Drakt spørsmål

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Svar
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Drakt spørsmål

Legg inn av ingos »

Vil denne drakten være korrekt på et middelalder stevne? Jeg ser for med et par lærstøvler og en bukse under:-)
Er det noen som syr slike drakter?

Bilde
Sist redigert av ingos den 19 mar 2008, 17:38, redigert 1 gang totalt.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Middeladeren er en lang tidsepoke, så det er vanskelig å si noe definitvt. Bildet er heller ikke helt godt.

Men i utgangspunktet vil jeg si "nei". (jeg legger lista høyt)

Drakten ser for meg mest ut som om den er basert på fantasi, ikke historie.

Ja det finnes folk som syr drakter, men før du skal bestille deg en drakt vil jeg anbeflae deg å finne en periode/en drakt som du kunne tenke deg og hvor mye penger du kunne tenke deg å legge i dette. SKal drakta håndsys koster det en del mer enn om den skal maskinsys. Skal du bare ha en kjortel, eller skal du også ha hoser, brok, linskjorte, kveiv, lue, hette, belte m.m.?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Synd den er basert på fantasi, for jeg likte den godt. Den bærer preg av å skjule hvem som er under drakten.
Jeg er nok ute etter en kjortel med hette, for å virkre mystisk:-)
Hva er kveiv?

Kjenner du noen som syr slike drakter?
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Hette kan brukes. Hvis du ser på avataren min skyter jeg med hette, lagt ned i anledningen. Kjortelen på bildet er lang og sid. Overkjortler kan gjerne være det, da ofte uten belte. Men de krever igjen at du har full drakt under. Det blir litt som å sitlle opp med jakke uten noe uten under :)

Ta en tiit på manne til venstre i bildet Han har en tøff ytterkjortel. Denne kan også ha intergrert hette. Hvis du vil noen skal sy den typen for deg er det bare å bla opp. Det er masse arbeid. Mannen bakerst på bildet har på seg en kveiv. Kan minne om dagens kyse. Ble brukt av menn fra fattig til konge. Gjerne med en hatt/lue utenpå.

Jeg kjenner en dame i Oslo som er dyktig og syr på oppdrag. Hun syr håndsøm. Hvis det er interessant kan jeg finne info når forumet til Kongshirden igjen er i gang. Det er nede i påsken grunnet omlegging.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Jeg må tenke nøye igjennom hva jeg skal ha og det spørs ikke om jeg må lære meg å sy selv:-)

Tar imot tips og råd:-)
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Angående tips og råd. Ta en titt på dette. Der finner du info om stoff, sømmer, snitt og litt av hvert.

Snart kommer det også et mer utfyllende kompendium om mannsdrakter der. Det er under utarbeidelse. Bare spør hvis noe er uklart. Kompendiet begynner å bli noen år gammelt, men det funker fremdeles.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Mange takk for hjelpen Are:-) Jeg synes en drakt er på sin plass underhistorisk skyting på spes på større stevner og festivaler.
Kompendiumet er til sotor hjelp og nytte, når man skal sette seg inn i hva de forskjellige tingene heter.

Are:Har du vært Tønsberg Middelalderfestival? Evt hvordan var det der?
Link til festivalen:
http://www.tonsbergmiddelalderfestival. ... e&Itemid=1
I love Mac!

Inongogaror
Åsa vävare
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: 31 mar 2007, 15:11
Sted: Visby, Gotland
Kontakt:

Legg inn av Åsa vävare »

Bilden är hämtad från Medeltidveckans på Gotlands hemsida. Den finns nog där mest för att den är så dekorativ som bild betraktad. Men tro inte att de dräkter som visas på bilder på den sidan är medeltida korrekta. De människor som vimlar omkring och som uppträder har mycket olika ambitioner vad gäller sina dräkter.

Och så bär han det där ryggkogret som i alla fall inte jag hittat på några medeltida bilder. Det är väl mest Hollywood och Robin Hood över det. Själv sticker jag mina pilar i bältet under skjutningen.

En enkel kjortel, kort eller lång, med en hätta fungerar över en längre tid under medeltiden. Men tänk på att den långa dräkten i många fall är den lärda mannens dräkt. Eller ett högre stånd. Bockstensmannens dräkt - det finns ju en helt ny tråd här på forum om den - är en god förbild. Den går att använda även till en lång dräkt. Om du använder det mönstret har jag för mig att hättmönstret är lite snävt över axlarna. Så gör en testhätta i billigt tyg först.

Att sy för hand är avkopplande och man kan sitta var som helst och är inte bunden vid en symaskin!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Til Åsa:
Var på Gotland under medeltidsveckan for noen år siden. Flott by, men det er som du sier, ikke så veldig mye basert på reell kunnskap om middelader. Mange laivere og mye inspirasjon fra Hollywood :(

Ingos:
Var der som deltaker for noen år siden. Det holdt med den ene gangen. Jeg har reist på noen middelalderfestivaler og den imponerte meg ikke. Markedet var lite, og aktørene tildels lite middeladerske. Høydepunktet var å holde kampshow mens Poeta Magica spilte stemningsmusikk.

Det er ingen virkelig gode festivaler her til lands, men hvis du skal på en middeladerfestival, vil jeg anbefale Hamar sin. Der er de forholdsvis harde på hvilke aktører som slipper inn på markedet. Oslo middelalderfestival har hatt en tendes til å sette vanlige gateselgere i plastikkboder og kalle det en middeladerfestival. De har lovet å skjerpe seg.

Sats heller på Borre i år. Vikingtid, men stort sett veldig bra.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Åsa vävare
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: 31 mar 2007, 15:11
Sted: Visby, Gotland
Kontakt:

Legg inn av Åsa vävare »

Visst finns det mycket bland dräkter som inte är så bra under Medeltidsveckan. Till en del beror det ju på alla tillresta som kanske inte bryr sig om sina dräkter så mycket - eller är på sitt första event och ännu inte lärt sig så mycket. Man bör alltså inte lasta Veckan för det. Det är ju en helt öppen verksamhet, dit alla är välkomna. Var och en får gestalta sin medeltid som den vill. Vi har inga dräktpoliser, även om man skulle önska det ibland...

Men det som håller hög klass är alla föreläsningar och kurser som hålls under veckan. Man har mycket att lyssna på och lära sig. Och så all musik med grupper av de mest skiftande slag. Så det finns även kvalité under veckan. I år är Kapitelhusgården i ny regi och de planerar en stort kurs- och föreläsningsutbud. Så nog finns det medeltidskompetens på ön även om det inte alltid spiller över i dräkterna.
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Are: Jeg var inne på Borre siden sider og jeg fikk lyst til å reise dit en tur, det er heller ikke så langt unna. 4-6/juli er det vikingmarked på Borre.
I love Mac!

Inongogaror
Svar