Bekledning i bronsealderen

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Da har jeg endelig mottatt Boka i posten :) Fant den online, hos en antikvariatformidler. Den er nå på plass i Mjøndalen etter et lengre opphold i New York. Denne boken, er etter alt å dømme, den alle andre refererer til når man snakker om de danske tekstilfunn fra bronsealderen. Jeg gleder meg over å kunne lese at Stein hadde helt rett mht hvordan koften skal bæres. Dessuten anser Hald at bronsealdertekstilene fra den eldste perioden er en vidreutvikling av klestradisjoner fra yngre steinalder. Vi får klare glimt av det gamle.

Og Boka heter:
Costumes of the Bronze Age in Denmark. Contributions to the Archaeology and Textile-History of the Bronze Age / BROHOLM, H.C. & HALD, Margrethe
Copenhagen: Arnold Busck, 1940.

First. hardcover. very good(+). 5 full page plates and 198 text illustrations. Small thin folio, patterned boards, hinges strengthened. Copenhagen: Arnold Busck, (1940).
Så for alle dere som er ute etter referanser fra Norden, mht funn & replikering fra forhistorisk tid: Margrethe Hald og hennes verker er verdt å spore opp :)
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av Vibeke »

[quote="MalaWolf"]Under sist NM fikk jeg benyttet en enkel mannsdrakt fra eldre bronsealder. Men det var en relativ kald opplevelse ...

Så - hva kan jeg benytte i tillegg, på bein & som underklede, uten at jeg bryter nevneverdig med de funn som er gjort? I yngre bronsealder ble kremering vanlig, så man har langt færre tekstilfunn fra denne perioden. Men en ting synes tydelig. Bukser blir ikke benyttet før ca år 0. I eldre jærnalder ligner moten veldig på den man har i eldre bronsealder. Riktignok med færre sømmer på klærne. Man draperer stoffet rundt kroppen. Denne teknikken gjelder også for benklær. Man surrer feks stoff rundt leggen, og binder med tråd.

Bilde
kilde

Når det gjelder materiale, til feks en slags undertrøye eller serk om du vil - har man ikke noen konkrete funn mht utforming. Men det er mosefunn som tyder på at slikt er brukt i eldre jærnalder. Mest sannsynlig er det nesle stoffet er laget av, ettersom man ikke ser dyrking av lin i bronsealderen i de pollenanalyser som er gjort. Det er ett mosefunn som tyder på bruk av undertrøye av plantefiber (Huldremosekvinnen). Her har plantefibrene avsatt mønster på kroppen til den døde. Man finner og bunter av brennesle ofret i myrer, noe som tyder på at de er ment til fiberproduksjon. Dessuten er det selve ordet nesle - som språkforskerene kobler til fiberproduksjon...

Så - en undertrøye av brenneslefiber (tunika/serk) & benklær surret som på bildet bør vel kunne forsvares .. eller?[/quote]

Hvis brenneslen ikke har noen fantastiske isolerende og varmende egenskaper som ikke finnes i linen så hørtes det også ut som om du kan få en relativt kald opplevelse med det antrekket også...
Her nålebindes det ullstrømper/hoser (som på sikt skal bli knelange) og flere ullplagg er under planlegging for å være forberedt til aktiviteter på vinterens og vårens kaldere dager...
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

:)

Kjenner ikke til bruk av hoser i bronsealderen. Men for jernalder er det nok riktig. Jeg juksa på dag2 under NM, og brukte en tunika av lin under kappen min. Det hjalp betraktelig - så en slik tunika av brennesle vil nok hjelpe ja. Lin og brennelse har veldig like egenskaper som fiberplanter. Men lin ble etterhvert foretrukket ettersom frøene har stor næringsverdi.

Får vi se noen bilder av nålebindingprosjektene dine ? ;-)
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Bilde

En kjapp oppdatering om koften slik den ble båret av Muldbjerg-mannen. Ett firkantet tøystykke av ull, med forlengede hjørner. Det lengste hjørnet starter under venstre arm, vikles rundt foran brystet, bak ryggen og ender foran rett før høyre skulder. Hjørnene knytes bak nakken/ over skulderen. Opprinnelig festet med lærreimer over høyre skulder / bak nakken. Et belte vikles to ganger rundt kroppen over koften og holder den fast rundt livet. Opprinnelig har fargen vært mørk, nesten sort. Den er kantet med tråd som er enda mørkere enn stoffet koften er laget av.

Kappen bæres over med den rette kanten hengende ned, og den ovale delen over skuldrene slik at den øvre kanten her danner en liten krage. Evt sverd bæres hengende i en egen skulderreim.

MEN - det er og et annet funn hvor koften vikles om kroppen den andre veien - hvor man starter under høyre skulder - Trindhøj mannen bar koften slik. Koften fra Trindhøj-mannen er og mer skrå i overkant - slik at den dekker mer av brystet.

Bilde

I boken av M. Hald beskrives det og at det er funnet kjønnshår (!) på mannskoften fra den yngre mannen fra Borum Eshøj - så under skal det være nada ... luftig .. hehe
Sist redigert av MalaWolf den 22 sep 2010, 22:05, redigert 3 ganger totalt.
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av Vibeke »

MalaWolf skrev::)

Kjenner ikke til bruk av hoser i bronsealderen. Men for jernalder er det nok riktig. Jeg juksa på dag2 under NM, og brukte en tunika av lin under kappen min. Det hjalp betraktelig - så en slik tunika av brennesle vil nok hjelpe ja. Lin og brennelse har veldig like egenskaper som fiberplanter. Men lin ble etterhvert foretrukket ettersom frøene har stor næringsverdi.

Får vi se noen bilder av nålebindingprosjektene dine ? ;-)
Burde vel være mulig å få til det...
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Men om noen kjenner noen som spinner og vever ullstoff slik som er benyttet i disse bronsealderdraktene er jeg veldig interessert. Så vet dere det :) Jeg har gode kilder på teknikken også, om det skulle være av interesse. Jeg blir stadig mer usikker på om det har vært båret noe under koften i bronsealderen, i og med at det er funnet kjønnshår (!) på mannskoften fra den yngre mannen fra Borum Eshøj. I eldre jernalder har de nesle fibre av en undertrøye på et moselik (mener det er Huldremosekvinnen).

Men om vi strekker oss helt frem til eldre jernalder - så har man jo funnet både tunika og kapper i skinn .. kanskje det er noe å se på ?

http://oldtiden.natmus.dk/livet_i_oldti ... jernalder/
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Jeg kom over en veldig interessant artikkel i "Historiebladet" i dag (nr 15/2010). På side 36-41 står det en flott artikkel om mumiefunn fra Kina. De eldste av disse er fra bronsealderen (ca 4000 år gamle). Grunnen til at jeg nevner det her er klærne de har på seg. Vevingsteknikken minner veldig om den man har funnet i de danske eikekistegravene. Og de eldste av mumiene er kaukasoide, blonde til og med - og DNA analyser viser at de kommer fra Europa (!). Man fant og snøreskjørt nesten identisk med det som Egtvedt-kvinnen ble funnet med.

Dette må man nøste mer i. For de er fantastisk godt bevart! Klærne har fortsatt sine opprinnelige farger til og med. Jeg skal se hva jeg kan finne av bilder. Inntil videre kan man benytte http://en.wikipedia.org/wiki/Tarim_mummies

Bilde
The Chärchän man

1. ZAGHUNLUQ ANCIENT MUMMY TOMB
2. The Mysterious Europoid Mummies of China (ehmmm .. litt vel langt til høyre denne kilden - men de har endel bilder)
3. the Loulan Beauty on display at a museum in Urumqi, China.
4. National Geographic dokumentar: Ancient Caucasian Mummies Found In China
5. Beyond mummies - blogg som spesifikt tar for seg tekstilene og skinnklærne funnet
6. Buer og piler funnet i samme område
Sist redigert av MalaWolf den 28 sep 2010, 19:34, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av Christian »

Skandinaver i kina?? Sikkert naturens måte å luke ut folk med utrolig dårlig retningssans før vikingtida :wink:

og det forumet var kanskje bittelitt til høyre ja :? men veldig interessant!
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av nidrinr »

Leste den samma artikkelen. Artig lesning.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Vet ikke om dere fikk med dere denne lille oppdateringen ovenfor, så jeg legger den inn på nytt:

Bows and Arrows from Miran - dvs området der de mumiene er funnet .. har vel en viss relevans for dette forumet ;-)
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av Vibeke »

Vibeke skrev:
MalaWolf skrev::)

Kjenner ikke til bruk av hoser i bronsealderen. Men for jernalder er det nok riktig. Jeg juksa på dag2 under NM, og brukte en tunika av lin under kappen min. Det hjalp betraktelig - så en slik tunika av brennesle vil nok hjelpe ja. Lin og brennelse har veldig like egenskaper som fiberplanter. Men lin ble etterhvert foretrukket ettersom frøene har stor næringsverdi.

Får vi se noen bilder av nålebindingprosjektene dine ? ;-)
Burde vel være mulig å få til det...
Bilder av nålebindingen lagt ut "Vibeke's nålebindings stæsj" eget emne under tilbahør og drakt
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Jeg ble tagget i dette bildet fra NM 2010 på Fjesboka. Brage til venstre i sin middelalderdrakt og undertegnede til høyre i sin hjemmesydde bronsealderdrakt med kogger av never og sin aller første hjemmemekka bue. Ser av fliret mitt at jeg ikke er heeelt komfortabel i antrekket ... :oops:
Brage_MalaWolf.jpg
NM 2010 -Brage & MalaWolf
(58.34 kiB) Lastet ned 6045 ganger
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Her er endelig en god dansk publikasjon (takk til B. for den )

Bronzealderens dragt av H.C. Broholm.pdf
Svar