Bekledning i bronsealderen

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Jeg er svært fascinert av bronsealderen, og ønsker meg en mannsdrakt for et gjennomsnittsmenneske fra denne perioden. Vet det er gjort endel funn i Danmark rundt dette ( http://oldtiden.natmus.dk/livet_i_oldti ... s_dragter/ ), men om dette skal syes av noen er jeg og ute etter mer detaljerte opplysninger (lik denne skoen viewtopic.php?f=12&t=437 ). Målet må vel være å være utstyrt med en pyramidebue/holmegårdbue .... eller ?

Kan noen styre mine søk i riktig retning? :=)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av nidrinr »

Her er jeg ikke sikker nok ang klær, men du bør kunne kalle det godkjent og vel så det med en HGbue. Helst av alm, og med piler av furu med flintspisser.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Er det noen funn som kan peke i retning av at bronse også ble brukt til pilspiss?
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Kom over denne :)
http://www.geocities.com/zozergames/bronzeman1

Men, aller helst vil jeg ha noen gode tegninger fra museet i danmark ...
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av Stein »

Ikke tro på alt du finner på internett....

I Bergen har vi laget flere drakter hvor vi kopierte funn fra eikekistegraver fra Danmark.
Drakter fra Bronsealder.
Vi har nyttet en gammel bok, som viser funn fra bronsealder i Danmark, og som er en bok laget av fagfolk. Å få tak i den boken er nålen i høystakken, men kan kanskje skaffes på antikvariater i Danmark om en er superheldig.
Navnet på boken kan jeg få tak i.
Boken inneholder mange fine foto av funnene, og tegninger som fagfolk har laget.
Men her er drakten vi laget: http://oldtiden.natmus.dk/livet_i_oldti ... zealderen/ Ikke noe mer hokus pokus. Den starter under venstre armhule, hvor en stropp strekkes bak venstre skulder. Drakten går rundt kroppen en gang, og ender med stroppen over høyre skulder. Stroppen fra startsiden og sluttsiden, møtes oppe på høyre skulder, og knytes sammen der. Sier ikke at det er enkelt, men det går. I tillegg en kappe.
Dette er en av flere mulige drakter.

Den skoen du referer til, ville jeg ikke laget til en slik drakt. Da er skoen fra kvitingkjølen en bedre sko. Fra samme tidsperiode. Det kommer sikkert mer info om denne skoen etterhvert, men de må forske seg ferdig først...

Men jeg har et forslag. Sett deg på toget til Bergen, og bo på Hordamuseet helgen 23.-24. mai. Vi blestrer der den helgen, og flere av de som er med, har disse draktene, og disse skoene, og kan ta de med for å vise frem.
Da kan du ta mål, og ha med deg all info du trenger hjem igjen, skaffe ull-stoff, og sette igang. Det vil sikkert være mulig å få ta noen kopier av de viktigste sidene i boken også.
Søndagen er det jernalderdag på Hordamuseet, så da får du full pakke den helgen. Men da stiller vi i en annen drakt...
:)
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Stein skrev:Ikke tro på alt du finner på internett....
Jeg har latt iveren ta over for kildekritiske invendinger ..
Stein skrev:Den skoen du referer til, ville jeg ikke laget til en slik drakt. Da er skoen fra kvitingkjølen en bedre sko. Fra samme tidsperiode. Det kommer sikkert mer info om denne skoen etterhvert, men de må forske seg ferdig først...
Gleder meg til den tid kommer. Du oppdaterer forumet med informasjon når det skjer?
Stein skrev:Men jeg har et forslag. Sett deg på toget til Bergen, og bo på Hordamuseet helgen 23.-24. mai. Vi blestrer der den helgen, og flere av de som er med, har disse draktene, og disse skoene, og kan ta de med for å vise frem.
Da kan du ta mål, og ha med deg all info du trenger hjem igjen, skaffe ull-stoff, og sette igang. Det vil sikkert være mulig å få ta noen kopier av de viktigste sidene i boken også.
Takker for innbydelsen. Men det er mange ting som skal falle på plass for å kunne reise avgårde en hel helg. Hva om en kunne fått en kopi pr post, evt pdf pr epost? Men aller helst vil jeg oppleve dette. Spørsmålet er vel mer om det er andre som og kunne tenke seg en tur til Bergen denne helgen :)
Stein skrev:Søndagen er det jernalderdag på Hordamuseet, så da får du full pakke den helgen. Men da stiller vi i en annen drakt...
:)
Jeg skal sjekke kalender & slikt med familien, så får vi krysse fingrene og se om turen kan la seg gjennomføre....
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Kom over denne siden: http://www.catshaman.com/bamaledr/0svdr2.htm hvor den henvises til en helleristning, som tydelig viser en tunic/tunika som mannsdrakt. Helleristningen er fra Bohuslän, og angivelig datert til bronsealder:

Bilde Bilde)

Tunika appelerer til meg som plagg, sammen med "leg wrappings" høres det ut som et godt alternativ. Men - er det i det hele tatt gjort tunika-funn fra denne perioden?
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av Brage »

Her er bilde av mannsdrakt fra bronsealder. Bildet er fra boka:

Bronse og makt : bronsealderen i Norge / Øystein Kock Johansen ;
med tegninger av Marianne Brochmann . - Oslo : Andresen & Butenschøn , 2000 . - 264 s


Bilde
MartiN
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av Bøck »

MalaWolf skrev:Er det noen funn som kan peke i retning av at bronse også ble brukt til pilspiss?
Nei. Det er derimot masse funn av flintspisser.
Jørgen Bøckman
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Tolkning av The Amesbury Archer, funn fra eldre bronsealder:

Bilde

Har fagfolket noen innvendinger mot denne tolkningen?

Info: http://www.wessexarch.co.uk/projects/am ... rcher.html

Her er enda en tolkning fra Salisbury Museum:
Bilde
kilde: http://www.salisburymuseum.org.uk/galle ... =&q=archer
Sist redigert av MalaWolf den 29 jul 2009, 10:09, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av Bøck »

Jeg vet ikke hvor du har rekonstruksjonen i fotografiet fra, men jeg har i hvertfall ingen innvendinger mot den arkeologiske rekonstruksjonstegningen. Som fagmann har jeg likevel litt jeg vil ha sagt. Jeg er jeg veldig klar over at arkeologiske tolkninger er nettopp tolkninger, og når folk vil kopiere en rekonstruksjon ser jeg helst at de vet hva de egentlig kopierer.

1) Hvis tolkningene er riktige, er dette en overklasseperson fra Alpene som har endt sitt liv i England. Det var neppe vanlig. Selv om det var god kommunikasjon av ideer og trender over det meste av Europa, kan man ikke uten videre konkludere med at denne personenen er representativ for bronsealderfolk generelt. Han var spesiell, kanskje unik.

2) Ikke noe av klærne var bevart, så det er mye gjetning i rekonstruksjonen. Min kvalifiserte gjetning er at rekonstruksjonen er basert på en kombinasjon av eikekistefunnene fra Danmark og noen mer eller mindre figurative helleristninger av den typen du selv har vist til. Dette er særlig viktig å ha i bakhodet hvis du primært vil kopiere klærne og ikke det utstyret man faktisk har funnet.

Det er ingenting galt med noe av det over; jeg vil bare at folk skal være klar over hva de kopierer. Jeg synes det er dritfett om du stiller på stevne med slik drakt!

Angående rekonstruksjonen på fotografiet har jeg ikke noe å si om tolkningene så lenge jeg ikke vet hva den er basert på. Jeg har derimot noe å si om skinnet som er brukt: Litt uheldig. Særlig overdelen er stiv og blank og ser kromgarvet ut. Sats på mykt, vegetabilsk garvet skinn! Det blir både mer behagelig og penere.

Lykke til! 8)
Jørgen Bøckman
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Jo takk :)

Skal det gjennomføres trenger jeg først skinn (det blir tilgjengelig etter høstjakta), hente det og deretter finne en plass å garve. Så er det garvingen som vel er den tyngste jobben... Nå har Brage nevnt at vi kunne gjøre det hos han - så det er håp for at det kan gjennomføres :).

Deretter er det da sying av klær & kogger. Jeg er ingen skredder, og det eneste jag har sydd av skinn en skinnfell av 4 spælsauskinn (med skinntrykk).
Det jeg derimot savner er tegninger av snittet. Føler behov for en slik tegning som en veileder i prosessen.

I mellomtiden har jeg så smått fått til spinning av senetråd, og sikret meg en fremtidig leveranse av ryggsener fra hjort (og storfe). Men om vi mestrer dette godt nok til feks å lage sytråd gjenstår å se.

Det hele er en utfordring - men den er tydelig og grei så ...

OGSÅ - denne er værre og mer tidkrevende - jeg vil selvsag ha et behov for å finne noe lokal stein som egner seg til spisser, og ikke minst klare å lage noen spisser av dette materialet ....

Det jeg finner mest spennende med alt dette er den kunnskapsmengden som er nødvendig for å få det til. Jeg imponeres til stadighet av de aller tidligste landsmenn :)
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av Bøck »

MalaWolf skrev:Deretter er det da sying av klær & kogger. Jeg er ingen skredder, og det eneste jag har sydd av skinn en skinnfell av 4 spælsauskinn (med skinntrykk).
Det jeg derimot savner er tegninger av snittet. Føler behov for en slik tegning som en veileder i prosessen.
Jeg kan ikke her og nå hjelpe til med snittet, men du bør i hvert fall prøve deg fram med noe billig stoff før du begynner å skjære i det selvgarvede skinnet...
MalaWolf skrev:OGSÅ - denne er værre og mer tidkrevende - jeg vil selvsag ha et behov for å finne noe lokal stein som egner seg til spisser, og ikke minst klare å lage noen spisser av dette materialet ....
Du får store problemer med å finne lokal stein som er egnet. Steinteknologien i bronsealder var nemlig basert på flint, og det finnes ikke naturlig i Norge. De tidlige innbyggerne av Norge hentet sin flint i Danmark. Det er fortsatt greieste plassen å skaffe sånt.

Lykke til, dette ser kjempespennende ut!
Jørgen Bøckman
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Du får store problemer med å finne lokal stein som er egnet. Steinteknologien i bronsealder var nemlig basert på flint, og det finnes ikke naturlig i Norge. De tidlige innbyggerne av Norge hentet sin flint i Danmark. Det er fortsatt greieste plassen å skaffe sånt.
Det er ikke funnet feks skifer- eller kvartsspisser som kan dateres til bronsealder?
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av jamar »

Iflg. Anders Hagens "Norges oldtid" (1977-utgaven, s. 208) går flint og skifer gradvis ut av bruk i bronsealderen til fordel for kvarts og kvartsitt. Vet ikke om hans versjon fortsatt regnes som oppdatert. På den annen side har man jo eksempler på bruk av skifer til pilespisser helt opp til 1600-tallet her nordpå.
mvh jamar
Svar