Buklertråden

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Buklertråden

Legg inn av GreenMan »

Allan skrev:[img]http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160503/5481f104dff7007514d0899ec8d336a9.jpg[/img]

Jeg fant et par bedre bilder, her en bukler fra Flesberg. Kantforsterkning er helt klart jern.

Edit: Jeg fant også flere opplysninger. Gårdåsbukleren er 37-38 cm i diameter, laget av eik eller bøk i ett stykke (!), skjoldbula er bare ca 16 cm i diameter. Hvis en trekker fra kanten ender den sfæriske delen opp på bare ca 10 cm dia, så da må.jeg visst begynne forfra igjen :evil:
Husk å lage bulen såpass stor at hånda di får plass. Gjerne med padda hanske. Hadde vel tenkt å skrive at selve skjoldbulen er ganske så små men det kokte bort i kålen. Både Vegard Vike og Anders Helseth har klådd på de originale norske. Kan hende de har notert seg mer info enn det som finnes i den avhandlingen fra 1943... Kan høre med dem hvis du vil?
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Buklertråden

Legg inn av GreenMan »

Allan skrev:[img]http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160503/5481f104dff7007514d0899ec8d336a9.jpg[/img]

Jeg fant et par bedre bilder, her en bukler fra Flesberg. Kantforsterkning er helt klart jern.

Edit: Jeg fant også flere opplysninger. Gårdåsbukleren er 37-38 cm i diameter, laget av eik eller bøk i ett stykke (!), skjoldbula er bare ca 16 cm i diameter. Hvis en trekker fra kanten ender den sfæriske delen opp på bare ca 10 cm dia, så da må.jeg visst begynne forfra igjen :evil:
Husk å lage bulen såpass stor at hånda di får plass. Gjerne med padda hanske. Hadde vel tenkt å skrive at selve skjoldbulen er ganske så små men det kokte bort i kålen. Både Vegard Vike og Anders Helseth har klådd på de originale norske. Kan hende de har notert seg mer info enn det som finnes i den avhandlingen fra 1943... Kan høre med dem hvis du vil?
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Buklertråden

Legg inn av Are »

Mistenker at du har på deg en blankvåpenhatt nå Stian. Skal man lage en god etterlikning av originalen skal man ikke behøve å tenke på å få plass til en pædda hanske. Kuvingen på min bukler er ca 11cm i diameter og 3 cm dyp. Men eikeplata er tykkest inne ved bulen og kanten på den er faset for å gi plass til hånda.
Hang du med på den? En snittskisse hadde sikkert vært bedre.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: RE: Re: Buklertråden

Legg inn av Allan »

Are skrev:Mistenker at du har på deg en blankvåpenhatt nå Stian. Skal man lage en god etterlikning av originalen skal man ikke behøve å tenke på å få plass til en pædda hanske. Kuvingen på min bukler er ca 11cm i diameter og 3 cm dyp. Men eikeplata er tykkest inne ved bulen og kanten på den er faset for å gi plass til hånda.
Hang du med på den? En snittskisse hadde sikkert vært bedre.


Sent from my iPad using Tapatalk
Noe sånt?
Bilde
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Buklertråden

Legg inn av GreenMan »

Ser bra ut. Og ja Are jeg så på det fra et blankvåpenperspektiv da jeg skrev gjerne plass til en padda hanske :p
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Buklertråden

Legg inn av olethearcher »

Blir bra det her!
Ser bra ut. Og ja Are jeg så på det fra et blankvåpenperspektiv da jeg skrev gjerne plass til en padda hanske :p
og et spørsmål, vil det si at man vanligvis ikke ville brukt noen form for padding eller hanske inne i bulen "back in the days"?
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: RE: Re: Buklertråden

Legg inn av Allan »

olethearcher skrev:Blir bra det her!
Ser bra ut. Og ja Are jeg så på det fra et blankvåpenperspektiv da jeg skrev gjerne plass til en padda hanske :p
og et spørsmål, vil det si at man vanligvis ikke ville brukt noen form for padding eller hanske inne i bulen "back in the days"?
Det spørs vel litt på hvilke "days" en tenker på kanskje. Størrelsen på de skjoldbulene vi ser på de norske funnene her gir kanskje lite plass til det, men de er kanskje brukt av bondesoldater eller leidangsmenn med begrensa utrusting. Så kan det vel være forskjeller mellom vikingtid, høy- og seinmiddelalder uten at jeg har noe spesiell innsikt i hanskebransjen.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Buklertråden

Legg inn av Are »

@Allan: Jepp :-) Da behøver heller ikke skjoldbulen være så dyp som på tegningen din.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: RE: Re: Buklertråden

Legg inn av Allan »

GreenMan skrev:
Allan skrev:
Jeg fant et par bedre bilder, her en bukler fra Flesberg. Kantforsterkning er helt klart jern.

Edit: Jeg fant også flere opplysninger. Gårdåsbukleren er 37-38 cm i diameter, laget av eik eller bøk i ett stykke (!), skjoldbula er bare ca 16 cm i diameter. Hvis en trekker fra kanten ender den sfæriske delen opp på bare ca 10 cm dia, så da må.jeg visst begynne forfra igjen :evil:
Husk å lage bulen såpass stor at hånda di får plass. Gjerne med padda hanske. Hadde vel tenkt å skrive at selve skjoldbulen er ganske så små men det kokte bort i kålen. Både Vegard Vike og Anders Helseth har klådd på de originale norske. Kan hende de har notert seg mer info enn det som finnes i den avhandlingen fra 1943... Kan høre med dem hvis du vil?
Hvis du har mulighet til å spørre etter nærmere beskrivelser og opplysninger hadde jo det vært vedifullt! Jeg skulle for eksempel likt å vite tjukkelse på treverket i midten og ved kanten og slike ting.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buklertråden

Legg inn av Allan »

På Oslo Middelalderfestival i helga fikke jeg veksla to ord med en av dem som har tatt de norske buklerne I nærmere øyesyn! Én av de gledelige opplysningene var at beslagene (kant og ringer) var svært tynne, under én mm. for å holde vekta nede. Han meinte at det ikke trengte å være så hardt, men at seigheten til jernet holdt skjoldet fra å splittes ved hugg. Litt mer inspirert nå, så jeg har fortsatt litt med liming av askestaver jeg har høvla av en stokk som ikke ville bli bue: Bilde
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Buklertråden

Legg inn av GreenMan »

Gleder meg til å se endelig resultat.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buklertråden

Legg inn av Allan »

Men én ting har jeg begynt å tenke på: hva slags sverd passer til buklere? Hvis jeg (reint hypotetisk) skulle hatt det?
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Buklertråden

Legg inn av Are »

http://www.albion-swords.com/swords/alb ... ypexiv.htm

Denne har jeg fordi jeg mente den var den som var best egnet til tidlig 1300-tall og min bukler.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Buklertråden

Legg inn av Are »

Og hvor stor bukler planlegger du? Fordi du er en kjernekar fortjener du jo noe kjerneved av eik. Fant noe eikeplank som har bredde oppunder 40cm med kjerneved. Ulempen er jo at de ikke er speilskåret og vil derfor bevege seg veldig med endringer i fuktighet.
Var ikke de fleste originalene i eik?


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: RE: Re: Buklertråden

Legg inn av Allan »

Are skrev:Og hvor stor bukler planlegger du? Fordi du er en kjernekar fortjener du jo noe kjerneved av eik. Fant noe eikeplank som har bredde oppunder 40cm med kjerneved. Ulempen er jo at de ikke er speilskåret og vil derfor bevege seg veldig med endringer i fuktighet.
Var ikke de fleste originalene i eik?


Sent from my iPad using Tapatalk
:)

Jeg ser for meg at 35-36 cm er bra bredde for meg. Hvis du har funnet eikeplank som gir såpass vil jo det bli en overordentlig fin bukler!:D

Originalen skulle være av ett stykke eik ja..
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar