Skytehansker

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Svar
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Skytehansker

Legg inn av GreenMan »

Noen som har tips til hvordan lage noen historisk plausible skytehansker. Jeg har veldig liten tro på at de gode gamle kara skøyt med buer på opp mot 200 pund uten fingerbeskyttelse - men det kan jo hende jeg tar feil.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Tror vel også at de hadde noe til å beskytte fingerne med. Som Johannes Ibel (Kyudo-mann) sa: "Det er to ting som kan skade nerver midlertidig og permanent. Det ene er trykk og det andre er alkohol."

Men det er merkelig få illustrasjoner av tabs eller skytehansker fra middelalder. Det finnes et svarthvittbilde av et veggteppe av en bueskytter fra 15. århundre med trefingret skytehanske. Bildet finner du i "English longbowman" utgitt av Osprey. I tillegg er det beskrevet skytehansker i Toxophilus fra femtenhundreogetellerannet. GIdder ikke bla det opp nå, men han nevner tilogmed det å sy pute på hansken mellom fingerne for at man ikke skal klypåe om pila. "Spacer" er altså ikke en ny oppfinnelse.

Siden jeg er mer interessert i skyting fra tidlig 1300-tall skyter jeg kun med to fingre, og har derfor laget meg en tofingerhanske inspirert av tidligere nevnte veggteppe.

Går det an å legge ut bilder på dette forumet?
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Bøck »

Are skrev:Går det an å legge ut bilder på dette forumet?
Noen har i hvert fall klart det...
Jørgen Bøckman
Brukeravatar
Amund
Bueskytter
Innlegg: 46
Registrert: 08 jan 2006, 20:49
Sted: Nesodden/Ås
Kontakt:

Legg inn av Amund »

Viss du legger ut bildene et annet sted(home.no/home.no.net osv) så kan du vise dem ved å bruke [img]url[/img]
Beware of Chippy the Cheerful Chipmunk
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Har du et bilde event. mønster ting tang til hanskene dine Are. Det jeg i utgangspunktet sliter med er fingrene...

Trenger skytehansker når jeg får 75 pundern til våren sjø... ;) (Vel den er Frilansene sin da...)

PS: det kan lønne seg å se FAQ´en - der står det meste om hvordan legge ut ting osv... Dessverre så har ikke denne forumversjonen støtte for å legge ut bilder direkte. De må først lastes opp til et hjemmeområde. I bunn og grunn foretrekker jeg det slik.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av haro »

Jeg har prøvd å sy skytehansker uten særlig hell, men er meget fornøyd med tab'en min. Hvis ønskelig kan jeg scanne den og maile mønsteret på en pdf til den som vil slippe å klippe masse for å finne et mønster.

Ellers er jeg også interessert i et skytehanske mønster hvis noen har.
Gjerne også tips om beste egnet type skinn til denne hansken.

Send en mail til hansom@harinter.net hvis noen der ute vil ha et tab mønster....
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
Svar