Asiatisk kogger

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Svar
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Asiatisk kogger

Legg inn av Lurz »

Har omsider fått lagd meg nytt kogger!
Sydde et ryggkogger en gang, men likte det aldri, (Enten henger det for lavt, eller så er jeg for gammel og stiv :? ) så jeg har brukt det stygge nylonkjøpekoggeret alt for lenge. Det kunne ikke gå en sommer til, og etter en del leiting på nett bestemte jeg meg for å prøve meg på et "asiatisk" kogger siden jeg for det meste skyter asiatisk bue.

Fant mønstre og inspitasjon på ATARN (Asian Traditional Archery Researtch Netvork - www.atarn.org -anbefales på det sterkeste), blant annet på forumet deres ligger det arbeidstegninger:
http://198.170.108.27/phpBB2/viewtopic. ... ght=quiver
og
http://www.atarn.org/islamic/islamic.htm
linkene helt nederst på sida.

Bilde

Koggeret er sydd av litt over 2mm tykt slirelær, og er ca 37 cm langt. I åpningen er det sydd inn en dobbeltspiss bit ca 20cm lang og 4cm på det breieste, som har plass til 15 piler med hull til hver enkelt pil. Her er det en dobbelt lag lær. I bunnen er det også sydd inn en tykkelsesbit. På den måten blir koggeret smalest på midten, sånn at pilene blir holdt fast, samtidig som det ikke er vanskelig å få dem helt i bunns.

Bilde

Mønstret er inspirert av et av de gamle koggerne, men bildet var så lavoppløst at jeg måtte dikte selv. Det var tydelig at de tynne strekene stod opp i relieffet, så jeg fant ut at det enkleste var å skjære mønstret ned i en treplate, og presse det våte læret nedi. Det gikk ikke i første omgang, det var ikke mulig å få nok press over en så stor flate. Løsninga ble kulehammer, og banke det fuktige læret ned i utskjæringene fra baksida. (Skjæringa og bankinga var faktisk mindre jobb enn jeg frykta, jeg er lat :o )

Bilde

På yttersida er det sydd på en ekstra bit, sånn at det blir ei lomme til ekstra piler. Koggeret er sydd sammen med voksa lintråd, behandla med svart narvesverte og pusset med minkolje. ("Skokrem")
Mulig at koggeret kunne ha vært et par cm lengere, for å få tyngdepunktet lenger opp. En annen ting jeg ikke fikk til var at på det gamle koggeret var det forskjellig farge på de høye og lave partiene. Men narvesverta sugde rett inn og dekket alt.

Trodde først at dette var en tyrkisk type, men det ser ut som det kan ha vært utbredt over store deler av asia/østeuropa. (Tenk Djengis Kahn imperiet) Fant blandt annet dette bildet fra Tibet:
http://www.skidmore.edu/academics/asian ... rchers.jpg
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Amazing :shock:

Verkligen otroligt snyggt. Fint hantverk.
Är det träet som har gjort så det blev längsgående strek? Det blev en väldigt cool effekt 8)
Skitsmart gjort.


Jag tycker den gör sig i svart. Men om du vill ha en såndär dubbelfärgseffekt så måste du använda läderfärg som man först gnider in och sen tvättar av, då blir dom höga partierna automatiskt ljusare.

Det är dock svårare än jag trodde när jag skulle försöka mig på att laga en griffin i en sidoväska:
Bilde
Bilde

:lol:
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Takker!
Joda, treet lagde strekene, en slags årringeffekt. Fikk litt sjokk først når jeg så hvor tydlige de blei, men så fant jeg ut at det igrunnen gjorde seg med litt struktur i læret :lol:
Når det gjelder fargen så forsøkte jeg først å farge med en rødbrunt, og så med svart, og vaske vekk. Men svartfargen trakk rett inn dypt og lot seg ikke tørke vekk igjen. Muligens feil fargetype? (Narvesverte, ekstra svart.)
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Dæsken 8)

Gromt håndverk!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Flotte arbeider, kjempefin effekt.
Oddbjørn.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Meget pent kogger!

Har du det med i kveld?
Har ny streng til deg. Det er 3x5 tråder, samme som sist men jeg var omtrent 7 ggr så nøye da jeg lagde den. Turde ikke å strekkprøve den... (men den gamle røk etter 4-5 sekunder på 85kg)
Den er omtrent 210cm
Tar med en gammel en med 18 tråder i tilfelle den ryker.

K
Stig_Losnegaard
Bueskytter
Innlegg: 81
Registrert: 10 jul 2006, 11:58
Sted: Bergen

Legg inn av Stig_Losnegaard »

Flott arbeid.

Mønsteret er også gjengitt her:

http://www.atarn.org/islamic/patterns/p ... quiver.pdf



Mvh.

Stig Losnegaard
(nå også med et lite snev av misunnelse)
Stig Losnegaard
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Takker igjen, alle!
Stig Losnegaard: Der var det jammen en til ja, den hadde jeg ikke fått med meg!
KEn: Jobber kveld denne uka, men vi får se om jeg rekker nedom (Hysj....) Streng er spennende.....
Oddbjørn: ...den er forresten til en hedeby-kopi av hassel. Mange takk igjen for bilder og tips. Skal se om jeg får tatt noen bilder en dag.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Snasent kogger.

Det er nesten så jeg blir inspirert til å sy meg et nytt kogger jeg også. Det jeg bruker nå er i skai :roll:

Men opphenget Lurz. Du må få fikset det også så helheten blir bra.

Det fine med å ha en form er at det er lett å lage et til :) Stå på. Flott arbeide.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Knakende tøfft kogger! Trestrukturen skaper en fin kontrast til det organiske mønsteret.

Et tips: Hvis det er høyt relieff man er ute etter, er pauting veien å gå. Knivmakeren Knut dahl har skrevet denne lille boka som gir en glimrende innføring i emnet, der står det også om tofargede mønster og hvordan man får fine overganger mellom fargene (han bruker også narvsverte).

Her er en slire med pautet dekor som jeg lagde etter å ha lest nevnte bok.

Bilde
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Flott kniv og slire. Oddbjørn.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Opphenget er litt midlertidig, ja. Men mange av de jeg har sett har ei enkel skinnsnor som framre feste, men den stikker litt ut ja. Men om ikke annet så har jeg iallefall fortsatt litt narvesverte igjen :wink:
Jorarn, den slira var tøff. (Kniven også da! ..og bildet) Har et prosjekt på gang selv med å prøve å lage en vikingkniv (seax). Jeg og en til har noen blader på gang hos en lokal smed. Så jeg må sjekke den boka. Får se etterhvert, har et kogger til på gang, og to tylfter piler til sommeren....
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar