matkniv

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: matkniv

Legg inn av Griffin »

Har någon läst boken?
Kanske det finns ledtrådar däri?

The confessor...som i att få någon att erkänna eller som i en biktfader?

...and Edward always brought his finger-knife to the table in case someone just didn't want to confess...
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: matkniv

Legg inn av Stein »

Nå er dette bare et utsnitt av et bilde, så det er vanskelig å si hva som skjer rundt.
Fisken la jeg ikke merke til. Men jeg ser at noe ligger lengre bak på bordet, noe som er kuttet ser det ut til.
Så om dette er ferdig preparert mat, eller i forberedelsesfasen av et måltid, er vanskelig å si.

Uansett, en skal ikke være for bombastisk. Skyter man en pil mot en stålplate, stående 2 meter fra, kan en ha stor tro på utstyret, og være trygg på at pilen vil sitte fast. Men den kan komme i retur... :)

Jeg sier dette med fisken fordi:
Fisk har skjell. De kan enkelt rakes av slik fasongen på kniven har.
Tuppen er helt klart brukanes til å sprette opp buken.
Tuppen kan brukes til å rense blodrand, eller annet en ønsker å pirke vekk.
Det kan gjerne være andre bruksområder, men kniven kan ha en funksjon mtp fisk.

Når en hevder at en kniv må være rett, må en også ha i bakhodet at vi har en moderne erfaring som ballast.
Det er vel ikke uten grunn at det diskuteres hvordan en sikter, strengedempere osv. Vi vet ikke alt.

Jeg har i Moskva kjøpt tørket fisk. Den var spiseklar, men det var en hel fisk vi snakker om. Skinnet måtte flekkes av, og kjøttet ble spist fra utsiden og innover. Innerst lå ting en ikke spiser.
Vi kan ikke si at de ikke kokte fisken hel med innmat og alt, for noen hundre år siden. Det vet vi lite om. Men er enig i at fisken sannsynligvis ble preparert før bruk. At hel fisk ble tilberedt, ja det vet en.
For å avslutte det hele, dette kan være en forberedelse til et måltid, eller det kan være serveringsmåten som gjør det nødvendig å bruke en slik kniv.
Vi kan koke krabber, knuse skallet, og servere bare kjøttet. Men vi kan også koke krabber, servere dem hel, og så må gjestene bruke nøtteknekker eller tilsvarende, og spesialutstyr for å få kjøttet ut av skallet. Det gjøres enkelte steder....

Det kan jo være at gjestene måtte skrape av skjellene fra den kokte fisken, før de tok av skinnet, fordi verten skulle lage fiskelim av skinnet etterpå? En kan aldri vite.... :D

Nei, jeg vet ikke hva jeg skal tro jeg heller. Det er et tolkningsforslag blant flere.
Men det er en interessant diskusjon. Noen som har lenke til resten av bildet?
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: matkniv

Legg inn av Stein »

Og når en først blir interessert: The king receives a vision of the Seven Sleepers of Ephesus.
http://www.lib.cam.ac.uk/cgi-bin/Ee.3.59/browse?46
Siden til venstre, trykk på den, og en kan zoome.

Kan se ut som noen som står og forbereder mat ....

Men for alt jeg vet, det kan være en av dem som har vært ute og kuttet noen urter, og brukt denne kniven til det....

Skrape kjøtt fra bein (ikke kutte bein, presisering) eller fiskekniv? Eller tidligere brukt til andre ting?
Eller skal en tolke eggen andre vei? Da kan tuppen være støtte, som foreslått tidligere.
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: matkniv

Legg inn av Griffin »

Aha :idea:

På den tiden åt man inte med gaffel, utan man tog maten med kniv.
Man använde också kniven att ta ifrån felles saltboller/saltkar.
Det kan vara detta spetsarna är till för bland annat :?:

Man hade vanligtvis sin egen kniv och det var bara folk av rang som hade en kniv av värde. Det kan vara detta som tecknaren vill visa med den relativt stora kniven. Då förstår jag teckningen bättre.

Frågan kvarstår ändå - varför är den utformad sådär?
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: matkniv

Legg inn av Truls med bogen »

Mener at romerne brukte en liten "Fork" med to spisser til å holde fast skinkesteken mens de skar? og spiste?
Vel, NÅ har jeg funnet forklaringen på knivgåten: Det er en vanlig sigd til å skjære korn med...Confessor=Bekjenneren...dette er en tid med mye og sterk kristendom..dette bordet er dekket til en "Høsttakkefest".. sigden ligger der som et symbol på innhøstningen....trur eg :)
Bilde
Svar