Bekledning i bronsealderen

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Angående sko fra bronsealderen, så skulle jeg veldig gjerne ha sett tegninger/mønster til denne skoen:
Bilde
Bronzealderens sko og fodlapper

Fodlapper
Fodlapper findes i de fleste egekistegrave. De består af mindre, uregelmæssige tekstilstykker, som blev foldet sammen og placeret ovenpå den afdødes fødder. De er ikke forarbejdet på nogen måde, og de lader til at have en mere symbolsk end praktisk rolle. I gravene fra Skrydstrup og Jels i Sydjylland er fodlapperne fundet sammen med egentlig fodtøj. Det kunne tyde på, at fodlapperne har været anvendt som foer i skoene.

Sko
Der er fundet rester af sko i både mands- og kvindegrave, f.eks. i Skrydstrupkvindens grav og i en mandsgrav fra Jels i Sydjylland. Skoene er fragmenterede, og det er vanskeligt præcist at beskrive deres form, men de minder om de sko, vi kender fra den tidlige del af jernalderen. De består af et enkelt stykke hud eller skind uden en egentlig sål. Skindet blev foldet omkring foden og holdt på plads af lædersnører. Fra yngre bronzealder stammer et komplet par sko fra mosen ved Ørbækgård på Djursland i Østjylland. Skoene er fremstillet af kohud, og hver sko består af et stykke grov hud med tilføjelsen af en kile, som giver en god pasform. Skoene er C14 dateret til 920-807 f.Kr.

Noen som har dette liggende?
Kilden er : Bronsealderens sko og fotlapper
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Jeg kom over disse arkivnummerene, antar de er til skoene ovenfor:
6. Sko. Læder
Ældre bronzealder, periode II (ca. 1500-1300 f.Kr.)
Mus.nr. B12965

7. Sko. Læder
Ældre bronzealder, periode II (ca. 1500-1300 f.Kr.)
Mus.nr. B12966
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Endelig en liten gullgruve ang sko (PDF). Masse mønster og grundige beskrivelser av forhistoriske sko!
http://folk.uio.no/vegardav/kons/Hudsko ... 001%29.PDF

En analyse av skofunnene fra Jylland for perioden skal visstnok finnes beskrevet i denne publikasjonen:

Hald, M 1972
Primitive shoes. An archaeological-ethnological study based upon shoe finds from the Jutland Peninsula
Publications of the National Museumm, Archaeological-Historical Series1, vol. 13, Copenhag

Bilde
Brukeravatar
Elisabeth Østby
Nybegynner
Innlegg: 20
Registrert: 27 jul 2009, 18:01

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av Elisabeth Østby »

Hei,
Prøv Per Onsrud. Han er buemaker/skinn og lager klær. Han kan nok ta klærne som en utfordring. Skal også på NM nå. Tf 40414091. Har ikke e-post!! :?
Ekte middelaldersk! He-he. Buen kan han lage.

Hill Elisabeth Østby
Kan bruke min e-post: herbine@online.no
Keep it or loose it....
Brukeravatar
Elisabeth Østby
Nybegynner
Innlegg: 20
Registrert: 27 jul 2009, 18:01

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av Elisabeth Østby »

Sko??
Prøv Morten Nordstrøm (også Middelalderforeningen i Hedmark). Tlf. 40285890. E-post: tnordstr@hotmail.com
I det hele tatt: Prøv www.middelalderforeningen.net
Elisabeth Østby :wink:
Keep it or loose it....
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Da har jeg konvertert deler av den gamle skinnjakka til noe som ligner sko. Skinnet egner seg sikkert ikke til dette, men man tager hvad man haver ...

Forøvrig nyttig den skinnjakka: 2 kogger, et par sko og to skinnpunger har det blitt av den. Skoene er sydd med lindebast :)
bilde(2).jpg
Sko .. en slags kvitingkjøl/schnidenjoche løsning dette her...
(83.56 kiB) Lastet ned 6499 ganger
Jeg skal lage til snøringen av lindebast også tror jeg...
Sist redigert av MalaWolf den 13 aug 2010, 08:32, redigert 2 ganger totalt.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

MalaWolf skrev:Angående sko fra bronsealderen, så skulle jeg veldig gjerne ha sett tegninger/mønster til denne skoen:
:) Sendte en epost til Nationalmuseet jeg, og fikk dette svaret:
"Kære Glenn Eriksen,
Det glæder mig at høre, at besøgende på Nationalmuseets hjemmeside får lyst til at vide mere, og jeg skal hermed forsøge.
Jeg arbejder i øjeblikket på en ny bog om de danske mosefundne dragter af tekstil og skind, heriblandt også sko. De fleste af disse sko er dateret til ældre jernalder, men tre fund er nu sikkert dateret til yngre bronzealder. Det drejer sig om skoparret fra Ørbækgård, skoen fra Undelev (Holbøl) og fra Vivsø. Jeg vedlægger i pdf kopi af den tidligere publicering af skoene. Her findes der også gode tegninger, som kan skaleres til din størrelse. Vi har ikke lavet nye.
God fornøjelse med rekonstruktionen.
Venlig hilsen Ulla


Ulla Mannering, PhD
Senior Researcher, Research Program Manager
The Danish National Research Foundation's
Centre for Textile Research
The National Museum of Denmark
"
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av Stein »

Kan være noen murer som stenger selvsagt, men jeg får ikke opp noe via den lenken?
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av Christian »

trur du må ta en prat med mureren din :wink: Jeg fikk den ihvertfall opp, veldig interessant artikkel!
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Lenken peker til en pdf av

"Hald, M 1972
Primitive shoes. An archaeological-ethnological study based upon shoe finds from the Jutland Peninsula
Publications of the National Museumm, Archaeological-Historical Series1, vol. 13, Copenhagen" ..

intet mindre :=)

Slik skal informasjon være! Fri!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Stein skrev:Kan være noen murer som stenger selvsagt, men jeg får ikke opp noe via den lenken?
Send meg en pm om den ikke dukker opp :=)
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av Stein »

Hjemmefra gikk det bra. Det er jobb-pc som av og til er helt notorisk. Hadde mine mistanker.

Den artikkelen der så jo riktig så interessant ut!
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Jeg kom over noen fine sider ang hva slags plantefibre og materialer som ble brukt til bekledning i de ulike periodene, så her sammenfatter jeg noe av det jeg mener å ha funnet belegg for til nå:

1) Eldre steinalder: skinn/lær og bast - nålebinding mulig metode for produksjon av tekstiler. Lengre østover i europa finner man de første spor av lin som er farget, men ikke bevis for det samme her oppe i Norden.
2) Yngre steinalder: skinn/lær, bast.
3) Eldre bronsealder: skinn/lær, ull (ikke hvit ull), bast (snøreskjørt til jenter)
4) Yngre bronsealder: skinn/lær, ull (ikke hvit), bast og neslefiber. Språklige analyser av ordet nesle tyder på at fiberproduksjon av nesle er svært gammelt.
5) Før-romersk jernalder: sknn/lær, ull, lin og nesle. Først her ser en at lin dyrkes i større mengder (pollenanalyser)

Noen lenker om emnet:

http://www.bueforum.no/forum/viewtopic. ... 2be#p15310
http://arkeologi.blogspot.com/2010/01/g ... ultur.html
http://news.discovery.com/archaeology/s ... twine.html
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Under sist NM fikk jeg benyttet en enkel mannsdrakt fra eldre bronsealder. Men det var en relativ kald opplevelse ...

Så - hva kan jeg benytte i tillegg, på bein & som underklede, uten at jeg bryter nevneverdig med de funn som er gjort? I yngre bronsealder ble kremering vanlig, så man har langt færre tekstilfunn fra denne perioden. Men en ting synes tydelig. Bukser blir ikke benyttet før ca år 0. I eldre jærnalder ligner moten veldig på den man har i eldre bronsealder. Riktignok med færre sømmer på klærne. Man draperer stoffet rundt kroppen. Denne teknikken gjelder også for benklær. Man surrer feks stoff rundt leggen, og binder med tråd.

Bilde
kilde

Når det gjelder materiale, til feks en slags undertrøye eller serk om du vil - har man ikke noen konkrete funn mht utforming. Men det er mosefunn som tyder på at slikt er brukt i eldre jærnalder. Mest sannsynlig er det nesle stoffet er laget av, ettersom man ikke ser dyrking av lin i bronsealderen i de pollenanalyser som er gjort. Det er ett mosefunn som tyder på bruk av undertrøye av plantefiber (Huldremosekvinnen). Her har plantefibrene avsatt mønster på kroppen til den døde. Man finner og bunter av brennesle ofret i myrer, noe som tyder på at de er ment til fiberproduksjon. Dessuten er det selve ordet nesle - som språkforskerene kobler til fiberproduksjon...

Så - en undertrøye av brenneslefiber (tunika/serk) & benklær surret som på bildet bør vel kunne forsvares .. eller?
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning i bronsealderen

Legg inn av MalaWolf »

Endelig en referanse til neslefiber fra bronsealderen. Ulla Mannereng har analyser av et tøystykke fra en branngrav i Danmark fra yngre bronsealder. Tøystykke er nå bekreftet å være laget av fibre fra brennesle, men det er ikke produsert lokalt (!)
The Voldtofte Find. New Analyses Creating New Interpretations
In a burial mound in Lusehøj near the village of Voldtofte on the island of Funen in
Denmark, several well preserved skin and textile objects were excavated in 1861/62
by the Danish King Frederik VII. The grave also contained several bronze objects of
both foreign and local origin. Judged by the grave goods the grave contained a
princely male dated to the Late Bronze Age period V (900-700 BC).
The skin and the wool textile were wrapped around the bronze urn in which the burnt
bones were placed. These objects are by no means unusual in a Danish Bronze Age
context, and many similar textiles have been found in Denmark. Further, the urn was
closed with a bronze lid and sealed with resin. Inside the urn the bones were wrapped
in a textile in plant fibre. The plant fibre textile is unique as it is the earliest woven
textile in plant fibre from Northern Europe but also because it is of remarkably high
quality compared to other North European Bronze Age textiles.
The focus of this presentation is the fur and textiles objects which were selected for
testing new and groundbreaking scientific analyses. Earlier examinations of the
fibres have suggested that the plant fibre textile was made of nettle, and a recently
developed fibre identification methodology have now proved the identification to be
correct.
In specific cases the new method can unambiguously distinguish between
flax, nettle and hemp and provide a conclusive identification. Likewise strontium
isotopic analyses have been performed with a novel method on all three materials,
fur, wool and nettle textile, and the results have shown that none of the objects
originate from Denmark.
These new and surprising results are on their own interesting but at the same time
they raise new questions that challenge previous archaeological interpretations.
kilde
Svar