Pilpose - Mary Rose stil

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Svar
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Pilpose - Mary Rose stil

Legg inn av GreenMan »

Her følger tre bilder av en mulig tolkning av hvordan Mary Rose lærskiven kan ha blitt brukt. Fikk iveren etter å sy denne etter Kviljos koggertråd.

Bilde
Dette bildet viser posen knyttet.

Bilde
Halveis åpnet. Lærbåndet er for å stive opp toppen. Med da full pose vil den stå ganske pent ut.

Bilde
Åpnet helt. Hadde skiven liggende da jeg har sydd en pose før, men den fikk aldri skiven sydd på plass. Den har bare 22 hull, men det er plass til å lage 2 til slik som originalen. Har ikke nok piler til å fylle den opp, så jeg måtte bruke guttungens plastnokkpiler for å få ett inntrykk av hvordan posen er med flere piler i.

Med det designet jeg har valgt så er det lett å tilpasse bærestil til enten belte eller skulder grunnet bruk av lærtråd som også lukker posen. Med åpnet pose så har man lett for å kunne henge den i beltet og bruke den som kogger, eller faktisk på ryggen.

Koggeret tok meg 2 korte kvelder å håndsy i lin og er definitivt rimeligere i materialer enn et i lær.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Re: Pilpose - Mary Rose stil

Legg inn av Jadda »

Er posen forsterket i bunnene slik at spissene ikke spiser seg gjennom ?
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Pilpose - Mary Rose stil

Legg inn av GreenMan »

Nops, den har drasnor slik at pilene faktisk kan dras gjennom den veien. Leste et sted om en teori om at bunnen fylles med halm og det er min plan å gjøre det samme.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Svar