Jernhatt

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Jernhatt

Legg inn av Allan »

Som et ledd i å bygge opp et sett med utstyr til en middelaldersk bueskytter fra seint 1300- tall er turen kommet til å få meg en hjelm. Jeg har drevet en del sanking av kilder til utstyr av forskjellige saker, men én ting alle soldater må ha uavhengig av status og velstand er en eller annen form for hjelm.

Nå har jeg tenkt at jeg skal forestille en ganske alminnelig og ikke for dyrt utrusta skytter. Derfor faller valget nå på en jernhatt (stálhufa, kettle hat, Eisenhut, capel de fer). Dette ser ut til å ha vært en mye brukt hjelmtype fra 1200- utpå 1500- tallet (og sikkert seinere óg ), ikke minst ser jernhatten ut til å vært populær i Norden.

Her er noen eksempler på bevarte norske jernhatter og et eksempel på en illustrasjon fra rett før 1400 av en soldat med en slik hjelm:
BildeBilde

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Jernhatt

Legg inn av Allan »

En jernhatt blir til:

Man tager en brukt norsk militærhjelm, kapper kanten, hiver den i ei esse for å brenne av lakk og gløde ut stålet.
Videre har jeg laget en brem av papp for å sjekke størrelse (2 1/2" bredde ble det). Bremmen klippes av 1,2 mm stålplate (ST00).
To be continued..BildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jernhatt

Legg inn av Jæger »

Flott hattalong!
Spent på fortsettelsen. Si meg - hva gjør han karen på illustrasjonen? Ser nesten ut som han aker på et skjold men det finnes vel en forklaring. :)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Jernhatt

Legg inn av Allan »

Han sover på vakt! Jeg er litt usikker på hva han sitter på..

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Jernhatt

Legg inn av GreenMan »

Tøft, si fra hvis du trenger noen jernnagler - har ganske mange liggende og kan godt sende deg noen.

Husk å rulle kantene på bremmen og synes du kanskje ikke bremmen blir litt bred i forhold til å skyte med? Finnes jo jernhatter med mye smalere brem enn 2 1/2"... Men med en slik jernhatt kan du jo leke deg med kanon også ;)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Jernhatt

Legg inn av Allan »

Takk for det, men ja 2 1/2" er litt mye, men det er et raust mål for å ikke få for lite gods noe sted. Bredden blir litt mindre når kanten rulles, og kanskje jeg må ta av litt, men det ser jeg mer når jeg kommer litt videre i prosessen. Jeg tenker at denne hjelmtypen er så anvendelig at den kan brukes til det meste av aktiviteter.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Jernhatt

Legg inn av Allan »

Jernhatten begynner å ta form: bremmen strekkes og bøyes for å få kanten som lar bremmen og pullen nagler sammen. Dette er det mest atbeidskrevende ved prosjektet til nå.
Kanten rulles forsiktig for ikke å bli flat, og snart har vi beskyttelse for nepskrellet! BildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jernhatt

Legg inn av Jæger »

Knalltøff!
Der går unna når man er mann for sin hatt :-)
Med den litt på snei så drar du kanskje bua greit uten at bremmen er i veien?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Jernhatt

Legg inn av Allan »

Jeg har bestemt meg for å nagle fast bremmen sånn den er nå. (På bildet er delene bare pressa sammen - det er ganske fin tilpassing) Det er gjort mye jobb og tilpassing for å få det til å gå i hop, og hvis det viser seg at den er for brei til å kunne skyte i skal jeg vurdere å skjære av kanten og rulle den på nytt. Å rulle kanten er det enkleste av alt dette, så det er bare moro!
Da jeg skulle til å nagle oppdaga jeg at pullen fortsatte er grusomt hard og nesten umulig å bore hull i, så den har fått seg en runde til i varmen for om mulig å få den litt lettere å arbeide med.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Jernhatt

Legg inn av Oddbjørn »

Interessant sak, blir nok fin, får vi se den på Hamar? Var bremmen alltid nagla på utsiden av pullen? Tenker takstein prinsipp ved regn.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: RE: Re: Jernhatt

Legg inn av Allan »

Oddbjørn skrev:Interessant sak, blir nok fin, får vi se den på Hamar? Var bremmen alltid nagla på utsiden av pullen? Tenker takstein prinsipp ved regn.
Jeg ser at mange moderne jernhatter til levende historie- bruk ser ut til å være montert på den måten du antyder.
Hvis du ser på bildet øverst i tråden ser du jernhatter fra (sannsynligvis tidlig) 1300- tall og én som er antatt å være fra 1400- tall. Utviklinga går fra en sammensatt sonstruksjon med mange deler til en enklere der antallet deler er færre. På slutten av 1400- eller ut på 1500-tallet ble nok jernhatten drevet i ett stykke uten behov for nagling av sjølve hjelmen, men kunne evt ha påmontert deler til vern for ansikt osv.
På bildet over er det ganske tydelig at jernhatter med pånagla brem er sammensatt slik at pullen går ned i bremmen. Det er sikkert upraktisk i regnvær, men det er tydeligvis slik det var vanlig å gjøre det.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Jernhatt

Legg inn av Oddbjørn »

Det er nok lettere å tilpasse slik som du sier. De kunne jo hatt grøt eller bivoks i sprekken. :wink:
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Jernhatt

Legg inn av Allan »

For å vise at jeg tar spørsmålet på alvor (og fordi jeg ikke kan se noen viktig grunn til at det har blitt gjort som det har blitt) skal jeg teste den i regn (evt simulert nedbør) for å se hvor tett det blir.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Jernhatt

Legg inn av Bowman »

Svært tøff hatt Allan og honnør til mannen som går løs på prosjekter av ulik art. Denne gleder jeg meg til å se. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Jernhatt

Legg inn av Allan »

Jeg har fått bremmen til å passe høvelig på pullen og festa den med en nagle på hver side. Resten av naglinga skal gjøres etter at jeg har fått slipt litt på noen stygge kanter og så bortetter.
Samtidig har jeg sydd hjelmfôr. Det er spissbua deler av lin fylt med klipt saueull som jeg har filta sammen med nål slik at det blir ganske fast fyll i fôret. Deretter er det sydd kanaler som i et panser. Når resten av naglene settes i skal jeg samtidig feste ei lærreim langs innsida av kanten som fôret skal sys fast i. Denne festemetoden for fôr er belagt på andre typer hjelmer fra høy/ sein middelalder, men ingen slike deler er bevart på de jernhattene jeg har funnet bilder av og opplysninger om. BildeBilde

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar