Bekledning i bronsealderen

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Mer om The Amesbury Archer :-)
The Amesbury Archer And His World

The recent discovery of the Amesbury Archer burial (dated to 2,300BC) by Wessex Archaeology has turned the spotlight on the early Bronze Age more than any other burial in recent years. The discovery was made close to the river Avon, at Amesbury, Wiltshire England.

Beaker Folk, Beaker Pottery
By Dr. Aubrey Burl
http://www.templeresearch.eclipse.co.uk/bronze/ab.htm
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Ikke klær, men annet "stæsj" fra bronsealderen, i GB.
http://www.bronze-age-craft.com/
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av Bøck »

jamar skrev:Iflg. Anders Hagens "Norges oldtid" (1977-utgaven, s. 208) går flint og skifer gradvis ut av bruk i bronsealderen til fordel for kvarts og kvartsitt. Vet ikke om hans versjon fortsatt regnes som oppdatert. På den annen side har man jo eksempler på bruk av skifer til pilespisser helt opp til 1600-tallet her nordpå.
mvh jamar
Jeg er ikke ekspert på dette selv, men har spurt meg for blant mine kollegaer jeg jobber med om dagen (vi graver på en plass med funn fra eldre steinalder t.o.m. bronsealder (muligens jernalder også), så jeg får kvalifisert hjelp). Materialene i pilspisser av stein fra steinalder til jernalder er ikke fullt kartlagt, og jeg ville ikke stolt på en publikasjon som er så gammel som fra 1977.

Spørsmålet er om du vil lage typisk bronsealderutstyr, eller om det er andre faktorer du synes er viktigere. De typiske bronsealderspissene er nemlig av flint, det er det ikke tvil om. Lokale bergarter (kvarts og kvartsitt) forekommer også, da hovedsaklig i innlandet.

Forsamlingen var noe usikre på skiferspisser i Sør-Norge, og de er nok ganske sjeldne om de eksisterer. Skiferspissene er i bruk i Nord-Norge, men det kan det diskuteres om det er noen egentlig bronsekultur der. Fra yngre steinalder til et stykke inn i jernalder har Nord-Norge en materiell kultur som skiller seg markant fra det europeiske fellesskapet som inkluderer Sør-Skandinavia.

Konklusjon: Kvarts/kvartsitt går greit i pilspisser fra bronsealder, men flint er det typiske. Det er dessuten enklere å jobbe med flint (har jeg hørt). Skiferspisser er litt på kanten av hva man kan kalle bronsealder.
Jørgen Bøckman
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Skoen fra Kvitingkjølen, Norges eldste, fra eldre bronsealder. Den er skåret ut av ett stykke ugarvet lær.
kvitingkjølskoen.png
En uheldig reinsjeger mista denne i Jotunheimen, i eldre bronsealder...
(81.4 kiB) Lastet ned 5936 ganger
Oppdatering:
Her er visst analysen :=)
http://folk.uio.no/vegardav/kons/Hudsko ... 624%29.pdf

og her en meget god tegning for utskrift

http://folk.uio.no/vegardav/kons/Hudsko ... 163_1).tif

og en masse bilder...

og en replika av mr Vegard Vike :)
Bilde
Sist redigert av MalaWolf den 06 aug 2010, 10:49, redigert 3 ganger totalt.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av Hardwood »

Takk ! den skal prøves, i hjortelær. Må ha noe historisk å ha på føttene også....
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Skal se om jeg ikke finner meg noe lær jeg og. Får se å ta en tur ut til skinnlåven på Hønefoss en av dagene denne uken.
Om du trenger en såle til den kan du jo stappe skoen med krusfellmose (Neckera crispa)

Bilde Bilde

Den er vanlig på bergvegger visstnok. 4-5 cm stor, alternerende blader og flat ende på stilken. For meg minner den om en bladmose ...

Sjekk utbredelsen i ditt nærområde på http://www.artsobservasjoner.no :)
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Stein skrev:Ikke tro på alt du finner på internett....

I Bergen har vi laget flere drakter hvor vi kopierte funn fra eikekistegraver fra Danmark.
Drakter fra Bronsealder.
Vi har nyttet en gammel bok, som viser funn fra bronsealder i Danmark, og som er en bok laget av fagfolk. Å få tak i den boken er nålen i høystakken, men kan kanskje skaffes på antikvariater i Danmark om en er superheldig.
Navnet på boken kan jeg få tak i.
Boken inneholder mange fine foto av funnene, og tegninger som fagfolk har laget.
Kan du finne navn og forfatter av denne boken? Jeg begynner å bli litt desp her :)
Stein skrev: Men her er drakten vi laget: http://oldtiden.natmus.dk/livet_i_oldti ... zealderen/ Ikke noe mer hokus pokus. Den starter under venstre armhule, hvor en stropp strekkes bak venstre skulder. Drakten går rundt kroppen en gang, og ender med stroppen over høyre skulder. Stroppen fra startsiden og sluttsiden, møtes oppe på høyre skulder, og knytes sammen der. Sier ikke at det er enkelt, men det går. I tillegg en kappe.
Dette er en av flere mulige drakter.
Dette er fremdeles litt uklart for meg. En starter under venstre skulder, strekker stroppen bak skulderen og frem over venstre skulder, men festes stroppen i koften her? Den vikles så rundt hele kroppen halvannen gang og ender under høyres skulder hvor det er en ny stropp som ikke festes på samme måte(?) men knytes? For meg betyr det at det er tre stropper: en bak venstre skulder som festes fremme med feks en nål, to ved høyre skulder hvor koften slutter som knytes over høyre skulder.... Eller har jeg misforstått nå?
Stein skrev: Den skoen du referer til, ville jeg ikke laget til en slik drakt. Da er skoen fra kvitingkjølen en bedre sko. Fra samme tidsperiode. Det kommer sikkert mer info om denne skoen etterhvert, men de må forske seg ferdig først...
Den har jeg funnet en tegning av :)
Håper på innspill før jeg setter i gang med drakten her hjemme...
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Bilde
125694f1be.jpg
Mannsdrakt - eldre bronsealder
(11.29 kiB) Lastet ned 5852 ganger
Da har jeg forsøkt meg på denne drakten. Har benytta mørkegrå ullfilt, ettersom det krever minst sømmer. Er likevel veldig usikker på hvordan stroppene skal gå over skuldrene. Av denne tegningen ser det ut til at drakten går kun en gang rundt kroppen, mens min går halvannen gang rundt (slik jeg tror Stein mente med sin forklaring over.
Sist redigert av MalaWolf den 25 aug 2010, 09:10, redigert 1 gang totalt.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Noen som vet hvor man kan få kjøpt replikaer av bronsenåler til å feste en mannsdrakt med? Kunne trengt tre nåler... evt må jeg finne andre metoder å feste drakten på. Dessuten, hvilke farger var i bruk på disse mannsdraktene? Jeg kan ikke finne noen referanser til dette noe sted. Er det gjort fargeanalyser av funnene fra eikekistegravene?

Det ser unektelig mye bedre ut med to ulike farger på kofte og drakt, men hvilke føringer har man egentlig på dette?

Bilde
http://fortidsfamilien.wordpress.com/20 ... eskyttere/
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av nidrinr »

..Er ikke det to glassfiberstrimler med snor fra G-sport som har klart å snike seg inn på det bildet..?
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av Zeida »

Ser sånn ut uheldig bilde det der.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Hehe .. de gutta er godt kledd og har sterke meninger om hva som er historisk riktig :=) Men glassfiberbuer ... hehe

Uansett - denne tråden dreier seg om tilbehøret til buen - og gutta går tidsriktig kledd. Mulig dette er begravelsesklær vel og merke, men dette er hva vi har fra bronsealdergravene så.

Der det er funnet buer, dreier det seg om langbuer ala Øtzi / Schnidenjoche og da fra kobberalderen. Flatbuene var vel den andre jeger/sanker kulturen som siden trakk seg østover til de baltiske landene. Tror ikke det er funnet buer i eikekistegravene..
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av Stein »

Enig i det med buene ja.
Men vi stiller i egetutviklet antrekk for å hjelpe museet med ha en viss profil på Steinalder- og Bronsealderdagen.
Og når da museet stiller med glassfiberbuer, og vi skal hjelpe til med bueskytingen, ja da kan slike bilder fort bli en realitet.
Selv har vi selvsagt trebuer, men ikke sytten at publikum får låne dem...:-)

Antrekkene du ser, er kopier av de tegningene som er vist over. Vi har en annen bok som viser litt mer detaljer, men den boken er det kun et eksemplar av, og den er gammel. Så ikke noe for hvermansen å få tak i dessverre.
Men jeg skal se om jeg kan få tatt en kopi av de mest praktiske sidene.
Hvis jeg glemmer det, for noen purre på.

Jeg skal se om jeg finner et foto som viser påkledning av drakten. Halvannen gang rundt er fint. Den kan lett bli for knapp. Når en bøyer seg i det antrekket, er en glad om den er litt for stor enn litt for liten, for å si det slik. Min ble nesten litt for knapp, så jeg måtte jukse litt med noen draktspenner nedover.

Lue kan du lage en lookalike på ved å nålebinde en hue som er minst halv ganger større enn du normalt ville ha laget til ditt hode, for så å tove den kraftig. Da krymper den, og blir nærmest en filtlue. Da er du ganske nærme. Men orginalen er enda mer forseggjort, uten at jeg skal gå inn på detaljer, for de kan jeg ikke. Jeg brukte sort garn, og laget en lue som var litt for stor til meg. Etter toving var den kjempeflott, men passet knapt til min sønn på 5....

Alternativt kan du ta en tur over til Bergen, så skal du alltids få opplæring i nålebinding, og se draktene in situ...:-)
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Jeg har plukket ut URL'ene til bildene av den eldre og yngre mannen fra Borum Eshøj. Kjekt å se tilbehøret i stort format :) Disse eikekistegravene er referansene til hvordan de gikk kledt i bronsealderen:

Den yngre mann fra Borum Eshøj
Den eldre mann fra Borum Eshøj

Så kan du zoome og rotere til krampa tar deg .. hehe
Svar