Stridsutstyr til en bueskyter

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Svar
Brukeravatar
Amund
Bueskytter
Innlegg: 46
Registrert: 08 jan 2006, 20:49
Sted: Nesodden/Ås
Kontakt:

Stridsutstyr til en bueskyter

Legg inn av Amund »

Noen som vet hva vanlig stridsutstyr til en bueskyter var i mellomalderen? Alt fra nærkampvåpen til rustning. Har hørt at de f.eks ofte brukte falchions(som etter min mening er et av de kuleste våpnene noensinne : 8) ), og noen ganger hadde en bukler, men aner ikke om dette er sant.
Beware of Chippy the Cheerful Chipmunk
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Som regel alt annet som andre fotsoldater brukte, med unntak av spyd. Vanlig kroppsrustning utover 1400 tallet er brigandinen som beskytter godt og gir god bevegelighet. Stoffrustninger er også vanlig. Rikere bueskyttere kan poå 1400 tallet også ha platebein. På hodet en bascinet, cervelliere type eller enkel salade.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Endre Fodstad
Nybegynner
Innlegg: 10
Registrert: 08 jan 2006, 18:58

Legg inn av Endre Fodstad »

Det finnes ikke noe standardutstyr til bueskyttere i middelalder (som jo ikke var en særlig standardisert periode).

Det vi har i skandinavia er for det meste norske og danske landslover, samt svenske landskapslover (som i høy grad kopierer den norske landsloven). Her snakkes det ikke noe mer om bueskyttere enn at det skal være en bue på hvert skip i leidangen, og at det er "godt å ha". De øvrige våpenpåbudene til leidangen er enten skjold&øks, sverd/øks, hjelm, skjold og spyd, eller det siste med brynje eller sterk våpentrøye(panser). Dette er fra slutten av 1200-tallet, men gjentas stadig og kopieres i sverige og norge (og island) langt inn på 1300-tallet. Samtlige menn i kongens hird skal iflg. Hirdskråa ha enten bue eller låsbue (evt hornbue i Kongespeilet), og der har man utrustning fra fotlurk med tekstilrustning, hjelm, spyd og sverd/øks og opp til fullt utrustet tungt infanteri/kavaleri.

Den engelske 1252 "assize of arms" påbebuder at hver yeoman skal ha "bue og pil, sverd, buklare og dolk" om de har over 40 shilling men under 100. Denne gjentas også igjen og igjen. På 1400-tallet har man Karl VI av Burgunds ordinanser, som ikke sier noe særlig om hva folk skal ha på seg men som (i likhet med flere engelske forordninger på 1300-tallet) ber om at bueskytterne skal være til hest (dvs de skal sloss til fots men transporteres til hest).

På illuminasjoner virker det som om bueskyttere stort sett har lite rustning. Det dukker opp flere bueskyttere i illuminasjoner fra 100-års og rosekrigene, og disse har en masse forskjellig utstyr - ikke noe fullt så tungt som det som forordnes i Hirdskråa, men gjerne brystplater, jacks, og sånt noe.

Den kjente Dolnstein-tegningene fra tidlig 1500-tall avbilder svenske leidangsmenn. Noen av disse jogger rundt med bue, i tillegg til et digert huggspyd, jernhatt, sverd og full oppakning i noen bilder.

Så svaret er....tja. Velg deg et område og en periode først, og utstyr deg deretter.
Endre Fodstad
Nybegynner
Innlegg: 10
Registrert: 08 jan 2006, 18:58

Legg inn av Endre Fodstad »

Når det gjelder falchion, er det 100% opp til deg - en falchion ville sannsynligvis bare bli regnet som et "sverd". Den "klassiske" falchionen finner formen omkring år 1200 (se f.eks Conyers-falchionen, fra midten av 1200-tallet, en skikkelig huggert: http://bjorn.foxtail.nu/h_conyers_eng.htm). Denne formen holder falchionene til godt inn på 1300-tallet, men slankes mer og mer mot slutten av 1300-tallet. 1500-talls falchioner minner litt om hirsfengere.

Falchioner brukes av stort sett alt hva kan krype og gå - riddere, bueskyttere, fotsoldater, stiliserte sarasenere, djevler, engler - alle er avbildet med det.
Brukeravatar
Håvard
Nybegynner
Innlegg: 8
Registrert: 09 jan 2006, 18:43
Sted: Bjørndal OSLO

Legg inn av Håvard »

GreenMan skrev:Som regel alt annet som andre fotsoldater brukte, med unntak av spyd. Vanlig kroppsrustning utover 1400 tallet er brigandinen som beskytter godt og gir god bevegelighet. Stoffrustninger er også vanlig. Rikere bueskyttere kan poå 1400 tallet også ha platebein. På hodet en bascinet, cervelliere type eller enkel salade.

hvorfor ikke spyd??
er det på grunn av at det er vanskelig å bere med seg både bue og spyd på samme tid?

det er jo ikke vanskelig å sette det i jorda der du står med buen din.
Blææ!
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Vi snakker litt taktisk tankegang her. Hvis man ser bruk av masse buer i strid så er disse som regel støttet av fotofolk med stakevåpen. Ser ikke helt vitsen i å ha to avstandsvåpen?
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Endre Fodstad
Nybegynner
Innlegg: 10
Registrert: 08 jan 2006, 18:58

Legg inn av Endre Fodstad »

Fotofolk med stakevaapen? Ok, Stian, hva har vi sagt om aa blande jobb og hobby? :wink:

Vi har veldig faa avbildninger av folk paa marsj, og de er ofte veldig idealiserte. I tillegg har vi flest bilder av engelske bueskyttere fra midten av 1300-tallet og utover middelalderen, og disse maa jo nesten sies aa vaere noe av en anomali i forhold til resten av Europa. Dolnsteins (tysk leiesoldat i Sverige paa 1500-tallet) tegninger viser faktisk en svensk bondesoldat i full oppakning - med bue og stakevaapen (og mye mer). Tross alt, spyd er ikke et avstandsvaapen - det er bare et vaapen med bedre rekkevidde enn vanlige haandvaapen. Hvorvidt en vanlig bueskytter hadde spyd eller ikke er egentlig et noe akademisk spoersmaal, siden det sannsynligvis ikke fantes noen "vanlig" bueskytter.
Brukeravatar
Håvard
Nybegynner
Innlegg: 8
Registrert: 09 jan 2006, 18:43
Sted: Bjørndal OSLO

Legg inn av Håvard »

kommer feks folk på et blankvåpentreff til å se rart på deg hvis du har både bue og spyd?

veit ikke helt hvor jeg har det fra men spyd var vel et jaktvåpen(kaste eller stikke?) samme med bue, blir det da rart å drasse med seg begge på jakt? hvis du jakter vilsvin med bue, og bommer, da vi du ikke ha den oppi trynet uten noe mer en buen din, som er et ganske dårlig nærkampvåpen.
Blææ!
Endre Fodstad
Nybegynner
Innlegg: 10
Registrert: 08 jan 2006, 18:58

Legg inn av Endre Fodstad »

Konteksten i denne tråden er vel primært den militære bueskytteren. Jaktmessige er spekteret meget bredt - spyd, bue, feller, storvilt og småvilt, og så videre. Jeg tviler på at noen ville se rart på deg i hærkampsammenheng om du kom med spyd og bue. Om det ikke er et historisk marked ser ingen rart på deg om du slåss i Kung Fu-bukser og joggiser med 1300-talls sverd og rundskjold :wink:
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Hei, nå har jeg begynt på litt tilleggsutstyr til bue og pil som nevnt tidligere i tråden.
Har gjort et forsøk på å smi øks og kniv. Disse er nå klare, men jeg lurer på hvordan man bar øksen på seg,
uten at den skader person eller annet utstyr?
Å ha den i hånda er et ganske dårlig alternativ synes jeg. Man kan jo få kjøpt en type slire til å henge øksen i beltet,
følger ofte med turøkser, men jeg liker ikke trykknapper.
Hvis noen vet hva som ble brukt under vikingetid/middelalder, eller har noen linker, hadde det vært veldig fint.

Lars
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Stridsutstyr til en bueskyter

Legg inn av MalaWolf »

Spydnissen
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 30 mar 2012, 12:58
Bosted: Vestfold
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Stridsutstyr til en bueskyter

Legg inn av Spydnissen »

Jeg bedriver hovedsakelig viking-tid moro å fra sagaer, det lille som er av illustrasjoner osv. hadde ikke viking skytterne masse greier så jeg slipper litt billig unna. Jeg går som oftest på felt med en forenklet og noe ned-datert opprustning i likhet med Crécy kampanje "kit". En-egget lang sax som er letter og billigere en et sverd, kansje en øks. Et lite skjold 40-60cm i diameter i reim på ryggen og kogger på hofta. I de mest ekstreme tilfellene hvor jeg vet det blir en lang kamp går jeg ut med en kort-armet brynje skjorte som reker meg til livet og et to-hånds spyd jeg kan støtte skjoldmuren med når jeg er tom for piler. Tankengangn bak det er jo selvfølgelig at alt dette er veldig lett utstyr som kan fraktes rundt bak en Shield Wall for å forsterke der det trengs uten og ofre hurtighet eller mobilitet.
Lasciate ogne speranza, voi ch'intrate
Spydnissen
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 30 mar 2012, 12:58
Bosted: Vestfold
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re:

Legg inn av Spydnissen »

Sturlabuer skrev: jeg lurer på hvordan man bar øksen på seg,
uten at den skader person eller annet utstyr?
Enkleste løsningen jeg kan tenke meg er en øks som ikke er skarp vis den skal være historisk og kun del av drakt. Blunt øks, feste den gjennom en liten løkke av lær i belte ditt, inne i en av løkkene til f.eks. belte taske eller ha den i kogger. Tom for piler? Kast øksa på han! Alternativt vis det er en skarp øks er å feste den i en løkke av lær i belte ditt å lage en liten hette av to lag tykk lær til å dekke eggen av øksa. Bare vær obs på at å gå i kultur klær i.e. drakt gir deg lov til å ha skarp kniv i belte på lik linje med Bunad og/eller Saga drakt, men ikke lov til å gå rundt med skarp øks.
Lasciate ogne speranza, voi ch'intrate
Svar