snøring i ryggen på middelalderkjole

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Svar
Marianne
Nybegynner
Innlegg: 12
Registrert: 31 aug 2006, 19:53
Sted: Bergen

snøring i ryggen på middelalderkjole

Legg inn av Marianne »

Jeg bestilte et kjolemønster over nettet på en middelalderkjole. Denne har snøring i ryggen og jeg har ikke peiling på hva som kan godkjennes historisk sett, så ville gjerne hatt tilbakemelding fra dere historienerder.
Bilde
Jeg tenkte at hvis jeg laget den i ensfarget lin og/eller tynn ull så kunne det gå. Er det andre stofftyper som ble brukt i middelalderen?
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Du spør en nerd og får et nerdete svar :lol:

Middelalderen var lang. Den strakk seg helt fra vikingtid til renessansen, rundt regna 500 år. Draktene forandret seg ganske mye i løpet av denne tiden og det var en god del forskjell på syd-Europa og nord-Europa. Jeg kan derfor ikke si at den er feil selvom den for meg ser ut som en moderne kjole med middelalderske trekk. Eventuelt kommer den fra sør-Europa på 1400-tallet en gang. Greenman vet mer om denne perioden enn meg.

Et tips hvis du ønsker å lage deg en historisk drakt er å finne deg en periode du syns er spennende og lete opp drakter til den perioden.

Generelt regnes lin som undertøy og ull som stoffet man viste seg offentlig med i middeladeren.

Vil heller anbefgale deg å kjøpe mønstre fra Handelgillet. De har generelt hiustorisk belegg for det de selger.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Kvinnedrakt er nok ikke det jeg kan best, men de du har avbildet der kan være tidlig 1400 talls basert på illustrasjoner, men med moderne sømmer. Bryst og armer er riktige, men som regel har man mer trekanta kiler i sider og front enn det som er avbildet her. Dette fordi
a) Stoff er dyrt, avrundinger fører til mye avkapp.
b) Vevbredden var mye smalere som regel i middelalderen enn dagens standardbredde på 150 cm.


Når det gjelder snøring i ryggen har man så vidt meg bekjent ingen overlevende drakter med dette, men hvis man skal trekke konklusjoner utfra illustrasjoner/malerier så må det nesten ha eksistert, og jeg mener å huske at vi fant en eller flere avbildninger som viste dette. Husk at tidlig 1400 tall er en periode med sterk forbedring av malerkunsten så malerier er mer naturalistiske enn det man har sett tidligere i perioden. Snøring bak er nok historisk riktig for siste del av 1300 tidlig 1400, grunnet det kroppsnære klesidealet, men den har nok stort sett vært for rike kvinner og stasplagg da du ikke kan kle på deg en slik kjole selv ;) Konklusjon er mao - gå for snøring foran ;)

En grei kjole for sent 1300 tidlig 1400 er den såkallte Moy Bog kjolen. En variant basert på den kan du finne her: http://histvarld.historiska.se/histvarl ... index.html

Litt mer info om funnet: http://www.personal.utulsa.edu/~marc-ca ... h/moy.html

Ellers så er boken "som syet til jorden" av Else Østergård et must for senmiddelalderfans.

Litt apropos. I europeisk sammenheng er middelalderen en periode som strekker seg fra Vestromerrikets fall til renessanse, en periode på ca 1000 år, og således finnes det ikke en helhetlig kleskode, hverken tidsmessig eller stedsmessig.

Lykke til
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Hvis du har tenkt til å bruke den i bueskyttersammenheng er det også viktig at ermene gir deg såpass mye bevegelighet at det er mulighet til det. Det krever enten vide ermer eller svært god tilpasning. Hvis du ser på avataren min er ermene tilpasset vide (ca 1300). Gode å skyte med.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Åsa vävare
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: 31 mar 2007, 15:11
Sted: Visby, Gotland
Kontakt:

Legg inn av Åsa vävare »

Snörning i ryggen eller snörningar överhuvudtaget har diskuterats i flera trådar på Historiska världar. Jag förslår ett besök där, det finns mycket att hämta. http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/

Och om ärmar och tillskärning för bågskytte kan jag säga att den skärning som grönlandsdräkterna har är utomordentligt bra. Kjorteln och ärmarna är snäva så det finns inget tyg som strängen kan slå i och man har en fantastisk rörelsvidd för att spänna bågen.

Det fanns mönster att köpa på Köpenhamns Nationalmuseum, det var Else Østergård som tagit fram dem. De är bra, när man passat in dem efter sina egna mått (som man alltid måste göra). Tyvärr har de tagit slut och ska inte tryckas upp igen.

Men testa den ärmskärningen. Handelsgillet, som Are hänvisade till, har också ett mönster med den skärningen.
Svar