Drakt på kvinnelige bueskyttere?

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Svar
Brukeravatar
Faakern
Nybegynner
Innlegg: 6
Registrert: 05 jul 2006, 14:03
Sted: Falmouth, UK

Drakt på kvinnelige bueskyttere?

Legg inn av Faakern »

Jeg lurte på om det var forskjell på kvinnelige og mannlige bueskyttere, når det gjelder klesdrakten i middelalderen? Jeg vil tro at dersom det fantes dyktige kvinnelige bueskyttere, fikk disse også leke seg i kongens rekker - eller tar jeg skammelig feil her? Var det isåfall forskjell på hvordan disse gikk kledd? Kan vel tenke meg at det er upraktisk å trave rundt i kjole, men nå viser det seg at mange menn har gjort nettopp det, om akkurat ikke her i dette landet!?

- Frank
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Bøck »

Disclaimer: Jeg har brukt 3 kvarter på å lete fram informasjon om dette, hvilket ikke er nok til å kunne gi noen sikre svar. Men altså:

"Alle vet" at man trente opp kvinnelige bueskyttere for krig i middelalderens England. Jeg har ikke funnet noen kilder som støtter dette!

Det finnes bilder av kvinnelige bueskyttere på jakt, og også flere historier om dette, så vi får anta at dette forekom. Til jakt kreves ikke annet enn funksjonelle hverdagsklær.

Jeg tør ikke uten videre si at militær trening av kvinnelige bueskyttere i middelalderen er en myte, men det er en del indisier på at så er tilfellet. En ting er at jeg ikke har funnet noen konkrete kilder, hvilket ikke beviser noe i seg selv, men det er eldre historiske kilder som kan ha inspirert til historier om kvinnelige byeskyttere. Vi har de berømte amazonene, og også en muslimsk styrke med kvinnelige bueskyttere, som var kjent i Europa. El Cid skal ha hyret inn 300 slike i Spania, men dette er trolig fantasifull diktning. Denne oppdiktede delen av historien kan like fullt ha inspirert renessansens romantiserende historieskriving.

På et punkt vet vi helt sikkert at det var kvinnelige bueskyttere i England: Da kruttvåpnene hadde gjort buene overflødige, ble bueskytting en populær, romantisert sport for sosieteten. Fra omtrent 1780 tillot man kvinner å bli medlem i klubbene fordi de kunne skyte mens de holdt en feminin positur (vi gutta som har sett kvinnelige bueskyttere vet at dette er et vakkert syn, sikle, sikle!). (Kilde) Det vil ikke overraske meg om myter om tidligere tiders kvinnelige bueskyttere oppsto som følge av denne sportsskytingen. Det oppsto en masse rare myter om middelalderen på denne tida, som f.eks. at de skulle ha trodd at jorda var flat.

Når det er sagt, så skal det ikke utelukkes at kvinner kan ha deltatt som skyttere i krig. En del av kvinnene var tydeligvis godt nok trent til å jakte, og man kan lett forestille seg at kvinnene brukte sine ferdigheter med buen i en forsvarssituasjon der den lokale styrken var underbemannet. Jeg vil tro at kvinnene da i hovedsak brukte sivile klær, om de da ikke slengte på seg en manns rustning for anledningen.

Igjen: jeg har få kilder, og er langt fra godt belest om middeladerens skytterkultur, så dette er bare en halvkvalifisert gjetning.
Jørgen Bøckman
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Bøck »

...og forresten: Velkommen til forumet, Faakern!

Det er veldig hyggelig med nye og interesserte folk! :D
Jørgen Bøckman
Brukeravatar
Faakern
Nybegynner
Innlegg: 6
Registrert: 05 jul 2006, 14:03
Sted: Falmouth, UK

Legg inn av Faakern »

Takk for et hyggelig svar og takk for den kjærlige velkomsten :) Jeg har hatt kjennskap til forumet en stund og kjenner også til kompetansen som ligger her - tenkte altså jeg skulle "utnytte" denne litt når det lot seg gjøre ;)
Svar