Bekledning i bronsealderen

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Da har jeg funnet noe spennende om Trindhøj-kappen. Den har sannsynligvis hatt et lag av løst hengende tråder sydd i seg (flos), slik at utsiden av ullkappen fikk et pelsaktig utseende.
CropperCapture[2].jpg
Trindhøj kappen
(156 kiB) Lastet ned 7209 ganger
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Espen Kutchera har sendt meg endel informasjon om et nederlandsk funn fra eldre bronsealder: Emmer-Erfscheidenveen Man Dette er spesielt spennende, ettersom jeg mener å huske at det er funn av bue også innenfor det samme tidsrommet :)

Buefunn fra Nederland: http://www.bio.vu.nl/thb/users/kooi/lakocahi99.pdf

Av dette ser det ut til at "De Zilk" buen burde være den mest historisk korrekte til en slik bekledning. Hva sier fagfolket?
CropperCapture[35].jpg
Rekonstruksjon, eldre bronsealder, Nederland
(14.74 kiB) Lastet ned 7185 ganger
" "the body was accompanied by so many garments that we can dress the man completely": woollen underwear, sheepskin cap, calfskin cape, deerskin shoes."

Og her er en liten nederlandsk side som omhandler et garveprosjekt for å replikere skoene: http://www.angelfire.com/me/ik/schoen.html

SKMBT_C28010121609010.pdf Stort bilde av rekonstruksjonen.
SKMBT_C28010121609030.pdf

Informasjon om De Zilk buen:
De Zilk
Broken, but almost complete Yew bow. Rijksmuseum van Oudheden, Leiden, reg. nr.
h1986/1.1.
Provenance Found c. 1937 in a layer of sandy peat on the edge of the Old Dunes, west of
De Zilk, comm. of Noordwijkerhout, province of Zuid-Holland. Sold to the Rijksmuseum
by the widow of Mr. W.A. van de Wal, the ¯rst owner.
Description Both extremes of this largely complete bow are missing. The intact middle
portion shows a well-de¯ned grip constricted in front view and °attened laterally. The limbs
are broad, relatively °at and tapers only slightly towards the extremity. The estimated
length of the complete bow is 160 cm. Present length is 154.5 cm. Width 5.2 cm (limb),
1.85 cm (grip). Thickness 1.85 cm (limb), 3.9 cm (grip)
16, page 92
.
Made of slightly irregular and curly trunk, 50 to 60 years old, with a diameter of c. 5 cm,
locally 6.5-7 cm, however. This irregularity was used to produce the grip. The number of
side branch rings is 16, with distances of 9 cm on average. The trunk was split lengthwise
and cut into shape. During this process most of the sapwood rings were removed. The
heartwood rings received the main tension. At the break, in the lower part of the trunk,
the annual rings show regular growth, although some slower trajects are recognizable.
Date Radiocarbon dated to 3500§100 B.P. GrN.4070. Calibrated age: c. 2000-1700 B.C
Se og denne siden for flere kilder :http://www.bueforum.no/forum/viewtopic. ... 88b#p17945
Sist redigert av MalaWolf den 16 des 2010, 20:57, redigert 1 gang totalt.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Noen som kjenner til disse figurene? hvor gamle er de, hvor er de funnet? Horna på hjelmene minner veldig om den kjente bronsealderhjelmen (Viksø) med horn som er funnet i Danmark. Jeg stusser over klærne. Bueskytteren ser ut til å ha benklær? Kappen/tunikaen ligner veldig på Emmer Erfscheidenveen ... og buen ligner veldig en ELB...

Bilde

Tror faktisk jeg fant det selv:
About 1000-900 BC
From Sardinia

The Nuraghic people of Sardinia were expert bronzesmiths as this figure demonstrates. It also shows what one of their warriors would have looked like, with his horned cap, rectangular breastplate and greaves (shin armour).
http://www.worldtimelines.org.uk/world/ ... icsardinia
Bilde
http://www.flickr.com/photos/25338836@N08/3416997703/
Sist redigert av MalaWolf den 16 des 2010, 22:21, redigert 1 gang totalt.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

MalaWolf skrev:Jeg snubla over denne boka :)
Bronze Age Identities - costumes - conflict - contact
Funn fra flere hauglagte mannfolk fra eldre bronsealder, kan sammenstilles noe slikt som dette:
Laux (1971: tab 9) has determined five44 of
the male graves from this region to his phase I
(early Period II). The common thing between all the
graves is that they contain flint arrowheads
. In addition,
all but one has a dagger, four of them have
pins or a fibula pin, one has an axe and two wore
an arm-ring, and only one has a ceramic vessel. The
general picture shows a number of males for whom
the most important equipment was the bow and arrow,
followed by either a dagger and a dagger and
an axe as added weaponry. The pins seem to be a
common artefact used in the clothing, probably for
holding a cloak together. Two of the men wore jewellery
in the form of an arm-ring (see figure 40).
Fra side 42:
One can also see other regional differences, for
example the bow and arrow are commonly seen in
Lower Saxony. Bergmann (1970:27) shows that different
weapon combinations can be seen in the burial
material in Lower Saxony. The main difference
is in the occurrence of long distance weapons. In
North Hannover, the South Heath, and Weser-Ems
area the bow and arrow are preferred, whereas in
the Ilmenau area spears are chosen. Slate pendants
exist, for example, only in Denmark and Schleswig-
Holstein, while no slate pendant has been found together
with metal objects in Lower Saxony.
CropperCapture[1].jpg
Bueskytter fra eldre bronsealder
(17.55 kiB) Lastet ned 7173 ganger


Så da er vel spørsmålet, hvilke hauger i Danmark/Norge fra den samme perioden kan vise til flintspisser?
Sist redigert av MalaWolf den 22 des 2010, 12:30, redigert 3 ganger totalt.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Jeg har skummet noen sentrale kilder rundt bekledning i bronsealderen. Særlig er ordene til Margrethe Hald spennende. Hun mener bestemt å kunne se av funnene at drakttradisjonen fra den eldre del av bronsealderen er en vidreføring av drakttradisjoner fra yngre steinalder. Særlig Trindhøi kappen og luen viser dette; plaggene har fått påsydd et lag av løst hengende tråder som tydelig etterligner pels (flos). Fra Emmer* funnet er den sammme kappen fremdeles av skinn. Endene av underklærne /koften som festes over skuldrene har den samme formen som beindelene fra et dyreskinn. En fullstendig skinndrakt av samme form synes å være en forløper til ulldrakten...
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Her er en PDF om bruk av dobbeltknapper i Estland, under bronsealderen. Slike dobbeltknapper er funnet her i Norden også; laget av bein, horn, gevir, rav eller bronse. Ble bla. benyttet for å holde det 4cm brede livbeltet på plass (festet i ryggen)...
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Jeg synes det er på tiden med en slags konklusjon på denne tråden. Etter å ha gravd der hvor det graves kan om dette emnet har jeg kommet frem til følgende ang bueskyttere i Nord Europa under den eldre delen av bronsealderen:

* Klær av ulltøy bør være mørke brune, nesten sorte i fargen.

**En rektangulær knelang kofte som vikles halvannen gang om kroppen,
festes over den ene (Danske eikekistefunn) eller begge skuldrene (Nedlandske Emmer* mannen) med påsydde lærstropper i de forlengede hjørnene.
Festes med nåler av bronse, bein, horn eller tre bak nakken/rygg/skulder

**En kappe, nyreformet, av ull eller skinn - som bæres hengende likt over begge skuldrene. Den skal være rik på folder.
Kappen skal ha en oppbrettet krage i rundt nakken, denne holdes fast av to nåler i nakken. Kappen kan med de samme nålene i nakken festes til koften.

**Ett belte skal bæres om livet. Beltet er enten av ull eller lær. Lærbeltet skal være ca 4cm bredt, og festes med en eller to dobbeltknapper i ryggen.
I beltet kan man ha en dolk av flint eller bronse. Bueskyttergraver innholder ikke sverd. Bueskyttere bør derfor ikke bære sverd etter min mening.

*En hatt av skinn lik Emmererfschveen-mannen, eller en rund tovet & nålebundet lik Muldbjerg-mannen av ull på hodet. Denne skal og være mørk i fargen, nesten sort.

*På beina en hudsko, lik Emmererfschveen-mannens eller den man fant på Kvitingkjølen.

*Det er ikke (såvidt meg bekjent) funnet leggings/benkleder for perioden, men om man ser nøye på menneskefigurer fra Bronsealderen kan det nesten se ut til at leggene har hatt et omslag av en eller annen type. Det er et gjort slikt mosefunn, men det er mye yngre - fra eldre jernalder. Nå er det jo slik at klimaet her i nord er nokså mye kaldere nå enn hva det var i eldre bronsealder, så et slikt leggklede av ull synes jeg en bør kunne gå god for.

*Buen bør være av barlind (evt alm) - en flatbue med et tydelig og svært smalt grep - og forholdsvis brede tupper uten nock-hakk. Den nærmeste jeg har funnet som kan passe til perioden er som tidliger nevnt "De Zilk" buen fra Nederland. Brukes barlind kan både kjerneved og ytterved benyttes.
***Endring: Jeg har nå kommet over et annet funn - fra Danmark(!), en langbue av eik (D-form, med liggende årringer, ytterste årring i rygg). Datert til samme periode som "De Zilk".

Pilene bør ha flintspisser, være festet med bek og sener. Fjør og treverk benyttet til piler er jeg usikker på, men dette er vel som i dag, det som kan brukes er lov. Kornell/dogwood eller hassel er mitt forslag :)
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Jeg snubla over dette dokumentet:

Bell_Beaker_wrist-guards_reconsidered._A_research_into_their_functionality_and_possible_uses - altså en gjennomgang av armbesyttere fra beaker-folket (Amesbury Archer), snorkjeramikere ... lister aktuelle buefunn for en kar i eldre bronsealder også ... samt gjennomføring av ekspermimenter med replikaer :) Legg særlig merke til litteraturlista her!

Denne vil jeg gjerne kikke nærmere på: The development of the Bow in Western Europe: A technological and Functional Perspective
Sist redigert av MalaWolf den 18 jan 2012, 11:31, redigert 1 gang totalt.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Her er en gjennomgang av beholdere av tre fra Irland .. bronsealder:

Typology of Bronze Age wooden containers: new dating evidence
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Ved elven Tollense i Tyskland er det funnet rester etter ett slag fra bronsealderen. Flere morsomme tilbehør er funnet, bla noe klubber av tre, pilspisser som sitter fast i beinrestene ..

http://news.discovery.com/history/bronz ... 10527.html
Bilde
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Jeg lurer på om denne ristningen fra Bohuslän viser en bueskytter med en kølle som vist over ?
bronsealderrissning.jpg
Bronsealderristning fra Bohuslän
(12.99 kiB) Lastet ned 6655 ganger
En annen ting er disse overdimensjonerte leggene .. kanskje det er leggings vi ser?
Bilde
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av Christian »

MalaWolf skrev:Jeg lurer på om denne ristningen fra Bohuslän viser en bueskytter med en kølle som vist over ?
Eller om den bare viser en bueskytter med kølle... :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av Allan »

Christian skrev:
MalaWolf skrev:Jeg lurer på om denne ristningen fra Bohuslän viser en bueskytter med en kølle som vist over ?
Eller om den bare viser en bueskytter med kølle... :wink:
Det har litt lett for å bli et forum for " explicit content". :lol:
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar