Jægers draktsammensurium

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Jæger »

Sjektetur med innlagt systue i ettermiddag. Passe trange jernalderbukser klar for bruk med kvikkfiks-hektespenner. Jeg dropper hektespenner med knapper inntil videre, ullstoffet i disse er mye tynnere og lettere i seg enn på de brune buksene og jeg tror det kan bli i tyngste laget for stoffet.
Så var det nok igjen til at jeg får meg et par åletrange middelalderhoser. Foreløpig uten føtter og de forblir nok sånn.
Da skulle jeg være klar til Tingvatn til helga, Tunsberg neste helg og så blir det kanskje dress til American Round i Fredrikstad Bilde

BildeBilde

Sent fra min F3111 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Jæger »

Kjappe hosespørsmål: Sømmen inn mellom beina eller bakover? Og så lurer jeg på om det er bare ett oppheng, sånn foran ut mot siden?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Allan »

Sømmen midt bak! En kan kjøre på ett oppheng, det enkleste er å lage det på toppen av hver hose foran, men det blir litt bedre hvis en kan flytte det litt mot sida, slik at festet blir om lag ved der du kjenner hoftebeint tydelig, "rett utenfor første høgre beltehempe". Var det forståelig?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Jæger »

God beskrivelse, mange takk! Blir prøving av oppheng i morgen. Har klippet beina av den gamle linbuksa som substitutt for brok inntil videre. Kanskje greit med eget belte/snor for oppheng til hosene.

Sent fra min F3111 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Jæger »

Da er de prøvekjørt på holmetur. Noen skråblikk fra andre båtfolk Bilde
Sydde på et tau til snøret da ullstoffet er tynt og strekker seg (diagonalkypert).

BildeBilde

Sent fra min F3111 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Lars Jensen »

Hoser er topp! Gå inn på gambeson.pl og se på hosebeltet de selger. Jeg har akkurat lagd meg et slik fritt etter bildene. Har brukt belter i ulike varianter før, men et slikt lin-belte er kjapt å sy og WAY, WAY, WAY mer behagelig. Bare et tips. Ellers synes jeg du fortsatt lager og utformer SINNSVAKT kule ting, Tor-Bjarne! En helt er du og inspirasjon for alle oss andre!! Stau pau!!
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Jæger »

Takk for det, gode mann - og i lige måde!
Linbeltet så kjekt ut, må vurderes. Hvis varmen fortsetter så blir det nok mye nedbrettede hoser :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av GreenMan »

Linbeltet som Lars snakker om regner jeg med egentlig er laget for rustning. Hvis du har storbrok så vil du mest sannsynlig feste hosene i brokbeltet. Ihvertfall den typen som du har.
Se her
Alternativt så vil de festes i en doublet på sent 13- og utover 1400 tallet.
Bilde
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Jæger »

Takker for god kunnskapsformidling :-)
Det skal gå greit å feste de i broken. Lett ullstoff og ganske tett-/'selvstittende' snitt.
Nå er broken som nevnt foreløpig bare en avkortet linbukse fra en herreekviperingsforretning. Bedre variant kommer nok etter hvert.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Allan »

Utsnitt av bilde fra "The hours of Catherine of Cleves" (Nederlandsk) fra ca 1440 må være blant de yngste illustrasjonene jeg kan komme på med hosene festet i broka. Forbilledlig ettersittende óg! Bilde

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Jæger »

De satt som 'spøtta på', som en sier.
Den perforerte overkroppen får man håpe å unngå, eller var det også ei motegreie? :mrgreen:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Allan »

Jæger skrev:De satt som 'spøtta på', som en sier.
Den perforerte overkroppen får man håpe å unngå, eller var det også ei motegreie? :mrgreen:
Den kan du greit unngå med mindre målet er å gestalte St. Sebastian!

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Jæger »

Snadder for nerden. I går var vi noen stykker på håndverkstreff på Tingvatn. Det var innføring i Viborgskjorta men jeg hadde andre oppdrag og fikk ikke med meg alt. Uansett, museumsvert Katja visste at jeg var på kikk etter ei bok og jaggu hadde hun klart å spore opp et eksemplar. Hyggelig lesning fremover Bilde

Av draktplaner er det tre hovedelementer fremover%
-En skjorte/tunika i ull til eldre jernalder. Jeg har sett litt på den fra Högom.
-Fottøy, kanskje noe a la bronsealderskoen fra Breheimen. Og muligens noe mer vintervennlig og/eller middelalderaktig.
-En kjortel til middelalderbruk. Her er vel Bockstensmannen et greit utgangspunkt? Bilde

Sent fra min FIG-LX1 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av Allan »

Kult med litteratur! Det blir sikkert soennende lesning!
Hbis jeg skal holde meg til det der jeg er mest pålest, vil jeg si at Bockstenmannens kjortel er det beste utgangspunktet for livplagg til middelalderbruk. Årsaken (som du ikke har bedt om, men får likevel) er som følger: Kjortelen ligner veldig det du ser på nesten alle menn (i billedkunst) fra 1100- tall (eller ennå tidligere) og fram til ca 1350. Da skjer det noe med moten, og typen blir mindre vanlig, men sees fortsatt på ganske mange, som hyrder, bønder, en del jegere osv. På begynnelsen av 1400- tallet blir den knelange, litt vide kjortelen igjen det vanligste olagget i avbildinger og sees på særlig ikke- adelige fram mot 1500.
Følgelig kan denne kjortelen brukes i nær sagt hele middelalderen, og det vil bero på andre plagg og tilbehør hvor en befinner seg tidsmessig.

I tillegg har sjølve funnet av bockstenmannen gitt noen interessante opplysninger: c14 fra flere tekstiler og lær har gitt den mest sannsynlige dateringa 1350- 70. I denne perioden er ikke dette mønsteret topp mote skal vi stole på kunsten. Da kunne en tenke seg at det er en bonde ellet annen person et stykke ned på samfunnsstigen, men skjelettet til mannen forteller at han har begunnet seg i et elitemiljø ettersom han har ikke har arbeidet med kroppen, men sittet noe på hesteryggen. Altså har typen plagg blitt brukt også av de høyere samfunnslag også på den ttid snevre plagg med knapper var trendy. Det er med andre ord et plagg som har hatt en svært brei utbredelse både tidsmessig og sosialt, og kan nesten ikke bli feil så lenge du ikke er høyadel eller kongelig.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Draktdrømmer, råd og innspill ønskes

Legg inn av GreenMan »

Alt det Allan sa :p
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Svar