sekk?

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Brukeravatar
Halvor
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 15 jan 2006, 16:43
Sted: Oslo

Re: sekk?

Legg inn av Halvor »

Gokstad, Jørgen. Mannsgrav.

Eller har du intern info jeg ikke vet om?

Halvor
"Riktiga män kämpar med svärd och syr för hand"
"Kun bøssekarle bruker maskin!!!"
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: sekk?

Legg inn av Bøck »

Nei, du har rett Halvor, jeg rota igjen. Sekken er fra Gokstadgraven, altså en mannsgrav. Graven er forøvrig fra omtrent år 900 - midt i vikingtida.
Brukeravatar
Halvor
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 15 jan 2006, 16:43
Sted: Oslo

Re: sekk?

Legg inn av Halvor »

Hvorfor har ikke du laget/fått laget deg en sånn en, jørgen? blir vel som en sveipeske i never, eller?
"Riktiga män kämpar med svärd och syr för hand"
"Kun bøssekarle bruker maskin!!!"
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: sekk?

Legg inn av Truls med bogen »

Ja, jeg har også hørt og lest om det norrøne baggir...som ble til det moderne bag...men hva med ryggsekken til Øtzy? Med meis av bøyd hassel og geiteskinn...jeg har laget en slik i sin tid, enkel å lage...eller må du ha noe mer moderne... vikingtid/Bergans1940? Jeg ville også tatt en titt på samenes (Finnfolkets) bæretradisjoner..vikingtid god nok....
På endel markeder kommer folk fra baltikum, de har flotte tradisjonelle neverbeholdere av alle slag
Bilde
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: sekk?

Legg inn av Bøck »

Halvor skrev:Hvorfor har ikke du laget/fått laget deg en sånn en, jørgen? blir vel som en sveipeske i never, eller?
Joda, det er en slags sveip, og det er mye man skulle skaffet seg. Noen i vikinglaget har fått laget seg en sånn Gokstad-sekk, og nå vil jeg ikke være kopist... :wink:
Torgisl Reidarson skrev:Ja, jeg har også hørt og lest om det norrøne baggir...som ble til det moderne bag...men hva med ryggsekken til Øtzy? Med meis av bøyd hassel og geiteskinn...jeg har laget en slik i sin tid, enkel å lage...eller må du ha noe mer moderne... vikingtid/Bergans1940? Jeg ville også tatt en titt på samenes (Finnfolkets) bæretradisjoner..vikingtid god nok....
På endel markeder kommer folk fra baltikum, de har flotte tradisjonelle neverbeholdere av alle slag
Det er sikkert mange spennende kilder til bæreredskaper når du tar for deg hele verdenshistorien under ett. Selv er jeg opptatt av å ikke blande tidsperioder og kulturer for mye, og vil ikke bruke Ötzis bæremeis fra yngre steinalder/tidlig metalltid i Sentral-Europa når jeg skal lage noe som skal forestille vikingtida drøyt 4000 år seinere. Bæremeisen kan ha bli funnet opp og glemt igjen flere ganger på den tida. Bæremeisen til Ötzi er en selvsagt en kjempefin kilde for dem som driver med steinalder eller bronsealder (og ikke er alt for kritisk til mulige regionale forskjeller).

Jeg kjenner ikke din samiske kilde og kan ikke vurdere den konkret, men generelt er datering viktig i denne typer kildebruk. Jeg vil gjerne få slå hull på myten om at den samiske kulturen er gammel og "original" - den har utviklet seg akkurat som alle andre kulturer. Samiske funn fra vikingtid er derimot relevante ettersom det var mye samhandling mellom samer og vikingsamfunnet.

Angående baltiske nevermakere vil jeg si at du kan få kjøpt mye fint hos dem for en billig penge, har kjøpt en del selv, men ikke gå ut ifra at ting de selger har gammelt opphav bare fordi neverhåndverket er gammelt. Er rosemalte parabolantenner riktige for napoleonskrigene? :wink:
Jørgen Bøckman
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: sekk?

Legg inn av Truls med bogen »

Så er Øtzy en ekte viking, bare litt tidlig ute og fattig?. ikke råd til vevd ull og metallpilspisser..buen og pilene er jo veldig viking...nok....beholderne hans også...pilspisser av sten ble brukt i vikingtiden av Finnfolket (Jakt pilspisser-Altaskifer)
bæremeisprinsippet er så genialt at det må da ha blitt husket fra Øtzies tid til Harald Hårfagre til Bergansekken til Max Manus??
Mvh Torgisl, Kaptein i Norsk Bæremeisforbund...

ps men de merkelige"skoene"til Frozen Fritz er vel gått ut på dato :wink:
Bilde
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: sekk?

Legg inn av Bøck »

Jeg håper siste melding var ment ironisk eller sarkastisk. Detektoren min er ikke alltid så god.
Jørgen Bøckman
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: sekk?

Legg inn av Truls med bogen »

Nei slett ikke..ironi og sarkasme er ondsinnet og uvennlig...forsøk på humor er mer i min gate...f.eks. Piet Heins:
At appelere til fornuften, er verdens største slag i luften!
:wink:
Bilde
Spydnissen
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 30 mar 2012, 12:58
Bosted: Vestfold
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: sekk?

Legg inn av Spydnissen »

I forhold til historie professorer som kommer å pirker på historisk drakt er målet og holde det relativt enkelt. Generelt innad i blankvåpen miljøet er det meget praktisk å ha en vekse / bag til å ha tannbeskytter, vann osv. når vi flyr rundt å trener eller er på markeder i inn og utland. Fleste folk jeg kjenner har en ganske enkel veske av ull eller lin med en enkelt stropp. Jeg hadde mulighet til å slå to fluer i en smekk å laget meg en bag av et reinsdyr som dobbler som kogger for blunte piler når jeg ikke skal drasse rundt på masse greier ca. 50x25cm

Bilde
Lasciate ogne speranza, voi ch'intrate
Svar