Slire til seax

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Svar
Brukeravatar
Jedi Jordal
Bueskytter
Innlegg: 82
Registrert: 03 aug 2012, 17:24
Bosted: Oslo
Sted: Oslo

Slire til seax

Legg inn av Jedi Jordal »

Hei ☺

Jeg skal endelig få sette igang med å lage slire til seaxen min ☺ Et problem som jeg ser er at skaftet smalner inn mot midten for å så bli videre igjen ut mot enden. Utfordringen er å lage en slire som er tilpasset dette. Noen som har en tanke om hvordan man kan løse det? Altså lage sliren på en slik måte at den ikke vil sitte fast.
Archers ignite!
Brukeravatar
Jedi Jordal
Bueskytter
Innlegg: 82
Registrert: 03 aug 2012, 17:24
Bosted: Oslo
Sted: Oslo

Re: Slire til seax

Legg inn av Jedi Jordal »

Får ikke lagt til vedlegg filen blir visst alltid for stor. Men seaxen sitt grep smalner inn akkurat slik som Michael Pikula seaxene avbildet her: https://myarmoury.com/talk/viewtopic.ph ... 9&start=80
Archers ignite!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Slire til seax

Legg inn av Allan »

Når en ser på eksemplene på sida du linka til ser det ikke ut til at det er tatt spesielt hensyn til at skaftet er smalest midt på. Antakeligvis er ikke slira som er avbilda der veldig trangt tilpassa kniven. Det trenger den vel heller ikke være? Til sax er de ofte såpass lange at det meste av skaftet er dekket, og hvis du ønsker ytterligere forsikring mot at den kan falle ut av slira holder det kanskje å gi slira en trang tilpassing i åpningen, forutsatt at bladet ikke er bredere en skaftdiameteren.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar