstruksjonene...

Grass kappa
Bjørneskinnslua
Jakka
Underbuksa
Beintøyet (brukt helt opp til vår tid - Native American leggings)
Skoa

Litt mer utførlig informasjon om hva som ble brukt av skinn og hvordan det hele er sydd sammen finner du der mr Oetzi bor pr i dag:
http://www.archaeologiemuseum.it/en/clothing

På museet i Tyrol har de en informasjonsplakat, hvor en tenkt tunika er oppført. Har leita meg ihjel etter et bedre bilde - men den tunikaen ser ut som noe jeg kunne ha vurdert ja. Den opptrer i denne filmen (0:41) : http://www.youtube.com/watch?v=MDpOViC4QhY

BildeBildeBilde

Kilder:
http://www.iceman.it/kids/en/11-14/selection/coat.html
http://www.iceman.it/kids/en/11-14/sele ... cloth.html
http://www.iceman.it/kids/en/11-14/sele ... ggins.html

I følge en artikkel i http://www.forskning.no/ er klærne av domestiserte dyr - som sau (leggings+jakke) og ku(sko). Skinnet er sydd sammen med sener (hva slags?), og skinna er mest sannsynlig hjernegarvet & røyket (se: viewtopic.php?f=12&t=1001&start=0#p10121) (ikke bark-garvet).

Ang sømmer:

Bilde
Oversewing Stitch or overcasting, is a way to neaten a raw edge to prevent heavyweight fabrics from fraying. Relate the length of the stitch to the fabric and how badly it will fray.
* Begin with a few backstitches.
* Make diagonal stitches over the raw edge, spacing them equally and make them all the same length. Be careful not to pull the stitches too tight.
Sist redigert av MalaWolf den 23 mar 2010, 11:20, redigert 12 ganger totalt.
Svar