Jægers draktsammensurium

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Jægers draktsammensurium

Legg inn av Jæger »

...allerhelst råd som i penger på bok, men det får Norsk Tipping ta seg av ;-)

Etter en sabla inspirerende helg som debutant i bueskyting, NM og attpåtil i historisk drakt må jeg si at det var en opplevelse.
Spesielt inspirerende var det å se alle dere som har lagt ned mye tid, arbeid og sikkert en del gods og gull i bekledning og utstyr.
For min egen del var dette ment å være en engangsgreie men jeg vet ikke om det kan la seg gjøre å stoppe nå. Under NM benyttet jeg med at lett blanding av diverse ting jeg har i skytegarderoben der jeg tuster litt med ildkjepper fra 16-1800-tallet. Og ei linbukse og ei strikkelue, en filthatt og alt sånt. Vikingbelte bare for å gjøre kvasibekledningen komplett.

Nå har jeg en håndsydd DkN infanterijegeruniform ca 1810 i skapet, kan den brukes? Har dog ikke chakot men feltlua egner seg bedre til bueskyting. Finnes det dokumentasjon på konkurranseskyting i Norge på tidlig 1800-tall - hva slags buer brukte de i så fall? En pre- eller victoriansk langbue er kanskje heller ikke helt feil.

Kunne gjerne tenkt meg å gå all in for noe Snartemo-aktig hvis tid og penger tillater det. Inntil videre tror jeg det blir kvasibekledning eller jegeruniformen.

Det ble litt mye på ei gang, setter stor pris på råd, vink og kaldt vann i årene :-)
Sist redigert av Jæger den 18 feb 2020, 11:36, redigert 1 gang totalt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av GreenMan »

Er jo ikke noe problem å bruke 1810 uniformen, selv om kanskje ikke bueskyting var det man gjorde mest av her til lands den gangen. Hvis du ønsker å sy deg ett enkelt middelalderantrekk så ligger grunnkompendiet her.

Kongshirdens draktkompendium

Svensk nettside med gode ressurser.

Mitt råd er å starte ganske enkelt og heller bygge ut etterhvert. Bestem deg for en periode og holde deg til den.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Are »

Tidlig 1800-tall i Norge var en tid som ble brukt til mya annet rat. Som krig mot naboland, og prøve å finne nok mat under uårene som gjorde at mange sultet ihjel. Men en og annen bueskytter fantes sikkert. Selv har jeg stilt opp i borgerdrakt anno 1811 på innendørs-nm. Og det har jeg sett samtidige engelske bueslytterllustrasjoner av

Når det gjelder Snartemo/500-tallet, er det en spennende periode, med masse gode funn fra. Flere og flere får øynene opp for tiden. I Norge er dette et svært lite reenactment,iljø. Men folk som er interessert i eldre jernalder møtes i ny og ne. Første arrangement var i begynnelsen av august i år. Er du på FB, kandu kontakte meg dr, så skal jeg peke deg i riktig retning.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Lurz »

Tenker du å bruke 1810 uniformen så har Kviljo funnet en gammel sportsbue på Bergen Museum, som han har skrevet en artikkel om i Journalen til Archer Antiqaries. Han har også laget en replika, og publisert mål. Buen er antagligvis en del eldre enn uniformen, viktoriansk er kanskjer nærmere. Spør Ivar.
Går du for "Snartemo-aktig" snakker vi vel Vendeltid /Merovingertid /Sutton Hoo. Da har du en gjeng her som tar det seriøst verre:
http://www.wulfheodenas.com/
Tar du den helt ut så kan sikkert norsk tipping være nyttig...... :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Jæger »

Mange takk for gode svar, godtfolk!
Den sportsbuen høres interessant ut, Lurz. Vil tro at victoriansk heller ikke er helt feil.
Noe gammelt, noe "nytt". Altså gammel bue, ny uniform - eller tvert om.

Takker for flott lenke, der var det virkelig gutta med all the bells and whistles. Et tilskudd fra Norsk Tipping må i boks først, ja ;-)
Det enkleste er nok å bruke litt av det man har. Jeg kan selvfølgelig sy men de andre hobbyene har allerede fylt opp skuffer og skap i heimen. På tide å flytte, kanskje :mrgreen:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Jæger »

Da har man funnet artikkelen om den omtalte bue i Toxofil nr. 11. Jeg har et laminert emne i norsk bjørk/japansk eik som nesten er tykt nok i grepet. Kan gjøre det som et prøveprosjekt med hornnokker da jeg er så fersk enda at jeg tror jeg bør vente med barlindemner. Går litt i tenkeboksen men har tidligere snakket om at jeg gjerne ville lage en ELB av emnet.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Are »

Er høy kvalitet på mye av det de har på lenken Lurz har delt, men de har alt for høy pelsfrekvens.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Bowman »

1814 uniform og engelsk langbue er dritkult. Kjør på. Sportsbuen til Ivar er vel Tudor/Rennessanse. Han bor jo ikke så langt unna deg så ta deg en tur og få med deg detaljene rundt buen. Vi snakker barlind, sidenokker og grep i velour.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Jæger »

When in doubt - use less fur, Are?

Takk for det, Bowman. Tror det blir å bruke uniformen litt da den liksom er klar til bruk. Tilfører jo litt farge til miljøet. Får jobbe videre med prosjekt bekledning, valg og sånt ved siden. Blir litt viking-middelalder-wannabe ved siden av. Nå tvinger det seg nesten frem et behov for barlindbue. Enklest å kjøpe men det kan jeg ikke prioritere nå. Emner vokser vel heller ikke på trær? Er litt redd for å sparke i vei med et sånt prosjekt uten å ha spikket bue i det før. Men en gang må kanskje bli den første? Får ta opp den problemstillingen i buetråden min.

Fikk en indikasjon på at 1814-ish er valget i dag. Hadde slipt et par kniver til barberkvasst for en god venn i dag. Han rotet rundt og sa:
-Du som reiser litt rundt med disse gamle børsene og sånt - ta med deg denne og bruk den når du skal betale. Ut av ei skuff i garasjen fiklet han frem ei lommebok i lær og sa at den ville passe. - Den er gammal, han jeg fikk den av hadde hatt den lenge.
-Ehhh...*kremt* det står jo 1814 her!?!? Er du sikker på at du kan gi bort denne?
-Jeg sa den var gammal, du kan ha glede av den nå...
Du kan tro jeg takket og bukket :D

Et par bilder:
Bilde

Bilde
SOSL(?) 1814

Bilde
Også risset inn under flappen SOSL 1814

Bilde
Pergament i denne folden?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Are »

Snasen lommebok. Regner med den er litt større enn dagens lommebøker?
Håper den har fått nok lærfett opp igjennom tiden. Lær blir forholdsvis røtint hvis det tørker ut.

Når det gjelder pels, er svaret: ja.
Vi ønsker vel ikke se ut som John Snow heller.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: RE: Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Allan »

Are skrev:

Når det gjelder pels, er svaret: ja.
Vi ønsker vel ikke se ut som John Snow heller.


Sent from my iPad using Tapatalk

-"You know nothin'..."
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Jæger »

Da er vel denne John Snow noget bedre, dog en del fjespels på sidene ;-)
Bilde

Lommeboka var forøvrig i ganske myk stand. Etter hva de kloke som driver med gammelt lær sier har den nå fått en god prosjon klovolje og nyter det.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Bowman »

Snasen lommebok. Fjespels er jo bare gromt. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Jæger »

Flott med fjespels om en har anlegg for det. Har prøvd skjegg et par ganger, ser lovende ut etter noen dager, så blir det liksom bare glissent og pistrete. Hadde snurrebart en gang i tiden - den fikk en flamsk streng i fastflight til å fremstå som ei trosse :mrgreen:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Bowman »

He he. Skjegg forekommer i alle varianter. Jeg lott bart og skjegg vokse realt for noen år tilbake og barten fremsto som noe du kunne polere stål med.

:shock:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar