Jægers draktsammensurium

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Jæger »

Har en stund hatt interesse for folkevandringstid/eldre jernalder og kommer kanskje til å gå den veien i antrekk.
Jeg liker pil- og bueverdenens galskap men kommer foreløpig ikke til å gå heilt bananas i klesveien. Har fått lenker til noe riktig lekre plagg som er fantastiske helt ned til den minste detalj. Det blir noe dyrt for en mann med tresjekte og en del andre hobbyer, blir trolig litt kvasigreier.
Uansett: da jeg var på Tingvatn i helga snubla jeg over en scramasax til en billig penge. Eller scramasag, kan en vel si?
Fin å ha i beltet for en snekker. Lagde slire i gjenbruksstil i dag. Lær fra en gammel dokumentmappe, 'beslag' av ei lita barlindplanke, slireholk utav en serviettring av tinn supplert med andre småtterier.
Fromgivning etter fantasi og det som lå i materialene.
Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Bowman »

Kult at du er interessert i jernalder Jæger. Det er altfor mange bare middelalder og bare vikingfolk i miljøet. Jeg har interesser i mange retninger og lurer litt på jernalder selv. Siden det er så mange arkeologiske skatter å kopiere for oss pil og buenerder. Sagen var kul og kreativ.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Jæger »

Takker, moro med noe anvendelig dill og dall.
Eldre jernalder er spennende, mye gøy å vikle seg inn i - som alle epoker :-)
Jeg må kjøre lavbudsjett så det blir å bruke litt av det jeg har og kanskje kjøpe noe halvveis selv om jeg gjerne ville gått av skaftet og kjøpt i øst og vest. Har noen trange, stripete linbukser som kanskje kan brukes, forresten. Skal se om jeg finner de, det meste dekkes jo av tunika og eventuelle leggsurringer.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Jæger »

Fikk handlet meg leggsurringer som metervare i Tønsberg om lørdag. Er det bare å folde sammen og sy sammen eller er det 'kun en eneste korrekt måte' å gripe dette an på?
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Jæger »

Prosjekt varm skrott 2018 med et minimum av utgifter. Lang og vid tunika med båthals. Grått ullpledd til bolen, rest av gammel ullforing fra sovepose til armer. Mulig brikkebåndsprosjektet ender som bling. Bilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Jæger »

Det nærmer seg noe. Enkelt design men god og varm. Rekker til knærne. Av restene blir det muligens en hatt /lue. Med harepels langs kanten? Vurderer også pels på ermene som kan brettes ned som pulsvarmere. Bilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Jæger »

Klar for fimbulvinter Bilde
Lua kan vrenges. Med sømmen ut har den litt hornbuebruker-look og andre veien som lue med pelskant, liksom. Bilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Jæger »

En tur til Tingvatn i dag, en del tips til drakt og søm ved Katja. Svært trivelig dag for nerdene Bilde

Bilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Jæger »

Mens jeg venter på buksestoff av ull som skal plantefarges av dertil egnet personell så har jeg hekta ihop ei kladdebukse. Kjekt å få noe å gå etter når saksa skal gjøre vei i den historiske vellinga. Disse blir trange fra midt på låret og ned. Tenker at de passer greit til eldre jernalder med eller uten leggsurringer og som stand-in for middelalderhoser.

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Jæger »

Har slått meg litt laus i eldre jernalder/folkevandringstid. Arbeids/vinterbukser klar med en frotolkning av hektespenner i Norske Oldsager; Rygh 268 fra Østby, Rakkestad.
Dette er naturbrun ull, moderne toskaftveving. Har plantefarget diagonalkypert i hus, klar for å bli penbukser. Vil få noe stoff til overs, kanskje på tide å snuse litt på middelader og gjøre sine hoser grønne?
I den anledning trenger jeg hjelp. Har visstnok aner laaangt tilbake til Flandern, påstås det i slekta. I hina haarde dage, som for eksempel hundreårskrigen var området på samme side som engelskmennene mot Frankrike. Hva med å gestalte en bueskytter herfra - kan det la seg gjøre? Jeg teker så enkelt som mulig, er det noen bestemt retning å gå i klesveien? På førehand takk :-)

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Lurz »

Jålete arbeidsbukser får'n si! :shock:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av GreenMan »

Jæger skrev: 25 apr 2018, 16:02 Har visstnok aner laaangt tilbake til Flandern, påstås det i slekta. I hina haarde dage, som for eksempel hundreårskrigen var området på samme side som engelskmennene mot Frankrike. Hva med å gestalte en bueskytter herfra - kan det la seg gjøre? Jeg teker så enkelt som mulig, er det noen bestemt retning å gå i klesveien? På førehand takk :-)
Først og fremst så må du nesten bestemme deg for hvilken del av hundreårskrigen, men kan vel være snart å tenke rundt århundreskiftet 1300/1400. I såfall er det vel engelsk/fransk klesdrakt som gjelder. Start med brok (type boksershorts), delte hoser, skjorte og en kjortel, doublet (enkel type) eller jakke (cotehardie) samt egnet hodeplagg. I tillegg bør du ha en ytterjakke alla Herjolfsnes #63.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Jæger »

Takker for innspill!
Jeg ser for meg at jeg kommer til å nerde på jernalder så det blir ikke all the bells and whistles, bare det essensielle hvis jeg prøver meg på middelalder. Brok, hoser, et-eller-annet til overkroppen - skjorte? og en kveif eller hatt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av GreenMan »

I det vi passerer 1400 er kveiven godt på vei ut av motebildet. Sørg for en overdel i ull samt en skjorte i lin. Det enkleste er jo en Bocksten kjortel som er helt innenfor for en bondetamp i mange mange år etter 1400.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Jæger »

Høres bra ut, mange takk. Angående hoser - jeg ser for meg en frivariant uten føtter. Jeg har lest her inne at det var noen som likte å vaske sokkene sine hver dag ;-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar